کد خبر: ۸۶۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۶ 01 July 2020


 
حکایت غریبی است؛ هنگامی‌خبر قطع انتشار شبكه پرس‌تي‌وي از ماهواره گالکسی19 به دليل پرداخت نشدن بدهي ارزي مطرح شد كه نزديك به سالروز تاسیس آن بود.
پرس‌تی‌وی در 11 تیر ماه 1386 شروع به فعالیت کرد و در آستانه تیرماه 1399 پخش ماهواره‌ای اين تلويزيون زنده خبری كه به زبان انگلیسی در گستره جهانی فعاليت مي‌كند به دلیل تخصیص نیافتن بودجه مصوب قانونی برای صداوسیما و معاونت برون‌مرزی، از گالکسی 19 که آمریکای شمالی و مرکزی را پوشش می‌دهد، متوقف شده است. خبری بسیار بد، هم برای بخش فرهنگ هم برای دیپلماسی ایران و هدیه تلخی که مسئولین مباحث تخصیص و تزریق بودجه ارزی صداوسیما در ایام تولد مهم‌ترين رسانه بين‌المللي‌اش به آن داد.
مگر نه این است که شبکه‌هایی مانند پرس‌تی‌وی سخنان رئیس‌جمهور ایران و هیئت دولت به‌ویژه مقامات وزارت خارجه را برای مردم کشورهای دیگر منتشر می‌کنند. مگر نه این است که باید شبکه‌هایی در مقابل خیل عظیم رسانه‌های مخالف دولت ایران، حاضر باشند تا حقایق را منتشر کنند پس چرا این مدافعان فرهنگی در جبهه برون‌مرزی باید از داخل سرزمین پدری خود نیز متحمل بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گیرند.
این‌گونه حمایت وارونه از رسانه‌ای که در خط مقدم دفاع از ایران قرار دارد بسیار شگفت‌انگیز است. در حال حاضر بسياري از تحولات بين‌المللي که براي ايران از اهمیت بسياري برخوردار است روي مي‌دهد و این زمانی است که باید مواضع ایران و حقیقت بسیاری از مسائل برای جهان اطلاع‌رسانی شود. اما با کدام ابزار و رسانه؟
بازه زماني مهم
مسئله مكانيسم ماشه در برجام و نيز تلاش كاخ سفيد براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران، حتي بازگشت به شرايط فصل هفتم منشور ملل متحد كه خواست آمريكا و رژيم صهيونيستي و صدالبته شخص ‌ترامپ بود از اين موارد است.
دقيقا در همين بازه زماني قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌ضد ايران صادر مي‌شود. دقیقاً در زمانی ابزار رسانه‌ای ایران متوقف می‌شود که ایران برای تبیین نظرات خود و ایجاد اقناع در میان ملت‌های دیگر بیشترین نیاز را به آن رسانه دارد.
همچنین حوادث اخير منطقه كه در هفته‌های اخیر سير سريعي به خود گرفته و تحولات روزانه در کشورهای عراق، لیبی، سوریه، یمن و... دليل مهمي است براي حضور رسانه‌اي ايران اما در غياب شبكه‌هاي برون‌مرزي چه كسي مي‌تواند به آن مسائل بپردازد؟
از یاد نمی‌بریم که پرس‌تی‌وی در جریان جنبش 99 درصدی در آمریکا 4 خبرنگار فعال در آمریکا داشت که به‌طور کامل و گسترده، از دل مردم آمریکا به انعکاس رویدادهای آن می‌پرداخت. حالا تظاهرات نژادپرستی در آمریکا در جریان است و پرس‌تی‌وی به لطف مسئولینی که باعث انباشته شدن بدهی و به تاخیر افتادن حقوق خبرنگاران شده‌اند، حتی یک خبرنگار هم برای پوشش اتفاقات آمریکا ندارد، هرچند که از پا ننشسته و با پخش تصویر و بحث‌های کارشناسی، کار رسانه‌ای خود را پیش می‌برد.
جالب‌تر اینکه در همین شرایط امکان دریافت پرس‌تی‌وی در آمریکا از طریق گالکسی 19 هم از دست رفت و این سؤال را بی‌پاسخ گذاشت که سوای اهمیت ذاتی و ارزش خبری بالای اتفاقات آمریکا، اگر تحولاتی که این روزها در آمریکا روی می‌دهد، در ایران روی می‌داد، آمریکا و انگلیس، پخش شبکه‌های بین‌المللی‌شان مثل بی‌بی‌سی فارسی و... بر روی ایران را به راحتی از دست می‌دادند؟
ضربه مهلك از داخل
با کمی ‌دقت می‌توان دریافت از میان آن همه رسانه‌های رنگارنگ خبری در سطح جهان به‌ویژه آن دسته از تلویزیون‌هاي زنده خبری که به زبان انگلیسی برای کشورهای حوزه تمدنی غرب فعالیت می‌کنند تنها و تنها شبکه پرس‌تی‌وی مغضوب قدرت‌های استیلاگری مانند انگلیس و آمریکا قرار داشته است.
در گذشته گروه‌هاي وابسته به لابي‌هاي صهيونيست در انگليس و آمريكا تلاش مي‌كردند تا با قطع برنامه‌هاي پرس‌تي‌وي از ماهواره‌هاي غربي، بستن دفاتر اين شبكه، اعمال فشار به خبرنگاران براي همكاري نكردن و مسدود كردن حساب‌هاي بانكي و نيز اكانت‌های فضاي مجازي، حتي بازداشت بي‌دليل خبرنگار اين شبكه در آمریکا تا حد امكان صداي ايران را ساكت كنند اما با همه آن كارشكني‌ها، بازهم پرس‌تي‌وي و ديگر شبكه‌هاي برون‌مرزي توانستند با حداقل امكانات و كمترين میزان از بودجه، راه خود را ادامه دهند و در طلایه شبكه‌هايي آلترناتيو در سطح جهان به چشم آيند.
اکنون همان وظيفه براي متوقف كردن شبكه‌هاي برون‌مرزي را برخي در داخل با قطع ناگهاني و بدون منطق بودجه ارزي صداوسیما و معاونت برون‌مرزي ادامه دادند و البته اين بار ديگر موفق شده‌اند. اگر این رویه ادامه یابد و سنگرهای رسانه‌ای ایران یک به یک به دشمن تقدیم شود، طنین صدای ایران در جهان رو به فرود خواهد رفت.
قطع انتشار امواج پرس‌تی‌وی این‌بار نه به دلیل سانسور غربی‌ها بلکه به‌خاطر سهل‌انگاری مسئولان در تخصیص بودجه ارزی موجب شده تا زمینه خشنودی رسانه‌های استکباری در انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی فراهم شود. البته تلویزیون‌هایی مانند بی‌بی‌سی باید هم خشنود باشند چرا که رقیب سرسخت از میدان خارج شده است.
بی‌بی‌سی فراموش نمی‌کند که در ایام جنگ غزه مردم لندن را علیه خود شوراند و صدای اعتراض آنان که می‌گفتند چرا رسانه‌ای که با مالیات آنها اداره می‌شود، داستان غزه را بازگو نمی‌کند و مردم بریتانیا باید اخبار واقعی را از پرس‌تی‌وی دنبال کنند، بلند شد.  در آن مقطع، کینه‌توزی مزمن روباه پیر از درخشش پرس‌تی‌وی، با ماجرای آفکام، به محدود کردن پرس‌تی‌وی انجامید و حالا كار دشمن را خودي‌ها تكميل كرده‌اند و شبكه‌هايي كه در فراسوي مرزها در حال پاسداري از ايران هستند از داخل كشور خود ضرباتي مهلك دريافت كرده‌اند. الکوثر از یوتل‌ست، سحر اردو از پاک‌ست، پرس‌تی‌وی و آی‌فیلم انگلیسی از گالکسی 19 و آی‌فیلم انگلیسی از پاک‌ست قطع شدند و پخش اف‌ام رادیو دری در افغانستان متوقف شد. حتي با پرداخت بودجه اين شبكه‌ها باز هم جبران اين همه خسارت به سختي ممكن خواهد بود. گذشته از خسارتي كه توقف انتشار پرس‌تي‌وي در تبيين مواضع ايران براي جهان خواهد گذاشت، بازگشت مجدد این شبكه به مدار اعتبار رسانه‌اي سابقش كار آساني نخواهد بود.

 محمدپارسا نجفي

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار