کد خبر: ۸۶۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴ 30 June 2020

 

ریزش نیروهای امدادگر و نجات‌گر هلال احمر در استان‌ها

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از تشکیل دبیرخانه‌ی تحقیق و توسعه در سازمان امدادونجات خبر داد.

مهدی ولی‌پور در حاشیه بازدید رییس جمعیت هلال احمر از سازمان امداد و نجات گفت: بعد از بازدیدی که از پایگاه‌های اقماری داشتیم، نیازهای امدادی احصا شد. در ادامه با پیگیری رئیس‌جمهوری محترم و همچنین بازدید دکتر نوبخت از سازمان، اعتبار ویژه‌ای تخصیص داده شد تا بخشی از نیاز انبارها و ناوگان امدادی برطرف شود.

 ولی‌پور ادامه داد: دبیرخانه‌ای باعنوان «تحقیق و توسعه» در سازمان امدادونجات تشکیل شده است که کار اصلی آن احصای اقدامات و نیازهای دارای اولویت است. فرایندها درحال بازنگری و به‌روزرسانی است و تا پایان تیرماه برنامه‌ی مدنظر را به ریاست جمعیت هلال‌احمر تقدیم می‌کنیم. یکی از این برنامه‌ها نهایی‌کردن آمادگی هلال‌احمر در پاسخ‌گویی به زلزله‌ی احتمالی تهران است.

رئیس سازمان امدادونجات در ادامه سازماندهی پایگاه‌های امدادونجات، انبارها و ناوگان امدادی را ضروری دانست و گفت: با بازبینی پایگاه‌ها به این نتیجه می‌رسیم که فعالیت تعدادی از آن‌ها ضروری نیست. روند اجرای آموزش‌های تخصصی طولانی است و قوانین دست‌وپاگیر دارد. این مسئله باعث شده تا امدادگران دل‌سرد شوند.

 

افزایش اعتماد عمومی با معرفی درست فعالیت‌های هلال

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صادقی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امدادونجات نیز در این دیدار گفت: اگر از مردم درمورد هلال‌احمر سوال کنند، شاید سازمان‌های مختلف آن را نشناسند؛ اما قطعا با پایگاه‌های امدادونجات آشنا اند. باید قدر این موضوع را دانست.

او ادامه داد: مردم با دیدن لباس هلال‌احمری‌ها آرامش پیدا می‌کنند. این یک فرصت طلایی برای خدمت است. اگر فعالیت‌های انجام‌شده در هلال‌احمر به‌خوبی معرفی شود، اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند.

صادقی یکی از داشته‌های هلال‌احمر را امدادگران بی‌منت و سخت‌کوش دانست و عنوان کرد: افرادی که در هلال‌احمرند، مشتاق خدمت به مردم‌اند. مردم نگاه خوبی به جمعیت دارند و این ماجرا در حوادث سال گذشته مشهود بود.

سازوکار طولانی آموزش، امدادگران را خسته می‌کند

محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات نیز در این بازدید  گفت: در هر بحران هلال‌احمر در خط‌مقدم قرار دارد و در هلال‌احمر هم سازمان امدادونجات در پیشانی است. خوشبختانه نگاه ریاست جمعیت هلال‌احمر درراستای تقویت سازمان است.

او ادامه داد: ما قول می‌دهیم در عملیات‌ها خللی ایجاد نشود. چون توانمندی‌مان بالاست. عملکرد ما حاصل زحمات همکاران به‌ویژه امدادگران و نجات‌گرانی است که بی چشم‌داشت خدمت می‌کنند.متاسفانه با ریزش نیروهای امدادگر و نجات‌گر در استان‌ها مواجهیم. در گذشته امدادگران مشتاق حضور و فعالیت در پایگاه‌های امدادونجات بودند؛ اما حالا شرایط فرق کرده است. جداسازی آموزش‌های تخصصی از امدادونجات دلیل اصلی این اتفاق است. سازوکار آموزش‌ها آن‌قدر طولانی است که این فرآیند امدادگران را خسته می‌کند.

سعید متانی، معاون لجستیک و آمادگی سازمان امدادونجات هم توضیحاتی درمورد وضع انبارها و ناوگان امدادی هلال‌احمر ارائه کرد و گفت: تلاش ما استفاده از ظرفیت‌های موجود بود. با تعمیرات تخصصی توانستیم 500دستگاه را به مجموعه برگردانیم .در بحث اقلام هم حتی نگذاشتیم تاریخ‌مصرف یک کنسرو بگذرد. دستورالعمل‌ها را ویرایش و بازنگری کردیم. بسته‌های 24ساعته و 72ساعته طراحی کردیم. تعمیرگاه تخصصی در سازمان راه انداختیم و با تمام توان برای پشتیبانی مناسب در عملیات‌ها گام برداشتیم.

نزدیک‌به 50هزار امدادگر فعال داریم

حمیدرضا اسکاش، معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات نیز از برنامه‌ریزی برای ساخت نرم‌افزارهای ویژه‌ی امدادگران خبر داد و گفت:‌ «۴۹هزار و ۵۰۷ امدادگر و نجات‌گر شناسایی شده اند که ۲۸هزارنفر امدادگر و ۲۱هزارنفر نجات‌گرند. جلسه‌ی مفصلی با باشگاه امدادگران برگزار کردیم تا به ابزارهای انگیزشی مناسب دست پیدا کنیم. همکاری خوبی هم با صلیب‌سرخ درزمینه‌ی پروژه‌ی آگاهی از خطرات مین و مهمات منفجرنشده درحال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار