نمایشگاه و مانور شهری "زندگی با و بدون کلاه ایمنی" با هدف هشدار به شهروندان موتورسوار برای مراقبت بیشتر از خود با استفاده از ابزار هنر عصر روز سه شنبه سوم تیرماه در ایستگاه مترو امام حسین(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 24 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان معتقد است انتقال آموزه های شهروندی برای اصلاح رفتارها از طریق خلاقیت های هنری تاثیرگذاری بیشتری دارد.
محمد عیدی با بیان این مطلب گفت: اصلاح رفتارهای شهروندی، آگاهی بخشی به شهروندان و منش های شهروندی که موجب تضمین سلامت جسمی و روانی شهروندان خواهد بود، ماموریتی است که کلیت شهرداری اصفهان و به ویژه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی برعهده دارد.
وی افزود: مقوله حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که همواره با آن درگیر هستیم و یکی از پدیده های واقعی حیات جمعی شهری محسوب می شود که در منظومه تعاملی فرهنگ اگر با فرهنگ تعریف شده و هنجارمند روبرو شود، کلیت ساختار شهری را تحت الشعاع قرار می دهد.
به گفته وی، یکی از راه های انتقال آموزه های شهروندی برای اصلاح رفتارها از طریق خلاقیت های هنری هنرمندان است لذا با زبان هنر مفاهیم تاثیرگذارتر خواهد بود.
عیدی بیان داشت: یکی از مقوله های شهروندی، ضرورت استفاده از کلاه ایمنی است که باید توسط موتورسواران و دوچرخه سواران که تضمین کننده سلامت آن ها در رفت و آمدهای شهری است، مورد توجه قرار گیرد.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به برپایی "نمایشگاه زندگی با و بدون کلاه ایمنی" یادآور شد: این طرح کار مشترکی است که توسط معاونت فرهنگی و معاونت حمل و نقل اجرا شده و در قالب نمایشگاهی که برپا شده و پرفورمنس اجرایی، آموزه های شهروندی از طریق آموزه های لذت بخش به تدریج به آموزه نهادی در جامعه تبدیل شود.
ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کلاه ایمنی
رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، تعداد زیادی از کشته های موتورسواری، کلاه ایمنی روی فرمان موتور داشته اند اما از آن استفاده نکرده اند و از این رو نیاز به فرهنگ سازی است تا موتورسواران از کلاه ایمنی برای حفظ امنیت خود استفاده کنند.
احمد رضایی ادامه داد: در این نمایشگاه موتورهای تصادفی تعبیه شده که کلاه های ایمنی نو در کنار آن قرار دارد تا عمق فاجعه بیشتر به نمایش دربیاید.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه زندگی با و بدون کلاه ایمنی متذکر شد: در این نمایشگاه تلاش شده با زبان طنز و با ابزار هنر، عدم تمایل موتورسواران برای استفاده از کلاه ایمنی به نمایش گذاشته شود.
به گفته رضایی، یک مانور نیز به عنوان پیوست در کنار نمایشگاه اجرا شده که دو صحنه عاقبت با کلاه ایمنی و عاقبت بدون کلاه ایمنی را به نمایش گذاشته، همچنین یک اعلامیه فوت با آینه روبروی موتورسوارانی قرار می گیرد که کلاه ایمنی روی سر ندارند تا عاقبت خود را تماشا کنند.
وی برگزاری این نمایشگاه و اجرای مانور را هشداری به شهروندان موتورسوار برای مراقبت بیشتر از خود عنوان کرد که با ابزار هنر انجام شده است.
فرهنگ سازی برای استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی
رئیس اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به برپایی نمایشگاه "زندگی با و بدون کلاه ایمنی" اظهار داشت: شروع فصل گرما و زیاد شدن تردد با موتور سیکلت و به تبع آن افزایش آمار مرگ و میرها موجب شد تا اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و اداره آموزش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، تصمیم به برگزاری نمایشگاه و اجرای مانور بگیرند.
علیرضا خاکسار بیان داشت: طی جلسات مشترکی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که با اجرای یکسری برنامه، خانواده ها و راکبان موتورسیکلت را با خطرات استفاده نکردن از کلاه ایمنی و تبعات منفی آشنا کنیم.
وی افزود: دراین نمایشگاه آثار رویا جم به نمایش گذاشته شده و تمام استفاده های از کلاه ایمنی به جز کارکرد اصلی، به نمایش گذاشته است.
به گفته خاکسار، مانور شهری در 14 نقطه پرتردد و حادثه خیز اجرا می شود، همچنین یک تئاتر خیابانی نیز آماده شده که در صورت صدور مجوز به نمایش درمی آید.
رویا جم، طراح آثار نمایشگاه "زندگی با و بدون کلاه ایمنی" درباره ایده برگزاری نمایشگاه گفت: من بر روی افرادی که کلاه ایمنی دارند اما از آن استفاده درستی ندارند، یعنی هر استفاده ای از آن می شود، مطالعاتی داشتم و علاقه مند به اجرای طرحی در این زمینه شدم.
وی افزود: در این نمایشگاه 12 کاراکتر طراحی شده که از این کلاه ها استفاده های دیگری به جز استفاده اصلی دارند.
وی با بیان اینکه مردم علاقه ای به پیام به صورت مستقیم ندارند، تصریح کرد: ارائه پیام به صورت غیر مستقیم و طنز گونه تاثیرگذارتر بوده و ماندگاری بیشتری بر ذهن آن ها دارد.
گفتنی است؛ نمایشگاه آثار هنری "زندگی با و بدون کلاه ایمنی" تا 10 تیرماه در ایستگاه مترو میدان امام حسین برقرار بوده و مانور شهری آن در چهارراه های سطح شهر اجرا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار