با مشخص شدن تکلیف خانواده شهید افغانستانی تازه تفحص شده؛ به امر مقام معظم رهبری، پیکر مطهر شهید نسیم افغانی در حرم مطهر امام هشتم (ع) به خاک سپرده خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹ 23 June 2020

خبر تفحص یک شهید افغانستانی در کنار شهدای ایرانی ۸ سال دفاع مقدس چند روزی است که رسانه‌ها و روابط فرهنگی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. پیکر پاک شهید نسیم افغانی که در جبهه‌های جنگ تحمیلی علیه ارتش بعثی در کنار رزمندگان ایرانی سپاه حق قرار گرفته بود سرانجام بعد از گذشت سال‌ها پیدا شده بود.

این خبر برای همه کسانی که اطلاعی از حضور و همراهی مهاجرین افغانستانی در ۸ سال دفاع مقدس با ایرانی‌ها نداشتند بسیار تعجب برانگیز بود. اما مهاجرین افغانستانی بنا بر مطالعات و تحقیقات صورت گرفته چیزی در حدود ۵ هزار شهید و جانباز تقدیم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل کرده‌اند.

از زمان انتشار خبر جستجو برای یافتن خانواده شهید نسیم افغانی، جستجوها شروع شد و تلاش‌های وسیعی برای یافتن خانواده او در فضای مجازی و رسانه‌ها شکل گرفت. حالا با گذشت چند روز سرنوشت خانواده نسیم افغانی؛ شهید تازه تفحص‌شده افغانستانی سرانجام مشخص و معلوم شده است.

سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در ارتباط مستقیم با شبکه خبر اعلام کرد که خانواده شهید نسیم افغانی در حمله نیروهای اشغالگر شوروی سابق به شهادت رسیده‌اند و به این ترتیب جستجوی چند هفته‌ای برای یافتن خانواده این شهید افغانستانی ۸ سال دفاع مقدس به پایان می‌رسد.

چندی پیش نیز یکی از همرزمان شهید نسیم افغانی در جبهه‌های جنگ تحمیلی اعلام کرده بود که از زبان خود شهید شنیده است که همه اعضای خانواده‌اش در این حمله شهید شده‌اند. شهید نسیم افغانی مجرد بود و خانواده‌ای تشکیل نداده بود.

اما گفتگوی امروز سردار باقرزاده که پس از ورود پیکر پاک شهید نسیم افغانی به همراه ۱۹۱ شهید ایرانی دیگر انجام شد حاوی نکته مهم دیگری نیز بود.

او گفت که بنا به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ پیکر پاک شهید نسیم افغانی در حرم مطهر امام رضا (ع) دفن خواهد شد.

این سرنوشت آرمانگرای بی مرزی است که مرزهای جغرافیایی را مانعی برای جستجو و کوشش در راه حق نکرد و سرانجام این چنین در کنار علما و اولیای دفن‌شده در حرم امام رضا (ع) دفن خواهد شد.

ماجرای تفحص این شهید نیز جریانی جالب داشت؛ در جریان تفحص پیکرهای مطهر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، با اصرار یکی از تفحص‌گران به وجود شهدایی دیگر در این منطقه شهید والامقامی از اتباع کشور افغانستان به نام «نسیم افغانی»، فرزند میرزا محمد، ۳۱ ساله به شماره پلاک CG519_396 اعزامی از لشکر ۵ نصر خراسان در منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص و شناسایی شد.

شهید نسیم افغانی در زمان شهادت جمعی دسته سه گروهان سه گردان سیف‌الله از تیپ امام جواد (ع) لشکر ۵ نصر خراسان بود که فرمانده گردانش، شهید جواد آخوندی بود. پیکر شهید آخوندی همچنان مفقود است. جانشین گردان نسیم افغانی در زمان شهادت، شهید سید محمود هاشمی بود.

رزمندگان افغانستانی ۸ سال دفاع مقدس سند مبارکی بر خون‌شریکی ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها هستند. دو ملتی که تاریخ سرنوشت‌شان را این چنین به هم گره زده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار