کد خبر: ۸۷۶۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ 18 July 2020

استاندار خوزستان گفت: با همکاری مردم در سه هفته اخیر وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان بهتر شده است و موارد بستری کمتر از موارد ترخیصی بوده است؛ مراجعات به مراکز درمانی، تعداد موارد بستری در بخش‌ها و ICUها نیز کاهش یافته‌اند و مرگ و میر نیز رو به کاهش بوده است.

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا که امروز (۲۸ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس شواهد و گزارشات در دو هفته اخیر، مردم نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر از ماسک که تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا است، استفاده کرده‌اند و این موضوع، نشان‌دهنده همزیستی با شرایط ویروس کرونا است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دانش اجتماعی و مسئولیتی مردم خوزستان در مواجهه با این ویروس باعث شد که نظارت و هدایت‌گری، مردمی شود و خود مردم بودند که کنترل‌های لازم را با تذکر لسانی انجام دادند تا هم خود و هم اطرافیانشان از آسیب‌های این بیماری در امان باشند و قطعا این روند تا زمانی که به دارو و یا واکسن خاصی برای درمان دست پیدا نکنیم، باید ادامه یابد؛ گواه این موضوع استفاده بیشتر از ماسک و در نتیجه کاهش ورودی بیمارستان‌ها و مرگ و میر در استان خوزستان است.

استاندار خوزستان گفت: سرعت انتشار کرونا در جهان مجددا افزایش پیدا کرده است؛ دست کشیدن عده‌ای از رعایت اصول بهداشتی با نگاه به اینکه بیماری ضعیف شده، یک توهم است و این توهم، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها وارد می‌کند.

شریعتی بیان کرد: این ویروس، همچنان ابعاد ناشناخته‌ای دارد که برخی از این ابعاد درمانی و بخشی اجتماعی هستند و روزانه تغییر می‌کنند و یا تشدید می‌شوند. در حال حاضر در بخش‌هایی از جهان تابلوی کرونا تغییرات جدیدی داشته و نگرانی‌ها در حوزه ابتلای کودکان به این بیماری، تشخیص را نیز تشدید کرده است بنابراین مسئولیت خانواده‌ها در مراقبت خانوادگی می‌تواند تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشد.

وی افزود: مراقبت خانواده‌ها از همدیگر چه در بعد آموزش، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورود و خروج از منزل برای امورات روزمره، رعایت حال سالمندان، جداسازی وسایل مشترک، ضدعفونی سطوح منزل، پرهیز از دید و بازدیدهای غیرضروری و ایجاد تهویه در زمان استفاده از کولر در منازل، می‌توانند از راه‌های موثر برای مراقبت بیشتر باشند.

استاندار خوزستان گفت: این مراقبت‌ها برای کارمندان شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها نیز ضروری است تا همچنان چرخه اقتصاد و نظام اداری استان برای مقابله با همه ویروس‌های مضر از جمله کرونا بچرخد.

شریعتی با اشاره به تبعات کرونا، تصریح کرد: تبعات اجتماعی ناشی از ویروس کرونا می‌تواند آسیب‌های جدی برای فرزندان یا خانواده‌های ما ایجاد کند؛ اینکه فرزندی در کودکی یکی از اعضای خود را از دست می‌دهد اما نمی‌تواند مراسم ترحیم عزیز خود را برگزار کند و یا خانواده‌هایی که چرخه اقتصادی زندگی‌شان دچار مشکل شده و مجبور به تغییر شغل شده‌اند، از جمله این مشکلات هستند که باید به دنبال راهکارهایی برای حل آنها باشیم. دستگاه‌های اجرایی باید تمام ظرفیت خود را به کار بگیرند تا مشکلات ناشی از کرونا که باعث تعطیلی برخی مشاغل شده را برطرف کنند.

وی افزود: در ابتدای ورود ویروس به استان خوزستان، شرایط تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با اقدامات سریع اجرای تیم واکنش سریع و بازرسی‌های مکرر از وضعیت استان انجام شد و پس از آن جای خود را به تصمیمات هوشمندانه داد تا در کنار همه این اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای بتوانیم در مسیر حرکت رو به جلو و برویم و به توسعه استان خوزستان سرعت و شتاب داده شود.

استاندار خوزستان گفت: باور ما این است که مردم با همکاری دولت می‌توانند سرعت انتقال این ویروس را به روز به روز کندتر و کادر بهداشت و درمان را در ارائه خدمات به همنوعان یاری کنند. تجهیزات خودمراقبتی مانند ماسک و الکل شرط لازم جلوگیری از کرونا هستند ولی شرط کافی نیستند و بسیاری از افراد مبتلا همین پوشش‌های محافظتی را استفاده کرده‌اند اما مبتلا شده‌اند بنابراین مهم‌تر از این پوشش‌های حفاظتی، نوع رفتارهای اجتماعی مانند کاهش تعاملات فیزیکی با دیگران و رعایت فاصله دو متر از دیگران است.

وی ادامه داد: تصورات غلطی حین مواجهه با کرونا شکل گرفته است؛ مثلا فکر می‌کنیم اگر ماسک بزنیم دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شویم و اگر الکل به همراه داشته باشیم و چند مرتبه در روز برای ضدعفونی دست‌ها از آن استفاده کنیم به کرونا مبتلا نمی‌شویم در صورتی که این ویروس به شدت مسری است.

شریعتی افزود: پیچیدگی، چند بعدی و چند وجهی بودن ویروس کرونا و تبعات آن موجب شده که در سطح مدیریت عالی، ما به سیاست‌گذاری سیال روی بیاوریم یعنی تصمیمات مدیریتی بر اساس وضعیت، روند و افزایش دانش در مورد بیماری اتخاذ شود.

وی بیان کرد: قطعا دانش به ما قدرت می‌دهد؛ استیصال ما در مقابل کرونا از ابتدا تاکنون ناشی از عدم دانش و آگاهی کافی از ویروس کرونا بود که از کنترل آن ناتوان بودیم اما به تدریج با افزایش دانش در مورد رفتار ویروس، به سمت مدیریت و کنترل آن پیش می‌رویم.

استاندار خوزستان گفت: موضوع کتمان و پنهان کردن ابتلا به کرونا یکی از علل اجتماعی شیوع این ویروس در کشور است؛ ابتلا به کرونا مثل هر ویروس دیگری صرفا یک بیماری است نه بیشتر و هیچ انگ اجتماعی و یا بار منفی ارزشی ندارد.

وی افزود: کتمان کردن بیماری موجب می‌شود، دیگران بدون اطلاع از بیماری فرد به بیمار نزدیک شوند و تعامل کنند و این تعامل بدون آگاهی موجب شیوع بیشتر بیماری می‌شود.

شریعتی گفت: طول درمان کرونا و ناقل بودن در بازه زمانی دو تا چهار هفته موجب می‌شود که فرد از قرنطینه خسته شود و حتی ضمن تعامل با دیگران، از اعلام ابتلا خودداری کند.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت از کودکان، تصریح کرد: باید برای مهرماه آمادگی داشته باشیم. پیشگیری از ادغام وضعیت آنفلوآنزای فصلی پاییز با کرونا، نیاز به مداخله موثر برای کنترل سرایت ویروس دارد. به دلیل قدرت سرایت ویروس، فرمول تجمعی و چند وجهی باید در سیاست کلی استان خوزستان قرار بگیرد و استفاده همگانی از ماسک اجباری باشد و صددرصد مردم باید رعایت کنند.

استاندار خوزستان گفت: رعایت فاصله حداقل دو متر از یکدیگر حتی با پوشش ماسک، جلوگیری از برخورد دست آلوده به صورت، شستشوی مرتب دست‌ها، مدیریت تعاملات اجتماعی فرد و اطرافیان مانند عدم حضور در مراسم ترحیم و عروسی و اعلام ابتلا به کرونا به اطرافیان، باید مد نظر قرار بگیرند و هر کدام از این عوامل پیشگیری می‌توانند به کنترل سرایت کمک کند اما با این اقدامات به صورت تک تک، توفیقی به دست نخواهد آمد.

وی بیان کرد: سیاست‌هایی نیز باید توسط دستگاه‌های مختلف اجرا شود؛ مثلا سازمان صمت نسبت به تهیه ماسک ارزان و توزیع گسترده آن در داروخانه‌ها، صدا و سیما نسبت به آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد نیز نسبت به تبلیغ و اطلاع‌رسانی و برگزاری برنامه‌های مجازی اقدام کنند.

شریعتی گفت: در خصوص ماه محرم نیز مقرر شد پیشنهاداتی ارائه و تصمیمات اتخاذ شود.

وی افزود: با همکاری مردم در سه هفته اخیر وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان بهتر شده است و موارد بستری کمتر از موارد ترخیصی بوده است. مراجعات به مراکز درمانی، تعداد موارد بستری در بخش‌ها و ICUها نیز کاهش یافته‌اند و مرگ و میر نیز رو به کاهش بوده است.

استاندار خوزستان گفت: برگزاری نماز جماعت به جز در دزفول، آبادان و بهبهان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دیگر شهرها امکان‌پذیر است. مساجد نیز تنها برای اقامه نماز باز خواهند شد. برپایی نماز جماعت در ادارات و شرکت‌ها به جز این سه شهر، مانعی ندارد.

وی تصریح کرد: فعلا برای مراسم روز عرفه نیز باید احتیاط کنیم و مانند مراسم احیاء به صورت مجازی برگزار شود اما اگر وضعیت بهتر شود تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود.

شریعتی گفت: بیماری در این سه شهر هم نزولی بوده است اما فعلا باید احتیاط شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار