سخنگوی قوه قضائیه:
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه‌های جدید قوه قضاییه، گفت: سامانه‌های جدید در هوشمندسازی و عدالت الکترونیک و همچنین کاهش اطاله دادرسی کمک شایانی می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 25 June 2020

 

 

دسترسی مردم به پرونده‌های قضایی شان ازطریق سامانه‌ها انجام می شود

 

به گزارش  خبرگزاری تابناک قزوین ، غلامحسین اسماعیلی با حضور در بخش خبری بیست و یک شبکه یک سیما، با اشاره به راه اندازی سامانه‌های جدید قوه قضائیه و فواید این سامانه در راستای کاهش اطاله دادرسی، اظهار کرد: در بین سامانه‌هایی که مورد بهره برداری قرار گرفت، ۳۰ سامانه حاصل عملکرد یکساله بود و ۱۵ سامانه جدید نیز طراحی شد که تعدادی از این سامانه‌ها کمک شایانی به موضوع کاهش اطاله دادرسی می‌کند و از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه نوبت دهی و سامانه استعلامات الکترونیکی اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از دلایل اطاله دادرسی استعلاماتی بود که از مراجع مختلف انجام می‌شد، افزود: بر اساس سامانه خودکارسازی سرویس استعلامات، زمانی که موضوع پرونده و یا دادخواستی در دادگاه مطرح می‌شود، خود این سامانه به صورت خودکار ارزیابی می‌کند که این موضوع چه استعلاماتی را نیاز دارد و یا حتی پیش از آنکه قاضی دادگاه بخواهد ورود پیدا کند بسیاری از استعلامات را از بانک‌های اطلاعاتی به صورت خودکار استخراج می‌کند و در پرونده قضائی در اختیار مقام قضائی ما قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ما با سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مختلف ارتباط داریم. بخشی دیگر خودکارسازی آن است که خود سیستم به صورت خودکار استعلامات را می‌گیرد و در داشبورد پرونده قضائی ثبت و ضبط می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: یک بخشی از اطاله دادرسی معلول کار کارشناسان بود و به لحاظ این موضوع، سامانه خودکاربری کارشناسان رسمی دادگستری ایجاد شده است.

اسماعیلی ادامه داد: بر اساس این سامانه، کارشناسان می‌توانند بدون اینکه به دادگستری مراجعه کنند، سریع از ارجاع امر مطلع شوند و به محض انجام مراحل کارشناسی از محل دفتر خود یا منزل نتیجه کارشناسی را وارد این سامانه کنند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: این سامانه‌ها به هوشمندسازی، عدالت الکترونیک و کاهش اطاله دادرسی کمک شایانی می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: برای رضایتمندی مردم، اولاً امکان دسترسی آن‌ها به پرونده‌هایشان از طریق سامانه‌ها فراهم می‌شود و ثانیاً فرآیند پرونده گام به گام از طریق پیامک و سیستم ابلاغ به اطلاع شهروندان عزیز می‌رسد.

وی یادآور شد: سامانه نوبت دهی پرونده‌ها، صف‌های طولانی بویژه در حوزه اجرای احکام را برطرف کرد.

اسماعیلی گفت: از همه مهمتر سامانه نظرسنجی از مردم و نظارت همگانی افتتاح شد که علاوه بر اینکه اطلاع رسانی از مردم می‌شود، ما بازخورد آن را از مردم می‌گیریم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان شناسایی شهود اجاره‌ای از طریق سامانه‌ها امکانپذیر است، گفت: سامانه شناسایی شهود یا سامانه ساما در مورد شناسایی اشخاص مؤثر در پرونده است.

وی توضیح داد: هر کدام از شهروندانی که به واحدهای قضائی ما مراجعه می‌کنند، حتی اگر موبایل خود را در مدخل ورودی تحویل دهند در حوزه حریم واحد قضائی، لینک یکبار مصرف روی گوشی آن‌ها نصب می‌شود و با پایان یافتن کار و خروج از واحد قضائی می‌توانند این لینک را باز کنند؛ علاوه بر این، در مورد کل عملیات و ساختار و فرایند کار قضائی و همچنین در مورد یکایک افرادی که در مواجهه قضائی با آن‌ها سرکار داشته اند از طریق لینک بدون مداخله شخص نظر سنجی‌ها را انجام و امتیاز می‌دهند و به سوالات مختلف پاسخ می‌دهند. این سوالات در مقام ارزیابی اشخاص در اختیار مسئولان عالی قضائی و رئیس قوه قضائیه قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان تصریح کرد: علاوه بر این، این سوالات هفته‌ای یک نوبت در کارتابل خود همکار قضائی ما قرار می‌گیرد که بعنوان مثال در این هفته ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر از مراجعان در مورد شما نظر داده‌اند؛ البته بدون اینکه بدانند چه کسانی هستند. این تعداد از عملکرد شما رضایت داشتند این تعداد از عملکرد شما گله داشتند و اگر گله داشتند گلایه‌ها ناظر بر این بخش بوده است؛ یعنی بخش کمک گرفتن از مردم برای نظارت همگانی در مجموعه قوه قضائیه است.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار