کد خبر: ۸۶۶۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹ 24 June 2020

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: طبق یک بررسی در اهواز مشخص شد علیرغم همه موارد بیماری، در خوشبینانه‌ترین حالت، میزان ایمنی ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده است در حالی که اگر انتظار ایمنی گله‌ای داشته باشیم باید بیش از ۶۵ درصد افراد مبتلا شوند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: در زمان وقوع حادثه یا بروز هر بیماری به ویژه بیماری‌های عفونی، همه آحاد جامعه در برخورد و کنترل آن سهم دارند؛ برای مقابله با کووید - ۱۹ سهم اول را مردم دارند. اگر مشارکت مردم نباشد هیچ برنامه‌ای ضمانت اجرایی ندارد و موفق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سهم دوم را به ویژه در بحث درمان، وزارت بهداشت دارد و هیچ ارگان دیگری در مقابل بیماران مانند وزارت بهداشت مسئولیت ندارد. دولت نیز سومین سهم را در کنترل بیماری دارد؛ دولت برای پشتیبانی و تامین تجهیزات باید کمک کند و بدون تامین تجهیزات و حمایت، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها نمی‌توانند کاری کنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: پس از دولت، حاکمیت در مقابله با بیماری نقش دارد؛ حاکمیت سیاست‌های کلی را تامین می‌کند. مقام معظم رهبری در خصوص بیماری کووید - ۱۹ همه ارگان‌ها را موظف کردند که به وزارت بهداشت کمک کنند.

علوی ادامه داد: کرونا یک بیماری رفتاری است و اگر سبک زندگی‌مان را تغییر ندهیم هرگز نمی‌توانیم در مقابل این بیماری کاری کنیم. بارها گفته‌ایم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون نقش عمده‌ای دارد اما اگر آموزش‌های ارائه‌شده، منجر به تغییر رفتار نشود هیچ کاری نمی‌شود کرد ما که نمی‌توانیم به زور مردم را مجبور به شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون کنیم.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان افزود: ما می‌گوییم این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و باید حداقل فاصله دو متر بین افراد رعایت شود و مردم باید این کار را انجام دهند. همه مواردی که برای پیشگیری از انتقال بیماری بر آن تاکید می‌کنیم از جمله خودداری از شرکت در مراسمات یا خودداری از خروج از خانه، بر اساس سند و علمی است.

وی بیان کرد: ریشه اساسی کار مقابله با انتقال بیماری کرونا، استفاده از ماسک است. استفاده از ماسک یک مبنای علمی دارد؛ ماسک برای پیشگیری از انتقال عفونت به دیگران و همچنین پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود. فرد آلوده با تنفس در هر دقیقه ۲۰ ذره ویروسی تولید می‌کند اما اگر صحبت کند ۲۰۰ ذره ویروسی و اگر سرفه یا عطسه کند ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی تولید می‌شود؛ اگر ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی تولید شود و فرد مقابل ماسک نزده باشد یا از ماسک استفاده کرده باشد اما فاصله رعایت نشده باشد به ویروس مبتلا می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: اگر همه فعالیت‌های زندگی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باشد و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و عدم تماس دست با صورت به ویژه ناحیه T صورت رعایت شود، به بیماری مبتلا نمی‌شویم.

علوی با اشاره به شرایط توصیه به قرنطینه خانگی، بیان کرد: فردی به قرنطینه توصیه می‌شود که دچار بیماری شده اما نیازی به بستری در بخش عفونی ندارد یا بیماری است که دوره درمان حاد خود را طی کرده است اما به دلیل اینکه هنوز درمان کامل نشده باید در قرنطینه خانگی یا نقاهتگاه قرنطینه شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: افرادی که با بیماران در تماس هستند یا افرادی که تست آنها مثبت شده اما بدون علامت یا با علائم خیفیف هستند نیز باید در خانه، خودمراقبتی کنند اما باید ببینیم شرایط و الزامات خودقرنطنیگی در خانه این افراد فراهم است یا خیر.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص استانداردهای قرنطینه خانگی، افزود: داشتن اتاق جداگانه یا داشتن فضایی برای رعایت فاصله دو متر با دیگران، جدا خوابیدن و جدا غذا خوردن و داشتن توالت اختصاصی از مواردی است که در قرنطینه خانگی باید لحاظ شود. در صورت استفاده از توالت مشترک نیز باید پس از استفاده، سطوح ضدعفونی شوند و حداقل تا دو ساعت پس از آن، افراد دیگر از سرویس بهداشتی استفاده نکنند.

وی بیان کرد: افرادی که در قرنطینه خانگی هستند برای تهیه مواد غذایی باید حمایت شوند؛ ممکن است افرادی که برای آنها مواد غذایی را از بیرون تهیه می‌کنند همسایگان یا از اقوام باشند که باید این افراد نیز از ماسک استفاده کنند. موردی داشتیم که همسایه‌اش برایش غذا تهیه می‌کرد اما این همسایه از ماسک استفاده نکرده بود و مبتلا شده بود بنابراین این فرد قرنطینه بوده اما در جلوگیری از انتقال عفونت نقش زیادی نداشته است.

علوی گفت: فردی که در قرنطینه به سر می‌برد نباید ملاقاتی داشته باشد یا برای کار حتی کار ضروری از منزل خارج شود.

وی تصریح کرد: اکثر افرادی که در خودقرنطینگی به سر می‌برند، بیماری زمینه‌ای دارند و مسن هستند و باید دارو مصرف کنند اما فراموش می‌کنند دارو مصرف کنند بنابراین باید افرادی به آنها یادآوری کنند و مراقبت کنند. همکاران بهداشتی ما نیز نباید این افراد را به امان خدا رها کنند و باید مرتب به آنها سر بزنند و آن‌ها را تحت نظارت داشته باشند. شاید بیماری کووید - ۱۹ با آنها کاری نداشته باشد اما ممکن است بیماری زمینه‌ای حیات‌شان را بگیرد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: این بیماران به حمایت روانی هم نیاز دارند؛ یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در آینده خواهیم داشت اثرات روانی کرونا بر عموم مردم است. بسیاری از افرادی که عزیزی را از دست می‌دهند نمی‌توانند برای این غم حتی عزاداری کنند که این مساله بعدها اثرات خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر به عنوان مثال کارمند بهداشت به علت ارائه خدمات، از در آغوش گرفتن فرزند خود ترس دارد و اگر مادری فرزند خود را در آغوش نکشد اثرات عاطفی دو جانبه‌ای روی آن‌ها می‌گذارد.

علوی گفت: برنامه‌ای تحت عنوان حمایت روانی داریم که افراد آلوده، بهبودیافته یا کسانی که به دلیل کارشان در معرض آسیب هستند، زیر پوشش قرار بگیرند.

وی بیان کرد: موضوعی که در ستاد مدیریت کرونا مصوب می‌شود، ملزم به انجام آن هستیم اما در برخی ادارات، کارمندان را تحت فشار قرار می‌دهند و کارمندان نیز از ترس اخراج حرف نمی‌زنند در حالی که این کار ممکن است بعدا دردسر ساز شود. مدیران بدانند اگر مصوبات را اجرا نکنند حتی بعد از مدتی، مورد مواخذه قرار می‌گیرند و با آن‌ها برخورد شدید می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: هیچ مدیری حق ندارد کارمند دارای بیماری پرخطر، زن باردار یا شیرده را مجبور به حضور در محل کار کند؛ این افراد یا باید به مرخصی بروند یا دورکاری باشند. زن شیرده اگر آلوده به ویروس شود فرزندش را آلوده می‌کند بنابراین نوزادان و شیرخواران در معرض خطر هستند.

علوی در مورد گزینه سیاست ایمنی گله‌ای با ابتلای بخش زیادی از مردم عنوان کرد: از ابتدا وزارت بهداشت مخالف ایمنی گله‌ای بود و همه امور، مخالف با این مساله انجام شد. در سوئد ایمنی گله‌ای انجام شد اما در مقایسه با نروژ، مشاهده شد که موارد مرگ و میر در نروژ کمتر بود.

وی افزود: اگر بیماری در افراد رخ دهد و آنتی‌بادی ایجاد شود و ایمنی کامل بدهد، ایمنی گله‌ای مصداق پیدا می‌کند. هنوز شک داریم که ایمنی گله‌ای در مورد کرونا اتفاق می‌افتد یا خیر. ما این بیماری را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ می دهد. آیا آنتی‌بادی در همه افرادی که آلوده می‌شوند ایجاد خواهد شد؟ آیا در همه بهبودیافتگان ایمنی ایجاد خواهد شد؟

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: نباید اطمینان کاذبی در افراد ایجاد شود که فردی مبتلا شده و پس از بهبودی، ایمن شده است. مشاهده کردیم که یک پرستار و خواهرش به دلیل ابتلای مجدد فوت کردند.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم قبول کنیم که هر کسی مبتلا می‌شود حتما ایمنی پیدا می‌کند. ممکن است ایمنی نسبی پیدا کند اما عنوان می‌شود ایمنی بالا تنها در افرادی که به نوع شدید مبتلا می‌شوند، ایجاد می‌شود. ممکن است در افرادی که به نوع خفیف یا بدون علامت مبتلا می‌شوند، ایمنی ایجاد نشود.

علوی گفت: طبق یک بررسی در اهواز مشخص شد علیرغم همه موارد بیماری، در خوشبینانه‌ترین حالت، میزان ایمنی ۱۴ تا ۱۵ درصد بوده است در حالی که اگر انتظار ایمنی گله‌ای داشته باشیم باید بیش از ۶۵ درصد افراد مبتلا شوند.

وی افزود: البته طبق بررسی‌های انجام‌شده در قم، گرگان و رشت ایمنی حدود ۸۰ درصد بوده است؛ این مناطق دوران سختی را گذراندند و موارد ابتلا و مرگ و میر بسیار بالا بود و قابل مقایسه با وضعیت فعلی خوزستان نیست.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: طبق بررسی موارد مرگ و میر در حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان، دو تا سه مورد مرگ زیر ۴۰ سال داشته‌ایم. یکی از مسائل مهمی که باعث مرگ و میر جوانان می‌شود، مرگ‌های ناگهانی است یعنی زمانی که مبتلا می‌شوند نرسیده به بیمارستان فوت می‌کنند و چنین مواردی داشته‌ایم.

وی افزود: ۴.۸ درصد مرگ‌های مبتلایان کرونا، در بدو ورود به بیمارستان‌ها و بدون بیماری زمینه‌ای شناخته شده بوده است. همچنین بیش از ۵۰ درصد افرادی که فوت کردند، در پنج روز نخست ابتلا فوت کرده‌اند یعنی بدون اینکه بیمارستان کاری برای این افراد انجام دهد، بیماری زمینه‌ای موجب مرگ آن‌ها شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عامل اصلی مرگ جوانان، چاقی است و مواردی از این مساله داشته‌ایم؛ افرادی که توده بدنی آنها بالای ۴۰ بوده است. نسل جوان ما بی‌تحرک است و اکثرا وزن بالایی دارند و چاق هستند که این وضعیت می‌تواند سن مرگ را در خوزستان کاهش دهد و این زنگ خطر برای همه خانواده‌ها است.

وی عنوان کرد: هر جامعه‌ای که سلامتی را از درمان پیگیری کند کار اشتباهی کرده است؛ جاده سلامتی از پیشگیری می‌گذرد. در خصوص ویروس کرونا در سه سطح کار کرده‌ایم؛ نخست قبل از کرونا ویروس به کشور بود، در مرحله دوم با ورود ویروس تخت‌های بیمارستانی آماده شد و در سطح سوم باید با ویروس زندگی کنیم و چاره‌ای جز آن نداریم. در این مرحله، مثلا باید ادارات ملزم شوند ماسک را در اختیار ارباب رجوع خود قرار دهند.

دکتر یوسف پریدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: اوضاع دزفول با شهرستان‌های دیگر خوزستان تفاوت زیادی ندارد. این وضعیت در بسیاری از شهرستان‌های خوزستان وجود دارد اما وظیفه ما این است قبل از اینکه به مرحله‌ای برسیم که جایی برای بستری بیمار نداشته باشیم، هشدار بدهیم. اگر دقیقه ۹۰ هشدار بدهیم، کار مناسبی نیست.

وی افزود: زمانی که میزان اشغال تخت‌ها به ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد، وضعیت بحران اعلام می‌کنیم و آنچه اعلام کردیم، همین مساله بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تشکر از زحمات کادر بهداشت و درمان، گفت: تاکنون بیماری نداشته‌ایم که خدمت دریافت نکند و یا از بیمارستان برگشت داده شود. آزمایشگاه تشخیص کرونا و واحدهای درمانی مختلف نیز در حال ارائه خدمت هستند.

پریدار با اشاره به تجهیزات درمانی حوزه این دانشکده گفت: ۱۰ ونتیلاتور و تخت ICU در حال تجهیز است و هفته آینده نیز ۱۰ تخت ICU دیگر تجهیز می‌شوند تا ظرفیت‌ها افزایش یابند.

وی تصریح کرد: به هر حال زمانی که اوضاع زمان‌بر شود و پرسنل خسته شوند، ضریب خطر مقداری افزایش می‌یابد که باید مراقبت کنیم توان پرسنل از بین نرود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار