تکدی­‌گری و دست­فروشی زنان در حال حاضر در شهر همدان به یکی از ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی تبدیل شده که باید برای رفع این مشکل تدبیری اندیشید.
کد خبر: ۸۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳ 01 September 2015

تکدی­‌گری و دست­فروشی زنان در حال حاضر در شهر همدان به یکی از ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی تبدیل شده که باید برای رفع این مشکل تدبیری اندیشید.

به گزارش فارس؛روند رو به رشد شهرنشینی و مهاجرپذیری همدان، باعث شده تا شاهد خودنمایی زنان متکدی در سطح شهر باشیم.

این متکدیان اغلب از استان‌های همجوار در این شهر حضور می‎یابند، برخی از آنان واقعا از نظر اقتصادی دارای مشکل و تنگدستی هستند و به این کار تن داده‌اند، اما بعضی دیگر این کار را حرفه خود می‌دانند و چندان نیاز مالی هم ندارند.

به گفته کارشناسان اجتماعی، تکدی­‌گری و دست­فروشی زنان در حال حاضر در شهر همدان به یکی از ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

با اطلاعات به دست آمده از سازمان بهزیستی در بعضی مواقع هم نمی­‎توان تشخیص داد که آیا متکدیان واقعاً برای رفع نیاز دست به این کار می‌زنند یا به آن به حرفه‎ای پول­‌ساز می‌نگرند.

اما با نگاهی واقع‌بینانه می­‌توان فهمید بیشتر دست­فروشان و متکدیان زن از شهرستان­‌های اطراف همدان و حومه به مرکز شهر آمده‌­اند و در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند که برای تکد‌ی‌گری به مناطق بالای شهر همدان می‌­روند.

معصومه 35 سال سن دارد و به گفته خودش سه بچه دارد و حدود 20 سال پیش ازدواج کرده است که به خاطر خرجی ندادن شوهرش از او جدا شده است. او در مورد وضع زندگی خود می‌گوید: «روزهایی که خرجی ندارم تا پنج ساعت در خیابان می‌نشینم و گدایی می­‌کنم. بعضی اوقات 10 تا 30 هزار تومان کاسبی می‌کنم. زمانی که پدرم زنده بود در کبودراهنگ زمین کشاورزی داشتیم اما برادرم به دلیل اعتیادی که داشت همه اموال پدرم را بر باد داد و الان حدود 6 سال است که در زندان به سر می‌برد. البته روزهایی که گدایی نمی­‌کنم به خانه مردم برای کارکردن می­‌روم».

او می‌گوید: در منطقه خضر اتاقی کرایه کرده‌­ام و کارت یارانه خود را به جای کرایه پیش صاحبخانه گذاشته‌­ام. به مسئولان بگویید که به حال و روز ما رسیدگی کنند و نگذارند که ما در خیابان گدایی کنیم.

کمی آن طرف‌تر، زیر سایه یک درخت تنومند زنی توجهم را جلب می‌کند بساطی از جوراب، لیف و دستگیره جلوی خود پهن کرده؛ زنی که ساعت­‌های طولانی در خیابان می‌­نشیند تا بلکه رهگذری از او چیزی بخرد.

فاطمه 70 سال سن دارد و حدود سه سال است که دست­فروشی می‌کند. می‌گوید: «13 ساله بودم که با یک پیرمرد ازدواج کردم و برای گذران زندگی به جنوب رفتیم چهار بچه دارم که آنها هم خودشان نمی­‌توانند از پس مخارج زندگی خود بربیایند. یک روز می‌بینی اصلاً کاسب نمی‌شوم روزی هم می‌شود که 5 تا 6 تومانی کاسبی می‌کنم و گاهی هم بعضی پولی به من می­‌دهند و می‌گویند نذر داشتیم. از برادرم یک اتاق کرایه کرده‌­ام و با آنها زندگی می‌کنم. او تأکید می‌کند که چون پیر و ناتوان است نیروی انتظامی با او کاری ندارد.»

زهرا نیز 45 سال سن دارد و دارای دو فرزند پسر است که از او جدا زندگی می‌کنند. در سیلو یک اتاق اجاره کرده که اجاره‌­اش را از کارگری کردن در خانه مردم به دست می‌آورد. او می‌گوید همسرش چند سال است که به اعتیاد رو آورده و به این دلیل از همسرش جدا شده است.

با نگاهی به زندگی این زنان در می‌یابیم که دو عامل طلاق و اعتیاد همسر موجب شده که آنها سرپرست و پشتوانه مالی نداشته باشند که همین امر سبب شده این قشر آسیب­‌پذیر دست به این شغل کاذب بزنند.

یک کارشناس اجتماعی زیربنای تکدی‌گری و دستفروشی زنان در جامعه را فقر فرهنگی برشمرد و گفت: اساس این ناهنجاری اجتماعی سه عامل فکری، اعتقادی و فرهنگی در فرد متکدی است.

احمدرضا شیروانی افزود: در بعضی از شهرهای کشور یک متکدی وجود ندارد اما متأسفانه مردم جامعه ما با شیوه برخورد خود متکدی‌پروری می‌­کنند که باید در این زمینه سطح فکری جامعه را ارتقا داد.

وی معتقد است ایجاد مراکز خیریه بیشتر در همدان و همچنین دادن وام قرض­‌الحسنه به جای صدقه دادن به این افراد می‌تواند این ناهنجاری را در جامعه کاهش دهد.

این کارشناس در مورد مشکلات و آفت‌­های به وجود آمده برای این افراد در سطح جامعه اظهار کرد: شرافت انسانی این افراد در جامعه به وسیله افراد سودجو از بین می‌رود که این کار می‌تواند روح و روان آنها را به هم بریزد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز از پوشش 3 هزار و 83 زن متکدی و سرپرست خانوار در استان خبر داد و گفت: این زنان باید دارای شرایطی چون فوت سرپرست خانوار، مطلقه یا متواری و ازکارافتاده 66 درصدی باشند تا بتوانند از تسهیلات سازمان بهزیستی بهره‌­مند شوند.

جمشید شیران اساس کار این سازمان را بر توانمندسازی این زنان دانست و افزود: با سازمان­‌های فنی و حرفه­‌ای، تأمین اجتماعی و هدفمندی یارانه‌­ها هماهنگی‌­های لازم انجام شده تا این زنان با استفاده از تسهیلات وام خوداشتغالی براساس علاقه خود در زمینه تولید پوشاک، قالیبافی و... مدرک و مهارت کسب کنند تا بتوانند تا 15 سال آینده از مزایای تأمین اجتماعی بهره­‌مند شوند.

وی ادامه داد: براساس منابع و بودجه محدودی که در سازمان بهزیستی وجود دارد 300 پرونده در نوبت استفاده از این تسهیلات هستند و تا زمانی که 15 تا 16 درصد از این زنان زیر پوشش از سازمان جدا نشوند نمی‌توان پرونده­ تازه‌­ای را به جریان انداخت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان اظهار کرد: فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی و کمیته امداد، هر یک در این زمینه باید به سازمان بهزیستی برای مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی کمک و مساعدت کنند.

وی با بیان اینکه باید نیازمندان اصلی را از افراد سودجو شناخت، گفت: به تازگی در همدان باند تکدی‌گری به وسیله زنان باب شده است که نیروی انتظامی باید به صورت خاص با این مورد برخورد قاطع کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار