کد خبر: ۸۶۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 01 July 2020
 
ایران از همه جهات تحت فشار قرار گرفته است. هدف،  تغییر نظام این کشور یا ایجاد وضعیتی است که ایران به معنای واقعی کلمه قادر به نفس کشیدن نباشد. این مثل گذاشتن زانو روی گردن کسی است. این بحران را ایالات متحده ایجاد کرده است.
 
 

معاون دبیر کل سازمان ملل: از ایران می خواهیم به برجام بازگردد!

بین الملل تابناک: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته‌ای ایران، آغاز شد.

قرار است در نشست امروز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به صورت مجازی مشارکت داشته باشد.

***

21:30

مسکو: نمی توان فقط ایران را سرزنش کرد

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سخنرانی کرد.

او در آغاز این سخنرانی از اینکه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا این نشست مجازی را ترک کرده انتقاد کرد. نبنزیا گفت: «می‌خواستم از مشارکت وزیر خارجه آمریکا هم تشکر کنم ولی ایشان در جمع ما نیستند. می‌دانم که برنامه شلوغی دارند ولی ایشان نخواستند که به حرف‌های شورا گوش ندهند. ولی بیشتر از آن، از این بابت متأسفم که در اظهارات ایشان-حداقل من- یک کلمه از همکاری و گفت‌وگو نشنیدم.»

او گفت: «سیاست آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه به نظر سایر کشورها بی‌‌اعتنایی می‌کند. ما با نگرانی تحولات مربوط به سیاست فشار حداکثری علیه ایران که عبارت بهتر برای آن سیاست خفگی حداکثری است را دنبال می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «ایران از همه جهات تحت فشار قرار گرفته است. هدف،  تغییر نظام این کشور یا ایجاد وضعیتی است که ایران به معنای واقعی کلمه قادر به نفس کشیدن نباشد. این مثل گذاشتن زانو روی گردن کسی است. این بحران را ایالات متحده ایجاد کرده است.»

وی در ادامه گفت: «با آنکه قطعنامه‌های شورای امنیت جزو بخشی از قوانین بین‌المللی هستند و باید توسط تمامی اعضا اجرا شوند، ایالات متحده رسماً اجرای تعهداتش در قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را متوقف کرد، در را پشت سرش بست و به اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران روی آورد.»

نبنزیا گفت: «چنین اقداماتی هر گونه انگیزه برای تهران جهت اجرای مفاد این توافق هسته‌ای را از بین می‌برد. علی‌رغم این، ایران به اجرای تعهداتش ادامه داد.»

نماینده روسیه همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا کشورهای دیگری که قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا می‌کنند تهدید می‌کند.

نبنزیا در بخش دیگری از سخنانش مخالفت روسیه را با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اعلام کرد.

نماینده روسیه در بخش دیگری از سخنانش گزارش نهم دبیر کل سازمان ملل در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را مورد انتقاد قرار داد.

او گفت: «مراتب ناامیدی عمیق خودمان را از نهمین گزارش دبیر کل در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ابراز می‌کنیم. این گزارش، آشکارا استانداردهای بی‌طرفی را رعایت نکرده است.»

نماینده روسیه از همه طرف‌ها خواست برای حفظ توافق هسته‌ای برجام تلاش کنند.

***

21:21

لندن: سال ۲۰۲۰ شاهد فعالیت های ایران در منطقه بوده ایم

نماینده انگلیس نیز در این نشست از دیگر سخنرانان بود و در ابتدا با دفاع از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، گفت: ما همیشه تاسف خود را از خروج امریکا از برجام اعلام کرده‌ایم. بعد از خروج امریکا، ما به برجام متعهد بوده ایم و حتی فراتر  از تعهدات خود اقداماتی را برای پای بندی به این توافق انجام داده‌ایم.

به گفته نماینده انگلیس، سال ۲۰۲۰ شاهد فعالیت‌های ایران در منطقه بوده‌ایم که این فعالیت‌ها در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است و فعالیت‌های موشکی ایران نقض کننده این قطعنامه است.

نماینده انگلیس همچنین از توانایی پرتاب ماهواره از سوی ایران نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که این فناوری می تواند کاربرد نظامی داشته باشد.

دیپلمات انگلیس همچنین مدعی شد که تلاش یکجانبه برای فعال کردن مکانیسم ماشه کارایی ندارد، همان گونه که برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، نگران کننده است، اگرچه لندن از توافق برجام به صورت کامل حمایت می‌کند.

***

21:11

برلین: نگران فعالیت های موشکی ایران هستیم!

نماینده آلمان نیز از دیگر سخنرانان نشست مجازی شورای امنیت بود.

نماینده آلمان مدعی نقض منشور سازمان ملل و مسائل حقوق بشری از سوی ایران شد و گفت: ایران نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، بلکه روی موشک های ایران مرگ بر اسرائیل نوشته شده است. موضع ما راجع به قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت از آن است، برلین از این قطعنامه حمایت می کند و از برجام در کنار دیگر اعضا حمایت می کند.

نماینده آلمان، نسبت به خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف و بیان کرد: آمریکا با این کار در واقع قانون بین المللی را نقض کرد.

با این حال نماینده آلمان نسبت به کاهش تعهدات ایران در برجام و دوری تهران از توافق هسته ای را نگران آمیز عنوان کرد و گفت: نگران لغو معافیت های هسته ای در برجام از سوی آمریکا هستیم، همان طور که نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است.

درباره تمدید تحریم تسلحیاتی ایران، نماینده آلمان بیان کرد: اگرچه مانند آمریکا نگران لغو این محدودیت‌ها هستیم، اما از طرف دیگر براساس قطعنامه‌های دیگر سازمان ملل همچنان محدودیت‌ها علیه ایران ادامه خواهد داشت.

***

20:54

پکن: برجام با صلح و ثبات خاورمیانه مرتبط است

در این نشست، نماینده چین با انتقاد از سیاسی شدن برجام، کاهش تعهدات ایران در برجام را واکنشی به اقدامات یکجانبه آمریکا عنوان کرد.

نماینده چین در این ارتباط گفت: مسئله هسته‌ای ایران، مرتبط با صلح و ثبات خاورمیانه است و اجرای برجام از سوی همه طرف ها مورد نیاز است و همه باید به صورت سازنده به دنبال تنش زدایی و مروج ثبات در منطقه باشند.

این دیپلمات چینی همچنین گزارش اخیر دبیر کل را دلیلی برای حفظ برجام عنوان کرد و خواستار پرهیز از اظهارات تنش زا شد و افزود: چین موافق است که گزارش ها باید بی طرفانه، جامع و متعادل باشد. در چارچوب شرایط فعلی، شورای امنیت و دبیرخانه باید به وظیفه خود درباره پای بندی ایران به برجام عمل کند.

نماینده چین درباره فعالیت‌های موشکی ایران نیز گفت: ایران نشان داده که فعالیت هایش صلح آمیز است و شورای امنیت باید به وظایف خود برای پاسداری از قوانین بین المللی و دیپلماسی چندجانبه عمل کند. چین نمی تواند اجازه دهد که برنامه هسته ای ایران باردیگر به گذشته بازگردد.

***

20:43

حمایت بلژیک از برجام

پس از وزیرخارجه آمریکا، نماینده بلژیک در این نشست با دفاع از توافق برجام خواستار پای بندی همه اعضای برجام به این توافق شد.

نماینده بلژیک در ادامه خواستار اجرای کامل تعهدات ایران در برجام شد و گفت: نگرانی های منطقه ای باید با مذاکره حل شود.

وی خواستار خویشتنداری همه طرف ها شد و افزود: تنش بیشتر راه حل بحران نیست و ما باید از برجام حمایت کنیم.

نماینده جمهوری دومنیکن نیز از دیگر اعضای نشست شورای امنیت بود که پس از سخنان نماینده بلژیک، حمایت کامل کشورش را از توافق برجام اعلام کرد.

***

20:35

تکرار ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت: تحریم تسلیحاتی ایران به دلیل توافق ناقص رئیس جمهور سابق آمریکا به زودی منقضی می شود و شورای امنیت دو گزینه پیش رو دارد: تمدید تحریم‌ها و یا پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران. با پایان تحریم تسلیحاتی، ایران دسترسی بیشتری به منطقه و آزادی عمل بیشتری برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت و با تسلیحاتی خود تنش را از ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تشدید خواهد کرد.

پمپئو در ادامه مدعی شد: ایران یک دموکراسی مسئول نیست. گزارش دبیرکل نشان می دهد حملات اخیر علیه عربستان و توقیف سلاح ها در ساحل یمن منشا ایرانی داشتند. ما نیاز به گزارش دبیرکل درباره عملکرد ایران نداریم، بلکه عملکرد ایران در عراق از جمله در پائیز سال گذشته مشخص است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: دیگران از جمله اسرائیل نیز در منطقه خواستار تحریم تسلیحاتی ایران هستند و ترجیح آمریکا همکاری با شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی استقبال کرد و مدعی شد: نگرانی ما امنیت ملی آمریکاست و ایران به دنبال میانه روی نیست و فعالیت های هسته ای این کشور کمتر نشده است. ایران همچنین محل هایی را به آژانس نشان نداده است. براساس ماده ۱ منشور سازمان ملل، لذا تهدیدات علیه صلح باید برطرف شود، لذا این شورا باید از دیپلماسی باجگیری ایران پرهیز کند و باید تهدیدات ایران را جدی بگیریم.تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مورد نیاز جهان است و ما نباید از مسئولیت خود عدول کنیم.

***

18:17

سخنران بعدی در نشست مجازی شورای امنیت درباره موضوع برجام، نماینده اتحادیه اروپا بود.

نماینده اروپا در این نشست گفت: گسترش تسلیحات هسته ای همچنان تهدید جهانی است و باید به این چالش ها فکر کنیم. در حالی که سالگرد امضای منشور سازمان ملل را سپری کردیم، ما شاهد تداوم برجام به عنوان ساختاری کلیدی جهانی برای پاسخ به تهدیدات هسته ای هستیم. برجام ایران را مهار کرد و از دست دادن برجام به معنای از دست دادن پروتکل الحاقی و دسترسی آژانس اتمی است.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه افزود: برجام تحت چالش قرار گرفته و توافقی است که از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تائید جهانی قرار گرفت. ما از همه فعالیت های آژانس حمایت می کنیم. اتحادیه اروپا نگران فعالیت های ایران و ذخیره سازی اورانیوم است و خواستار بازگشت کامل ایران به برجام است و ما با جامعه بین المللی در چارچوب برجام همکاری می کنیم.

دیپلمات اروپا در شورای امنیت همچنین بیان کرد: ما تقاضا داریم که برجام به عنوان ابزاری اساسی در چارچوب منع گسترش سلاح هسته ای مورد بررسی قرار گیرد و فعالیت های غنی سازی ایران متوقف شود و همچنین تحریم هایی که مانع عادی شدن روابط ایران با جهان می شود، برداشته شود و کمک های لازم به ایران از طریق اینستکس ارائه گردد.

***

19:54

در ابتدای جلسه، «رزماری دیکارلو»، معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش شد.

وی گفت: «دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید-۱۹ را دشوار می‌کند.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از گام‌هایی که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام برداشته هم نگرانیم. در نتیجه این اقدامات، ایران از محدوده‌های تعیین‌شده در برجام در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و ذخائر آب سنگین فراتر رفته است. ایران همچنین محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است.»

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: «امروز ما یکبار دیگر از ایران می‌خواهیم به اجرای کامل این توافق بازگردد.»

دی‌کارلو اضافه کرد: «ما همچنین از ایران می‌خواهیم نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی سایر کشورها در خصوص اقداماتش که با ضمیمه B قطعنامه مغایر هستند را رفع کند.»

او اضافه کرد: «ما از همه طرف‌های برجام می‌خواهیم اختلافات خود در خصوص برجام را در چارچوب ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام رفع کنند.»

***

پیشینه خبر

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا وآلمان درتیرماه ۱۳۹۴با قطعنامه اجماعی شورای امنیت سازمان ملل به شماره ۲۲۳۱ به امضا رسید و موجب شد تا تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران لغو یا تعلیق شوند و ۶ قطعنامه پیشین شورای امنیت که از جهات مختلف، ایران را در تنگنای سخت تحریم قرار داده بود هم برداشته شدند.

به موجب سازوکار تعریف شده در این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف شد هر ۶ ماه گزارشی از نحوه اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد و بر این اساس، امروز قرار است این گزارش به طور رسمی در شورا قرائت شود و سایر اعضا نیز درباره آن تبادل نظر کنند.

در گزارش‌های پیشین تا بعد از آنکه آمریکا به طور رسمی به مشارکت خود در برجام خاتمه داد، دبیرکل به استناد به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره اجرای تعهدات ایران را تایید کرده و گزارش‌هایی با لحن مثبت ارائه می داده است. هرچند که تمرکز اصلی خود را متوجه پیوست "ب" این قطعنامه به ویژه ممنوعیت‌های تسلیحاتی و مسافرتی ایران کرده بود.

وزیر امورخارجه ایران دیشب در توئیتی ضمن اعلام سخنرانی خود در جلسه امروز شورای امنیت نوشت: آمریکا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه دیگران را نیز به نقض آن وادار می کند.

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز درباره فضای کلی نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل گفت: فضای کلی جامعه بین‌المللی در جهت اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی با یادآوری خروج آمریکا از برجام که رئیس جمهوری این کشور به صراحت آن را پایان مشارکت در این برنامه خواند، ادامه داد: سابقه ندارد که یک عضو دائم شورای امنیت علیه قطعنامه‌ای که خود بانی آن بوده است، اقدام کند.

واشنگتن ماه‌هاست که برای جلوگیری از پایان ممنوعیت تسلیحاتی ایران با کشورهای همفکر خود مشغول رایزنی است و کارزارهای دیپلماتیک را در پایتخت های منطقه پیگیری کرده است. اعضای باقی‌مانده برجام به ویژه روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا که در تضاد کامل قطعنامه ۲۲۳۱ است، مخالفت کرده‌اند.

 

تکمیل می شود...

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار