کد خبر: ۸۷۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ 03 July 2020
مدیرکل آموزش وپرورش کرمان گفت: سیاست ما در آموزش و پرورش استان به ویژه درحوزه دانش آموزان استثنایی این است که چرخش های تحولی سندتحول بنیادین از سمت جداسازی به سمت فراگیرسازی برود.
 

 

تابناک/به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، «احمد اسکندری نسب» پنجشنبه (12 تیر) در شورای آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در  استان کرمان 97 مدرسه ویژه استثنایی، 22 مرکز مشکلات ویژه یادگیری در قالب 4 هزار و 680 دانش آموز استثنایی در گروه های مختلف در سراسر استان مشغول به تحصیل هستند و برای دانش آموزانی که در حوزه استثنایی بودند، سعی کردیم که شرایطی به وجود آوریم که این عزیزان از ادامه تحصیل باز نمانند و از این تعداد دانش آموز 650 نفر به صورت تلفیقی فراگیر در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان بیان کرد: سیاست و رویکرد ما در آموزش و پرورش استان به ویژه در حوزه دانش آموزان استثنایی این است که چرخش های تحولی سند تحول بنیادین از سمت جداسازی به سمت فراگیرسازی برود و باید با ساخت و تجهیز مدارس ترکیبی زمینه تحصیلی دانش آموزان استثنایی فراهم کنیم.

 

وی اظهار داشت: در آموزش و پرورش استان هیچ تفاوتی بین دانش آموزان با نیازهای ویژه که نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند با دانش آموزان عادی نیست و نخواهد بود؛ هر چند بر این باور هستیم که کمک به این دانش آموزان استثنایی اجر معنوی بیشتر و منشا خیر و برکت است و در بحث مهارت آموزی این دانش آموزان کارهایی صورت گرفته به طوری که در بحث مسائل ورزشی، تربیتی و قرآنی این دانش آموزان در سطح استانی و کشوری خوب و خوش درخشیدند.

 

اسکندری نسب ادامه داد: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نظر و لطف به استان کرمان داشتند و 5 مدرسه بزرگ در سطح استان را قول دادند ساخته شود و همچنین بازدید از مدرسه اوتیسم در شهر کرمان داشتند که دستور دادند یک خیری کار ساخت آن را به عهده بگیرد.

 

وی با بیان اینکه اگر تا مهرماه کلنگ ساخت مسکن فرهنگیان را نزنیم عقب می مانیم، خاطر نشان کرد: قرار بود 60 هکتار از اراضی مرکز هنرستان رضوان به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود؛ با توجه به اینکه ساختمان فعلی دانشگاه فرهنگیان کرمان جوابگوی ظرفیت پذیرش دانشجویان این دانشگاه نبود در جلسه شورای مسکن مطرح و مشکل تامین آب آن نیز حل شد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: ما در حوزه آموزش و پرورش متعهد شدیم که در روز اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ دانش آموزی بدون کتاب نباشد و الان نیز همه همکاران در سطح استان تلاش دارند تا این زمینه را فراهم کنند اما از آنجایی که بحث بازگشایی مدارس همکاری و همیاری همه دستگاه به ویژه حوزه استانداری و فرمانداران را می طلبد و نظر وزیر این بود که استاندار به عنوان رئیس پروژه مهر استان و فرمانداران رئیس پروژه مهر شهرستان باشند که امسال در بحث بازگشایی مدارس با توجه به شیوع کرونا و طبق ابلاغیه ریاست جمهور از 15 شهریور در سراسر کشور بازگشایی خواهند شد لذا ما تمهیدات لازم را در همه زمینه ها داریم که بتوانیم با کمک یکدیگر بازگشایی مدارس را دنبال کنیم.

 

وی بیان کرد: تفاهم نامه ای با همکاران اداره کل نوسازی مدارس داشتیم که در سال 99 این تفاهم نامه بوده است که ما هزار کلاس از سوی نوسازی مدارس آماده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که از این تعداد 400 کلاس تا اول مهر آماده می شود و در اختیار آموزش پرورش قرار می گیرد.

 

اسکندری نسب در ادامه خاطر نشان کرد: ما 36 پایگاه ثابت و سیار سنجش و سلامت در سطح استان داریم که از ابتدای مرداد ماه شروع می شود و همچنین در بحث اوقات فراغت که برای مجموعه آموزش و پرورش مهم است که حدود 650 پایگاه اوقات فراغت در سراسر استان راه اندازی شده که به صورت غیر حضوری از شبکه شاد فعالیت انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: شبکه شاد یک تحول نوین و اثر بخش در حوزه تعلیم و تربیت کشور است و یک کار ملی و تاریخ ساز بود که بتوانیم از این ظرفیت شبکه شاد برای بحث بازگشایی مدارس، اوقات فراغت، برنامه های فرهنگی و پرورشی و ورزشی و ... کار خود را به شکل بسیار خوب داشته باشد.

 

عباس ضیا در این جلسه گفت: در جذب نوآموزان پیش دبستانی استان کرمان تقریباً جزو چهارمین استان برتر است و علیرغم گستردگی و پراکندگی که در استان داریم توانستیم حدود 92 درصد جذب نوآموزان پیش دبستانی را داشته باشیم بنابراین در پیش دبستانی توانستیم 55 هزار و 135 نوآموز را جذب کنیم.

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه کودک بازمانده از تحصیل، کودکانی دارای فقر مالی و مشکلات اقتصادی، والدین با تحصیلات پائین هستند، ادامه داد: مهمترین دلایل بازمانده از تحصیل را در استان کرمان مشخص کردیم بنابراین گستردگی و پراکندگی استان کرمان به واسطه شرایط خاص، ازدواج زودهنگام دختران در مناطق روستایی، عدم دسترسی آسان به مدارس در مناطق صعب العبور عشایری، ایاب و ذهاب و تعصبات قومی که در مناطق جنوبی به واسطه شرایط خاص و تعصبات است که جلوی آموزش بعضی از دختران گرفته می شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل بازمانده از تحصیل در استان کرمان وجود دانش آموزان دیر آموز است و همچنین دانش آموزان فاقد هویت و یا فاقد شناسنامه را شناسایی کردیم که توانستیم هزار و 712 دانش آموز فاقد هویت و یا فاقد شناسنامه را جذب کنیم و همچنین 6 هزار و 605 دانش آموز ترک تحصیل در سال 98-97 شناسایی شده که 300 نفر از آن ها مشغول به تحصیل، 83 نفر فقر مالی و 346 نفر آن ها کودک استثنایی در مدارس روستایی هستند.

 

ضیا بیان کرد: بیشترین تعداد دانش آموزان  بازمانده و ترک تحصیل ما در مناطق رودبار، ریگان، قلعه گنج و ... است که برخی از آن ها به دلیل نداشتن پول کتاب، ترک تحصیل کرده بودند بنابراین خواهش داریم که مانند سال گذشته نیز این کمک داده شود که حداقل کتاب را در این مناطق به صورت رایگان بدهیم تا دانش آموزان بتوانند به راحتی به تحصیل خود ادامه دهد.

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان خاطر نشان کرد: 61 هزار و 500 دانش آموز کلاس اولی در استان باید وارد مدرسه شوند لذا از ثبت احوال درخواست داریم تا اسامی آن ها را در اختیار ما قرار دهد تا پیگیر وضعیت آن ها باشیم تا کسی جامانده از تحصیل نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار