کد خبر: ۸۶۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲ 23 June 2020

تابناک رضوی: امروز که می خواهم از دختر بنویسم، در کنار تصویر دختران سرفراز سرزمینم، که نوشتن را افتخار آمیز می کند، چهره رومینا، دخترکی که چون ساقه خشکیده گیاه، به داس، گلو بریده شد هم در ذهنم قاب می شود. این درست که ماجرا، واحد بود. آن دخترک که به پرتاب لوله از سوی پدر خشمگین هم از این دنیا رفت، نیز باز می شود دو مورد، سومی را که برادر، سنگ بر جام زندگی اش نشاند، می شود سه مورد و کلا در سال گذشته- سال منتهی به روز دختر امسال- از تعداد انگشتان یک دست هم فراتر نمی رود اما غمی که در جان می نشاند، یک جهان سنگینی دارد.

شاید مرکز ثقلِ این ماجرای ثقیل در این باشد که ما مسلمانیم. پیروان دین و رسولی که از بزرگ ترین معجزاتش، نجات و تکریم دختران باشد در میان قومی که زنده به گور کردن دختر را چونان رسمی رایج اجرا می کردند و ترویج می دادند. در میان مردمانی چنین است که شان معجزه می گیرد کوثر دانستن دختر تا جایی که می توان این جرات را به قلم داد تا بنویسد که؛ اعجاز فقط ید بیضا و عصای فرعون کش نیست. بیرون کشیدن شتر از دل کوه هم همه معنای اعجاز نمی توان دانست. حتی نمی توان معجزه را فقط در شفای کوران و جان بخشی مردگان، خلاصه کرد.  بلکه باید برای اعجاز، معادل های رفتاری هم تعریف کرد و به راستی – با این نگاه- آیا تغییر و ارتقای باور قومی که دختر را زنده به گور می کردند تا تکریم دختر، کم از معجزه دارد؟ نه، در میانه قومی که خاک سردِ گور بر سر دخترکان خویش می ریختند، تکریم دختر خود معجزه ای بزرگ است که ذهن های بیدار و اندیشه های هوشیار را به ایمان می خواند و باید ایمان آورد به پیامبری که نه تنها دختران را به زندگی، تکریم بل آنان را به تعظیم، ممتاز می کند.

سلوک رفتاری پیامبر خدا(ص) برای همه عصر ها و نسل ها درس آموز است که در میان قریش و اعراب با آن باور هولناک ، با فاطمه(س) رفتاری به غایت احترام برانگیز دارد و” فداها ابوها” را در زمانی خطاب به دخترش می گوید که "حد مرگ" سهم دختران آن حوالی است! این خود معجزه ای است که با اعجاز آن، عرب آن زمان را رام محبت و مجاب به تکریم زن می کند و به آنان می آموزد که” اِنَّ ا… تَبارَکَ وَ تَعالى عَلَى الاْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلى اِمْرَأَه بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حُرْمَهٌ اِلاّ فَرَّحَهُ ا… یَوْمَ الْقِیامَهِ. به این معنی که؛ خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسى که باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال مى کند. باری، این نگاه محمدی است به دختر که در میان اولیای خدا بسان اسوه ای حسنه، رسم الخط رفتاری است اما دریغ که برخی ها چنان گرفتار تعصبات کور می شوند که آفتاب رفتاری نبی رحمت را فهم نمی کنند. دستور دین و سنت معصومین(ع) تکریم دختر است.

هرکه جز این شیوه در پیش گیرد، هر رفتاری که انجام دهد باید عنوانی دیگر برایش پیدا کرد جز مسلمانی زیرا باورمند منش رسول الله، دختر را عزیز می دارد و در روش تربیتی نیز به پرورش او می اندیشد و بدان راه می یابد و قطعا اقدامات متعصبانه در این میان راه ندارد چه رسد که میدان داری کند و به مرگ پایان زندگی دختری را رقم زند. خطای دختر را با نگاهی عالیِ تربیتی، باید چاره کرد و با اقدامی لطیف. این درس دین است و خشونت های سرخ، هیچ خویشاوندیی با باور دینی ندارد. مطمئن باشیم.

امیدواریم سالِ پیش رو برای همه دختران جهان به شیوه و منش فاطمی  و برای پدران به سیره محمدی و رضوی، به سلامت و سعادت به سال دیگر پیوند خورد به ویژه برای دختران سرزمین خورشید هشتم که سالنامه خویش را با میلاد فاطمه معصومه(س) و نخستین روز دهه کرامت، آغاز می کنند. در ساحتِ کرامت نیز جز به عزت نمی توان به عظمت دختر نگاه کرد. همه نگاه ها چنین باد ان شاالله

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار