کد خبر: ۸۶۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ 01 July 2020
 

تابناک/ستاری با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کشور ورود نفت به اقتصاد است،گفت:وقتی اقتصاد کشور نفتی شد، بسیاری از شاخص‌ها مانند استخدام بزرگ‌ترین خیانت به جوانان است، زیرا قدرت نوآوری را از جوانان دور می‌کند.

استخدام بزرگ‌ترین خیانت به جوانان استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور عصر امروز در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید در سالن اجتماعات الغدیر استانداری گیلان، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کشور را ورود نفت به اقتصاد کشور دانست و افزود: وقتی اقتصاد کشور نفتی شد، بسیاری از شاخص‌ها مانند استخدام بزرگ‌ترین خیانت به جوانان است، زیرا قدرت نوآوری و ایده و خلاقیت را از جوانان دور می‌کند.

او با تأکید بر اینکه دولت‌ها نباید وارد تجارت شوند، گفت: هر پژوهشی که با پول دولت ایجاد شود هیچ موفقیتی در آن ایجاد نمی‌شود، زیرا در آن به بخش خصوصی توجه نشده و لازمه انجام این کار توجه به اکوسیستم فناوری است، زیرا بخش خصوصی در فکر کسب درآمد است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه وظیفه دولت‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهشی است، تصریح کرد: دولت باید در پروژه‌هایی که چند سال آینده ثمربخش خواهند بود سرمایه‌گذاری کند، ولی بومی‌سازی این زیرساخت‌ها باید توسط متخصصان همان استان انجام شود.

او با اشاره به وجود بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: پایه شرکت‌های دانش‌بنیان نیرو‌های انسانی بوده، زیرا ما در کشور نیرو‌های متخصص بسیار خوب و نخبه‌ای داریم و به علت مشکلات فرهنگی نتوانستیم از این نیروی انسانی استفاده کنیم و تا زمانی که این فرهنگ ایجاد نشود هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد.

او با بیان اینکه توسعه یک امر درون‌زاست، اظهار کرد: توسعه باید از داخل یک استان و کشور شروع‌شده و باید همت لازم برای رشد و پیشرفت در استان گیلان شکل گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دلیل تشکیل دانشگاه، رشد واحد‌های اقتصادی در کشور است، تصریح کرد: وقتی یک استان به‌مانند گیلان این‌همه دانشجو کشاورزی داشته و اقتصاد این استان مبتنی بر کشاورزی است نباید بازهم در استان و در این حوزه مشکل داشته باشیم، زیرا وظیفه دانشگاه حل مشکلات دانشگاه و بومی‌سازی است.

ستاری لازمه ماندگاری جوانان در گیلان را رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و بیان کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان گیلانی به این استان بازگشته و آماده ایجاد اشتغال در استان هستند لذا باید همه مسؤولین استانی و دانشگاه‌های گیلان اراده خود را نشان داده و موانع کارآفرینی را برطرف و اکوسیستم دانش‌بنیان را توسعه دهند.

او با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری باید یک سخت‌افزار و نرم‌افزار برای رشد علمی کشور باشد، گفت: پارک علم و فناوری باید در حوزه نرم‌افزاری توسعه پیداکرده و هر فرد گیلانی باید از نرم‌افزار‌های مختلف و استارتاپ‌ها استفاده کرده و دولت در حوزه زیرساخت‌های فیزیکی آماده کمک به گیلان است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اذعان به اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنند، افزود: باید دانشگاه به سمتی رفته که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال اشتغال نباشد، زیرا در این شرایط نمی‌توان هیچ مشکلی را برطرف کرد.

رشد استارتاپ‌ها باعث خروج کشور از شرایط سخت می‌شود

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز روز صنعت در کشور اظهار کرد: صنعتگران گیلانی در ایام کرونا بسیار خوش درخشیده و پا به‌پای کادر درمانی و پرستاری استان به کنترل کرونا کمک کردند.

ارسلان زارع یکی از راه‌های مقاوم‌سازی کشور را اجرایی شدن برنامه اقتصاد دانست و گفت: کشور در شرایط سخت تحریم به سر برده و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید برنامه اقتصاد مقاومتی به بهترین نحو در کشور اجرایی شود و عزم دولت هم بر همین منوال است.

او با اذعان به اینکه استان گیلان دارای نیروی‌های متخصص بسیار خوبی است، تصریح کرد: وجود نیرو‌های نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان نشان‌دهنده اهمیت علم در این استان است لذا باید زیرساخت‌های پژوهشی در استان گیلان پیشرفت کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان نقش دانشگاه در رشد علمی استان را بسیار مهم برشمرد و بیان کرد: دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در استان گیلان نقش بااهمیتی در افزایش رشد علمی داشته و برای انجام این کار باید دانشگاه‌های ما مهارت محور شوند.

زارع با تأکید بر اینکه مثلث فناوری دانشگاه و صنعت بسیاری از نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند، افزود: در ایام کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید اقلام بهداشتی، کیت‌های تشخیصی وارد عمل شده و بسیاری از مشکلات کادر درمانی و مردم را برطرف کردند.

او با تأکید بر لزوم توجه به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: از ابتدای سال جدید جلسات متعددی برگزار و به همه دستگاه‌های اجرایی تأکید شد تا از همه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده و از آنان خریداری کنند.

استاندار گیلان با اشاره به روند افزایشی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در طی این مدت در گیلان با افزایش مواجه شده و در حوزه ساخت و تولید اپلیکیشن گیلان دومین استان کشور است که باید این روند ادامه پیداکرده و باید از این ظرفیت بی‌نظیر استفاده کرد.

زارع با اذعان به اینکه رشد استارتاپ‌ها باعث خروج کشور از این شرایط سخت می‌شود، تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به سر می‌برد که اجازه فروش یک لیتر نفت را نداشته و در این مواقع باید حمایت از استارتاپ‌ها بیشتر شود، زیرا باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور و استان گیلان می‌شود.

استاندار گیلان یکی از دغدغه‌های شرکت‌های کارآفرین در استان گیلان را دریافت تسهیلات دانشگاهی دانست و بیان کرد: بسیاری از کارآفرینان در استان گیلان به دلیل مشکلات تسهیلات از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند لذا جلسات مختلفی را با بانک‌ها برگزار کرده و بانک‌ها اعلام آمادگی خود را اعلام کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار