حال باید نشست و تماشا کرد که این کارگران در شرایط نابسامان و در این برهه زمانی حساس که همه قیمت‌ها سر به فلک کشیده است، چگونه زندگی را دوام می‌آورند؟! تا کی باید در انتظار حمایت از جانب دستگاه‌ها و نهادهای مسئول باشند؟! چه پاسخی به خانواده‌هایشان بدهند!
کد خبر: ۸۷۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 18 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:قطعاً شنیدن ثبت‌نام در سامانه کارا جهت دریافت حقوق و بیمه بیکاری در ابتدای شیوع کرونا برای کارگران بارقه‌های امید را روشن کرد؛ کارگرانی که با دریافت حداقل حقوق، نان حلال به خانه‌شان می برند و در شرایط پرتلاطم کنونی خودشان را به آب‌وآتش می‌زنند تا در مقابل خانواده‌شان شرمسار نباشند! اما کم‌کم که پیش رفتیم و تعطیلی‌های ناشی از شدت یافتن کرونا طولانی شد و خرج و مخارج شب عید کمر کارگران را خم کرد، اوضاع به گونه دیگری رقم خورد!

رسته‌های شغلی یکی‌یکی از لیست پرداختی حق بیمه بیکاری به دلیل مشمول نشدن حذف شدند.

 

عدد ۱۱۰۰ نفری که از منابع مختلف شنیده می‌شد که در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند، به گفته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی فارس ۸۸ هزار و ۹۳۴ نفر عنوان شد که از این میان با ریزش ۲۶۴ نفر که مشمول قانون اداره کار یا بیمه بیکاری نمی‌شدند و انصراف هزار و ۴۶۶ نفر، درنهایت به ۷۳ هزار و ۶۸۴ نفر ختم شد. درحالی‌که شنیده می‌شود از عدد هزار و صد نفر ۵۰ درصد پذیرفته‌نشده‌اند!

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که فرمول پرداختی‌ها و کم و کیف آن از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذشده و هنوز دراین‌باره چیزی به استان‌ها ابلاغ نشده است.

سهراب مختاری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس، از کمک بلاعوض به کارگرانی که مشمول دریافت بیمه بیکاری در این سه ماه نشده‌اند به مبالغی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خبر داد و همان تسهیلات یک‌میلیونی پرماجرا‌!‌که به نظر نمی‌رسد در اوضاع وخیم مالی این روزها دردی از کسی دوا کند!

قانون بیمه بیکاری می‌گوید که کارگران مشمول این قانون مستحق دریافت حداقل حقوق تعیین‌شده اداره کار و پرداخت حق بیمه کامل هستند؛ درحالی‌که مبالغ متفاوتی به کارگران بر اساس نوع قرارداد، نوع رسته شغلی و مواردی ازاین‌دست، برای دو ماه اسفند و فروردین پرداخت‌شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی فارس نیز با اشاره به اینکه اختیار این سازمان در این موضوع به‌طور کامل سلب شده است، ابراز تأسف کرد و گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا، بحث بیمه بیکاری را به کمک اداره کل کار و تعاون و رفاه اجتماعی مدیریت می‌کند و تأمین اجتماعی، تنها مسئول ارسال لیست پایش شده از سوی اداره کار است.

ابراهیم کشاورز از ثبت حدود یک‌میلیون نفر در کشور جهت دریافت بیمه بیکاری روزهای کرونا خبر داد و افزود: حدود یک‌میلیون نفر در کل کشور برای این ماجرا در ۱۴ رسته شغلی ثبت‌نام کردند، اما پس از اعلام اسامی به خزانه بر اساس تصمیمات سازمان برنامه‌وبودجه و ستاد ملی کرونا، با توجه به حجم بیکاری، بودجه مربوط به این ماجرا سرشکن شد تا به همه افراد مشمول، مبلغی تعلق گیرد!

این در حالی است که مدیرکل تأمین اجتماعی فارس قول ثبت سابقه بیمه را به این افراد می‌دهد و ضمانت اجرای آن را همین مصاحبه پیش رو با خبرگزاری فارس عنوان می‌کند

با توجه به اینکه تاکنون حقوق اسفند و فروردین با همان مبالغ کاهش‌یافته به‌حساب مشمولان واریزشده و از هفته جاری پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه در دستور کار است تاکنون سابقه‌ای برای کارگران ثبت‌نشده است؛

این در حالی است که مدیرکل تأمین اجتماعی فارس قول ثبت سابقه بیمه را به این افراد می‌دهد و ضمانت اجرای آن را همین مصاحبه پیش رو با خبرگزاری فارس عنوان می‌کند.

از دیگر سو به سراغ کارگرانی رفتیم که گویا به دلیل همین کاهش بودجه و یا دلایل دیگر به‌طور کل از این سامانه حذف‌شده‌اند و صورتشان را با سیلی سرخ نگه‌داشته‌اند! کارگران صنعتی و ساختمانی که تاکنون ریالی بابت بیکاری‌شان در این چند ماه اخیر دریافت نکرده‌اند‌.

به گفته دبیر جامعه اسلامی کارگران فارس، پس از معرفی سامانه، کارگران دعوت به ثبت‌نام شدند و ۱۰ شغل برای این موضوع معرفی‌شده بودند که در این راستا ۷۵ هزار نفر در رسته‌های مختلف پذیرفته شدند؛ این درحالی است که از سوی مدیرکل تأمین اجتماعی فارس ۱۴ رسته شغلی عنوان‌شده است

به گفته دبیر جامعه اسلامی کارگران فارس، پس از معرفی سامانه، کارگران دعوت به ثبت‌نام شدند و ۱۰ شغل برای این موضوع معرفی‌شده بودند که در این راستا ۷۵ هزار نفر در رسته‌های مختلف پذیرفته شدند؛ این درحالی است که از سوی مدیرکل تأمین اجتماعی فارس ۱۴ رسته شغلی عنوان‌شده است.

فرشید نظری با تأکید بر اینکه کارفرمایان مورد اخطار قرار گرفتند تا کارگاه‌ها را تعطیل و کارگران را تشویق به ثبت‌نام در سامانه کارا کنند، گفت: بر این اساس اخطار داده شد که اگر کارگری به کرونا مبتلا شود، تمام هزینه‌های درمانی و در صورت فوت، پرداخت کل دیه به عهده کارفرماست و بیمه‌های احتیاطی همچون بیمه حوادث، در این شرایط به کمک نخواهند آمد‌، ‌لذا در این شرایط کارفرمایان کارگاه‌ها را تعطیل کرده و کارگران بیکار شدند.

 

 

وی افزود: اما تا به امروز مطلقاً از این مجموعه‌ها کسی ریالی دریافت نکرده است!

نظری با بیان اینکه در این میان کارفرماها نیز در شرایط بحرانی پایان سال نتوانستند مطالباتشان را وصول کنند، گفت: مجموعه‌های دولتی مطالبات را پرداخت نکردند و مجموعه‌های خصوصی هم نتوانستند به‌صورت کامل مطالبات کارگاه‌ها را بپردازند و درنهایت هر آنچه فشار بود بر سرکارگر و کارفرما وارد آمد!

مجموعه‌های دولتی مطالبات را پرداخت نکردند و مجموعه‌های خصوصی هم نتوانستند به‌صورت کامل مطالبات کارگاه‌ها را بپردازند و درنهایت هر آنچه فشار بود بر سرکارگر و کارفرما وارد آمد!

در چنین شرایط برخی کارفرماها با کارگران تعامل کردند و شب عید باهم کنار آمدند و برخی پولی نداشتند که بخواهند همدلی کنند و درنهایت این واحدهای صنعتی هستند که امروز با کمر خمیده و دل‌شکسته فعالیت می‌کنند!

رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگران و استادکاران ساختمانی فارس هم از این اوضاع گلایه دارد و می‌گوید: ۶۰ هزار کارگر بیمه‌شده داریم که به هیچ‌یک بیمه بیکاری تعلق نگرفته است!

سیدمحمد فرشیدیان با انتقاد از اینکه این کارگران در قانون اداره کار گنجانده نشده‌اند، گفت: حتی در روزهای کرونایی نه‌تنها مبلغی به این کارگران پرداخت‌نشده است بلکه بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها نیز قطع‌شده و در شرایط بدی به سر می‌برند.

وی افزود: با وجود نامه‌نویسی و بیان مشکلات به نهادهای مختلف ازجمله وزارت خانه، نمایندگان مجلس، استانداری و دستگاه‌های مربوطه تاکنون اقدامی برای این قشر صورت نگرفته است.

حال باید نشست و تماشا کرد که این کارگران در شرایط نابسامان و در این برهه زمانی حساس که همه قیمت‌ها سر به فلک کشیده است، چگونه زندگی را دوام می‌آورند؟! تا کی باید در انتظار حمایت از جانب دستگاه‌ها و نهادهای مسئول باشند؟! چه پاسخی به خانواده‌هایشان بدهند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار