اقدامات دولت تدبیر و امید در همدان در حوزه گردشگری از سویی و میزبانی چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) یعنی بزرگترین رویداد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی دیگر زمینه آن را فراهم کرد تا این استان که پیشتر عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را کسب کرده بود، پرچمدار گردشگری ایران در جهان باشد.
کد خبر: ۸۶۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶ 25 June 2020
با شیوع ویروس کرونا، یکی از نخستین صنایع آسیب‌دیده در همدان، صنعت گردشگری بود که چندسالی از هدف گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده بود.

به اعتقاد کارشناسان، مشکلاتی که این ویروس برای صنعت گردشگری همدان به وجود آورد به مراتب گسترده‌تر و کاری‌تر از سایر صنایع بود؛ چرا که گردشگری به عنوان یک صنعت جدید در این استان شناخته می‌شود و فعالان این عرصه هنوز جایگاه شغلی مستحکمی ندارند.

اقدامات دولت تدبیر و امید در همدان در حوزه گردشگری از سویی و میزبانی چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) یعنی بزرگترین رویداد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی دیگر زمینه آن را فراهم کرد تا این استان که پیشتر عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را کسب کرده بود، پرچمدار گردشگری ایران در جهان باشد.

اما این همه تلاش زمان کوتاهی را برای اقبال گردشگری همدان رقم زد و در ۲ سال گذشته گردشگری همدان با پشت سرگذاشتن سیل فرودین ماه ۹۸ و پدیدارشدن ویروس کرونا، دستخوش بحران شده و خسارات فراوانی را متحمل شود.

در همین راستا مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) در همدان دومین نشست تخصصی «کرونا و کسب و کار‌های آسیب دیده با محوریت گردشگری» را با حضور فعالان گردشگری تشکیل داد و به بررسی گردشگری همدان به حین و پس از کرونا پرداخت.

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر روز چهارشنبه در این نشست عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود کاهش ۳۰ درصدی را در حوزه گردشگری طی چند سال آینده داشته باشیم.

مسعود ملکی افزود: کرونا موجب خسارت زیادی در حوزه گردشگری شد و سازمان جهانی گردشگری طی بیانیه‌ای اعلام کرد ویروس کرونا بین پنج تا هفت سال آینده نیز خسارت خود را به گردشگری وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در علیصدر اگر ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل درآمد داشته باشیم امری مطبوب است، گفت: شورای جهانی گردشگری اعلام کرده است که اقتصاد جهانی با تهدید روبرو است.

ملکی با بیان اینکه کشور در تحریم گردشگری است و این موضوع را نمی‌توان زیاد به کرونا ربط داد خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار استقبال از گردشگری کشور پایین است که باید به این بخش توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه تحریم گردشگری ضربات زیادی به شرکت علیصدر وارد کرده است یادآور شد: یکی از راهکار‌ها حمایت بخش دولتی است و برای مثال اعطای وام شاید گره‌گشا نباشد، اما دلگرم‌کننده است.

ملکی گفت: بخشودگی مالیاتی و عوارض، تداوم ماندگاری فعالیت تاسیسات گردشگری را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در خانه ماندن پیامد‌های زیادی از جمله افسردگی را به دنبال دارد تاکید کرد: باید در ایام کرونا برای رونق گردشگری، طرح گردشگری محلی و داخلی را اوج دهیم و تقاضا داریم برای جلوگیری از افسردگی شهروندان گردشگری داخلی داشته باشند.

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه در ایام کرونا شبکه اقتصادی نیز به درآمدزایی نیاز دارد گفت: در این روز‌ها رسالت گردشگری می‌تواند توجه به گردشگری داخلی باشد.

لزوم تقویت گردشگری داخلی

رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست با بیان اینکه ایرانگردی و تقویت گردشگری داخلی با رعایت کامل پروتکل بهداشتی می‌تواند به رونق بخش گردشگری کمک کند گفت: مجلس در حوزه کمک به گردشگری قانون تدوین کند.

 حسین قراباغی با بیان اینکه در روز‌های نخست شیوع کرونا نخستین اماکنی که دادستان دستور به تعطیلی آن‌ها را اعلام کرد تاسیسات گردشگری بود افزود: خساراتی که بخش گردشگری از شیوع این ویروس متحمل شده، ناراحت‌کننده است.

وی با اشاره به تعطیلی رستوران‌ها، خانه‌مسافر‌ها و تاسیسات گردشگری، چون علیصدر و تله‌کابین در ماه‌های گذشته گفت: آخرین اماکنی که مجوز بازگشایی را گرفتند نیز تالار‌ها و هتل‌ها بودند که همین امر نشان می‌دهد بیشترین ضرر را تاسیسات گردشگری متحمل شدند.

رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اقداماتی نظیر بخشودگی عوارض گردشگری، بخشودگی مالیات و حمل و نقل درون‌شهری و پرداخت غرامت به اتوبوس و تاکسی در نظر گرفته شده است افزود: وام‌های قرض‌الحسنه و بلاعوضی که به بخش حمل و نقل و دستفروشان داده شد نیز در راستای حمایت از این مشاغل بود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دولت و مجلس قوانین خوبی را در این راستا داشته باشند، بیان کرد: مجلس به این حوزه کمرنگ ورود کرده و فرایند اجرا را برای دولت که نیازمند تصویب قوانین مستحکم‌تری است، آسان نکرده است.

قراباغی با بیان اینکه تاسیسات گردشگری ما برای پرداخت هزینه‌های جاری خود ممکن است که به مشکل بربخورند افزود: اعتقاد داریم این نشست‌ها و گفت‌وگو‌ها به ارائه راهکار‌های مناسب برای تقویت کسب و کار‌ها کمک می‌کند.

وی رایگان شدن عوارض و پروانه ساخت هتل در همدان را طی چند سال گذشته اتفاق مبارکی دانست و گفت: شورای شهر همدان مصوب کرد هتل‌هایی که در این ماه‌ها متضرر شدند در چند ماهی که تعطیل بودند، مشمول بخشودگی عوارض باشند.

قراباغی با تاکید بر اینکه مدیریت بعد از بحران را پس از نشست‌ها باید داشته باشیم گفت: باید تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم ایده‌های سازنده داشته باشیم و نمایندگان مجلس نیز در امر قانونگذاری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ایرانگردی و تقویت گردشگری داخلی در این ایام می‌تواند عامل رونق گردشگری باشد افزود: بسیاری از ایرانی‌ها هنوز ایران را ندیده‌اند و خیلی از همدانی‌ها هم همدان را خوب ندیده‌اند بنابراین باید مسافرت‌های داخلی را همراه با رعایت موارد بهداشتی جدی بگیریم.

نایب رییس جامعه هتلداران استان همدان گفت: هتلداری شغلی زیان آوری است که هتلداران از درون و بیرون مشکل دارند و شرایط مطلوب نیست.

منصور شعبانی‌جو اظهار داشت: در سال‌های گذشته تعداد هتل‌های همدان برای جذب گردشگر بیشتر افزایش یافت، اما در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا و سال گذشته با بارش شدید باران فصل گردشگری تعطیل بود و هتل‌ها طی ۲ سال ضرر و زیان زیادی کردند و رو به ورشکستگی پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه کرونا معضلی است که به هتلداری اضافه شده است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه دارد، اضافه کرد: به گفته معاون رییس جمهوری، کرونا ویروسی هزار چهره است و با وجود مشکلات قبلی تبدیل به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که مانده ایم چه کنیم.

شعبانی جو با تاکید بر اینکه هتلداری به سمت ورشکستگی می‌رود، خاطرنشان کرد: به دستور دادستان هتل‌ها تعطیل شدند و مسافرت‌ها هم که صفر شد و هتل‌ها مانده اند با هزینه‌های فراوان چه کنند؟

نایب رییس جامعه هتل داران همدان گفت: نرخ نامه هتل‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته بود که ضرر و زیان‌های قبلی جبران شود، اما شرایط کنونی هتلداران را مجبور کرد مکان‌های اقامتی را با ۵۰ درصد تخفیف به مراجعه کنندگان تحویل دهند تا حداقل هزینه هتل را کسب کنند، اما با این حال ضریب اشغال هتل‌ها بسیار پایین است.

شعبانی‌جو گفت: انتظار می‌رود شورای شهر همانطور که در سال‌های گذشته عوارض پروانه ساختمانی هتل‌ها را به حداقل و صفر رساند و سرمایه داران را به سمت هتل سازی تشویق کرد در این شرایط نیز به کمک جامعه هتل داری بیاید و هزینه پسماند از هتل‌ها دریافت نشود.

نایب رییس جامعه هتلداران استان همدان با بیان اینکه در هتلداری هم قاچاق وجود دارد، افزود: خانه مسافر‌های مجاز و غیرمجاز به قدری گردن کلفت شده اند که تنه بر تنه هتل‌ها می‌زنند و با هتل‌ها رقابت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خانه مسافرها، هتل‌ها را به چالش کشیدند و دستور قضایی جمع کردن کارتن به دست‌ها کارساز نبود و جمع نشدند، گفت: ما مخالف فعالیت خانه مسافر‌ها نیستیم بلکه باید ساماندهی و قانونمند کار کنند.

این فعال گردشگری درباره تسهیلات کرونایی، اظهار کرد: این تسهیلات پولی است که اگر بیاید باید بلافاصله هزینه شود و فقط جای زخمش باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه کرونا دست و پای همه را بسته است، یادآور شد: هتل‌ها باید هزینه‌های خود را مدیریت کنند و از طرفی انسجام مدیریتی در لایه‌های مختلف باید به وجود بیاید.

مدیرعامل آژانس مسافرتی علیصدر مهر نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه باید در گردشگری علمی کار شود، گفت: پایه گردشگری در همدان سنتی است و از منظر علمی باید آسیب‌های آن بررسی شود.

مصطفی عزیزیان اظهار داشت: کرونا امتیاز‌های خوبی برای ما دارد و می‌توانیم برخی از زیرساخت‌ها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه متولیان گردشگری ترکیه هزینه‌ها را به شدت پایین آورده‌اند و این زنگ خطری برای ما است، گفت: باید یک حرکت جمعی در همدان اتفاق بیفتد و همدان به ترکیه ایران تبدیل شود تا با توجه به اینکه هزینه سفر به همدان ارزان است مردم به این نقطه از کشورمان سفر کنند.

مدیرعامل آژانس مسافرتی علیصدر مهر یادآور شد: الان بهترین زمان است که گردشگری علمی و پایداری سفر ایجاد و طرح‌ها را به شکل‌های مختلف و سازگاری با کرونا اجرا کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار