دامپزشکی مازندران با تکذیب شیوع بیماری ناشناخته دامی در بابل اعلام کرد که این بیماری تب سه روزه یا " بی یی اف BEF " نام دارد و ناشناخته نیست.
کد خبر: ۸۷۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴ 05 July 2020

به گزارش تابناک مازندران، روابط عمومی دامپزشکی مازندران امروز یکشنبه با انتشار جوابیه ای ، ضمن تکذیب بروز بیماری ناشناخته دامی در بابل ، نوشت : بیماری تب ۳ روزه (BEF) ناشناخته نبوده و یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاو میش می باشد که از طریق بندپایان منتقل می شود و به هیچ عنوان بین انسان و حیوان مشترک نیست.

به نوشته این جوابیه ، بیماری تب سه روزه در گاو موجب کاهش تولید شیر و وزن دام می شود و با علائمی همچون تب ناگهانی ، لنگش همراه با عدم تعادل در راه رفتن ، بی اشتهائی و ریزش اشک ، ترشحات بزاق و بینی ، درد و خشکی مفصل و سفتی شدید عضلات همراه است .

دامپزشکی مازندران با تاکید بر این که بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می کند ، تاکید کرد که این بیماری گذرا بوده و قابل درمان است .

این اداره کل به دامداران پیشنهاد کرده است که مبارزه با بندپایان و حشرات را به عنوان ناقلین این بیماری ویروسی از طریق سمپاشی بدن دام و جایگاه های نگهداری دام در دستور کار قرار دهند.

بر اساس این گزارش ، همچنین واکسن تب سه روزه وارداتی و در بازار موجود است و دامداران در صورت درخواست برای تهیه می توانند به مراکز مایه کوبی بخش خصوصی دامپزشکی در سطح استان مراجعه کنند.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که استفاده از آمپول " کدوماکس " که فضای مجازی به عنوان پیشگیری کننده و تقلبی نام برده شده ، از گروه داروهای فارموکولوژی دامپزشکی نیست و به هیچ عنوان در دام ها مورد استفاده قرار نمی گیرد.

دامپزشکی مازندران از شهروندان استان خواست در صورت تهیه گوشت از قصابی های مجاز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و مشاهده لیبل یا برچسب تگ روی لاشه و ممهور بودن لاشه به مهر بهداشتی دامپزشکی از خرید گوشت بهداشتی و سالم اطمینان حاصل کنند.

این اداره کل همچنین از دامداران مازندرانی خواست تا علاوه بر توجه به هشدارهای بهداشتی دامپزشکی و واکسینه نمودن دام ها و سمپاشی اماکن دامی خود ، در صورت مشاهده افراد سودجو برای خرید دام های بیمار و یا تزریق داروهای دامی توسط افرادی بدون مجوز دامپزشکی به صورت غیر مجاز مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستانها اطلاع تا اقدامات قانونی لازم به عمل آید.

بر اساس اظهار نظر دامپزشکان ، تب سه روزه با بروز ناگهانی تب، افسردگی، جمود مفصلی و لنگش یا زمین‌گیری نمایان می‌شود. اگر چه نکته منحصربه‌فرد این بیماری بهبود سریع متعاقب شدت بالینی بیماری است ، ولی در موارد فوق حاد گاهی با مرگ سریع همراه است.
گوساله‌ها کمترین تأثیر بالینی را از تب سه روزه نشان می‌دهند به این معنی که گوساله‌های کمتر از ۶ ماه هیچ‌گونه علائم بالینی را نشان نمی‌دهند. گاوهای شیری، گاوهای نر با شرایط بدنی خوب و مناسب و تلیسه‌ها و گاوهای چاق بیشترین تأثیر را از ویروس بی یی اف می‌پذیرند در گروه سنی ۶ ماهگی تا ۲ سالگی بیشترین موارد ابتلا مشاهده می‌شود.
اولین علائم بالینی با تب ناگهانی ۴۰ تا ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد به ‌صورت ۲ مرحله‌ای و گاهی هم سه مرحله‌ای مشاهده می‌شود که معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ساعت طول می‌کشد. سایر علائم متعاقب چند ساعت پس از کاهش و قطع تب در اکثر گاوها بروز می‌کند و قطع اشتها و کاهش شدید شیر بروز می کند. یبوست شدید در بعضی از دام‌ها و اسهال هم در بعضی از دام ها دیده شده است. افزایش میزان تنفس و ضربان قلب به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده در بینی و ترشحات سروزی آبکی از چشم نیز از علائم بارز بیماری تب سه روزه محسوب می شود.

لرزش عضلانی و تکان دادن مستمر سر ، آماس و تورم در شانه‌ها ، گردن و پشت هم علائیمی است که در روز دوم آشکار می‌شود.

بیماری تب سه روزه دام تنها از طریق نیش حشرات گسترش می‌یابد و به‌ غیر از گاو و گاومیش ، این بیماری مخزن دیگری ندارد.
در حال حاضر واکسیناسیون به ‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل تب سه روزه در جهان مطرح است .

البته تاکنون گونه‌های حشرات ناقلی که در گسترش ویروس بی یی اف دخیل هستند مشخص نشده است.

استان مازندران با داشتن ۷۵۰ هزار راس دام سنگین رتبه اول و با ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار راس دام سبک جایگاه نهم کشور را دارد .
بر اساس آمارهای رسمی تنها ۸۰ دامداری صنعتی در مازندران وجود دارد و بقیه دامداری های استان کوچک و سنتی است.

 

برچسب ها: بیماری دامی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار