عبدالرسول حقیقی گفت:ساده‌انگاری و جدی نگرفتن کرونا در بین عده‌ای از اهالی شیراز شایع شده و همین مساله، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این شهر را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۸۶۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 24 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فرماندار شهرستان شیراز،در نشست ستاد مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا گفت: به دلیل افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا در روزهای اخیر، این کلانشهر در آستانه ورود به وضعیت قرمز قرار دارد.

محمدرضا امیری،اظهار داشت: با توجه وضعیت این شهرستان، اقدامات پیشگیرانه در برابر شیوع این ویروس از جمله ممنوعیت برگزاری هر گونه همایش، تجمع و همچنین اطلاع رسانی درباره رعایت اصول بهداشتی شدت می‌گیرد.

وی افزود: استان فارس و کلانشهر شیراز در ماه‌های گذشته در زمینه مبارزه با بیماری کرونا نسبت به سایر استان‌ها وضعیت خوبی داشت که این امر بیانگر فرهنگ غنی مردم این خطه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود اما متاسفانه چندی است که این حرکت روند معکوس به خود گرفته که تاکید ما بر این است مردم همچنان مانند چند ماه گذشته به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی مقید باشند و آنها را بادقت عمل کنند.

فرماندار شهرستان شیراز با تاکید بر افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا در استان فارس و کلانشهر شیراز، ادامه داد: شرایط چندان رضایت بخش نیست، آمارها، مسوولان را نگران کرده و به همین سبب از مردم درخواست می‌کنیم به شست و شوی دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در مراکز خرید، اداره‌ها و بانک‌ها حتما توجه کنند.

امیری، خطاب به مدیران حاضر در این نشست بیان داشت: مسوولان، مردم را بیش ‌از گذشته به همکاری و همراهی در اجرای برنامه‌های ستاد کرونا و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی ترغیب و تشویق کنند.

فرماندار شهرستان شیراز همچنین با اشاره به فعالیت کمیته نظارت بر صنوف در این شهرستان گفت: در ‌گزارش‌های واصله از سوی مرکز بهداشت، تاکنون تخلفی در حد پلمب واحدهای نانوایی در این کلانشهر نداشته‌ایم.

وی، همچنین بر تداوم نظارت بر جایگاه‌های سوخت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید و بیان کرد: برگزاری تجمعات یکی از علل شیوع ویروس کروناست از این رو

برگزاری هرگونه همایش، سمینار و کنفرانس در شیراز ممنوع است و نباید مراسم‌ها و تجمعات رسمی و غیر رسمی نیز در این شهر برگزار شود.

 


اجازه ورود به افراد بدون ماسک به ناوگان حمل و نقل عمومی داده نشود

فرماندار شهرستان شیراز با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات رسان و به ویژه متولیان ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز نباید به افرادی که بدون ماسک هستند اجازه ورود به این ناوگان را بدهند، گفت: این موارد باید رعایت شود تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

امیری ادامه داد: استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری است و رانندگان و مسافران ملزم به استفاده از ماسک هستند، از سوی دیگر اقدامات لازم برای تامین ماسک و اقلام بهداشتی به صورت آسان‌تر فراهم خواهد شد.

وی، همچنین در مورد تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌ای برای تعطیلی این ناوگان نداریم.

واکنش فرماندار شیراز به عدم حضور برخی از مدیران در نشست ستاد کرونا

عدم حضور مدیران ارشد شهرداری شیراز و اعزام چند نفر کارشناس برای ارائه گزارش و تصمیم‌گیری در خصوص مبارزه با کرونا در این نشست، واکنش تند فرماندار این شهرستان را در پی داشت.

امیری افزود: شهردار شیراز، معاونان و روسای سازمان‌ها و ادارات زیر مجموعه شهرداری این شهر مکلف به حضور در جلسه ستاد مبارزه با بیماری کرونا هستند در صورتی که این افراد به فرستادن چند کارشناس که در جایگاه تصمیم‌گیری نیستند، بسنده کرده‌اند.

واکنش فرماندار شهرستان شیراز زمانی تندتر شد که پی برد برخی دیگر از مدیران اداره‌های شهرستان شیراز از جمله سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی و ... در این نشست حضور ندارند.

وی، با ابراز گلایه‌مندی از مدیرانی که در این جلسه حاضر نبودند، بیان داشت: تمام کارشناسان حاضر در این نشست سریعا با مدیران بالادستی خود تماس گرفته تا آنها در این جلسه حاضر شوند و گرنه این موضوع به اطلاع استاندار فارس می‌رسد تا در این باره تصمیم گیری جدی انجام شود.

مصوبات ستاد ملی کرونا قانون است

فرماندار شهرستان شیراز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، در حکم قانون و برای همگان لازم الاجراست.

امیری ادامه داد: یکی از مصوبات این ستاد، استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی است که این موضوع یک قانون است و همگان باید آن را اجرا کنند اما اکنون به دلیل عدم نظارت کافی، در بعضی موارد از سوی شهروندان رعایت نمی‌شود که باید مدیران شهری به دنبال راهکاری اجرایی در این مورد باشند.

وی اضافه کرد: جنبه توصیه و ارشادی استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز، باید جنبه تحکمی و اجباری پیدا کند.

ساده‌انگاری شهروندان شیرازی، دلیل بحرانی شدن اوضاع است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان شیراز نیز در این نشست بیان کرد: هنگامی با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم که موعد بهره‌برداری اصناف و مشاغل مرتبط با گردشگری و در آستانه تعطیلات نوروز بود.

عبدالرسول حقیقی افزود: پیک اول شیوع بیماری کرونا را پشت سرگذاشتیم اما اکنون دوباره پیک دوم از راه رسیده و مشکلاتی را در کلانشهر شیراز ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ساده‌انگاری و جدی نگرفتن کرونا در بین عده‌ای از اهالی شیراز شایع شده و همین مساله، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این شهر را به دنبال داشته است.

او اضافه کرد: برخلاف گمانه‌زنی‌های گذشته، هرچه دمای هوا رو به افزایش است بر تعداد مبتلایان به کرونا نیز افزوده می‌شود و بر همین اساس از این به بعد نظارت و کنترل در کلانشهر شیراز تشدید و کمیته‌های ۱۰ گانه ذیل ستاد شهرستانی کرونا فعال‌تر می‌شود.

حقیقی، وضعیت استان‌های همجوار با فارس را به لحاظ تعداد مبتلایان، قرمز عنوان کرد و گفت: تعدادی از شهرهای استان فارس نیز در مرز قرمز شدن قرار دارند و شیراز نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز است.

صعود کرونا در شیراز روز به روز شدت می‌گیرد

رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز هم در این نشست اظهار داشت: وضعیت شیراز در ماه‌های گذشته به نسبت سایر کلانشهرهای کشور بهتر بود اما در روزهای اخیر، آمار مبتلایان سیر صعودی خطرناکی پیدا کرده است به گونه‌ای که روز به روز به بر آمار مبتلایان افزوده می‌شود.

حمیدرضا قاسم‌پور اضافه کرد: حال عمومی بسیاری از مبتلایان به کرونا در شیراز خوب است اما این افراد ناقل بیماری هستند و می‌توانند سلامت سایر اقشار جامعه به ویژه افرادی را که دارای بیماری زمینه‌ای و یا کهنسال هستند، تهدید کند.

وی، همچنین با اشاره به تکمیل ظرفیت بستری در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز که مرکز اصلی بستری بیماران کرونایی است، گفت: ۱۰۰ تخت در بیمارستان شهید فقیهی و ۵۰ تخت در مرکز درمانی شهید چمران شیراز برای بستری مبتلایان جدید اختصاص داده شده و اطفال مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان نمازی بستری می‌شوند.

قاسم‌پور، وضعیت شیراز را در آستانه ورود به پیک دوم شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: برداشته شدن محدودیت‌ها به انتقال سریع‌تر این بیماری در جامعه منجر شد، به گونه‌ای که اکنون بسیاری از افراد جامعه ناقل این ویروس هستند در صورتی که خودشان هم از وجود بیماری خبر ندارند.

وی، با بیان اینکه برگزاری دورهمی و مراسم گروهی در شیراز به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این شهر دامن زده است، گفت: شیراز اکنون در آستانه ورود به وضعیت قرمز قرار دارد.

زشتی و قبح کرونا در شیراز ریخته است

رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تاکید کرد: گویا هراس از ابتلا به کرونا در سطح جامعه کم شده است، به گونه‌ای که بسیاری از مبتلایان به این بیماری که وضعیت عمومی مساعدی دارند هیچگونه توجهی در زمینه قرنطینه کردن خود ندارند و آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی اظهار داشت: رفتار مردم به نحوی شده که گویی زشتی و قبح آن ریخته و ترس از کرونا در شیراز به شدت کم شده است.

قاسم‌پور ادامه داد: ضروری است افرادی که از ابتلای خود به بیماری کرونا آگاه می‌شوند حتما خود را در منزل قرنطینه کنند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تا ظهر امروز (سوم تیرماه ۹۹) تا کنون ٢٠٩ هزار و ٩٧٠ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ١٢١ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان از این بیماری در کشورمان به ۹ هزار و ۸۶۳ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار