مسئول مرکز مشارکت‌های مردمی و دبیر ستاد ثبت نام استان همدان اعلام می‌کند: خانواده‌ها در صورت تخلف مدارس در روند ثبت نام باید به ستاد‌های ثبت نام مناطق مراجعه کنند.
کد خبر: ۸۷۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 19 July 2020
کمک به مدرسه و شهریه کلماتی است که شما هنگام ثبت نام فرزندانتان در مدارس حتماً خواهید شنید. این کلمات به معنای دریافت مبلغی از شما برای تکمیل فرآیند ثبت نام است. پرداخت این مبلغ اجباری و بسته به نوع مدرسه و موقعیت جغرافیایی آن متفاوت است.

به گزارش ایسنا، طبق قانون، مدارس عادی دولتی حق دریافت هیچ مبلغی به جز هزینه کتاب و بیمه، تحت عنوان هزینه ثبت نام ندارند، اما امروزه شاهد هستیم که این مدارس هزینه‌ای به عنوان کمک به مدرسه از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و اگر شما این مبلغ را پرداخت نکنید پروسه ثبت نام به اتمام نمی‌رسد.

هر سال رسانه‌ها به واسطه رسالت خود مبنی بر پیگیری مطالبات مردم، گزارش‌هایی از تخلف مدارس در هنگام ثبت نام تهیه کرده و به سمع و نظر مسئولان می‌رسانند، اما این مشکلات همچنان پابرجا است.

مگر نه این که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد؟ مگر قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی کشور نیست؟ آیا نباید با کسانی که مغایر با اساسنامه کشور عمل می‌کنند مطابق قانون عمل شود؟

«ماهان»، دانش آموز سال چهارم ابتدایی در یک مدرسه دولتی عادی در محدوده شمال غرب همدان است. مادر او می‌گوید: هنگام ثبت نام مدرسه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان هزینه ثبت نام درخواست کرد و از آنجایی که ما نمی‌توانستیم این شهریه را پرداخت کنیم با کلی منت برایمان قسط بندی کردند.

«سلما»، دانش آموز پایه دوم ابتدایی یک مدرسه غیردولتی در یکی از شهرک‌های همدان است. مادرش می‌گوید: این مدرسه برای ثبت نام، مبلغی بیش از دو میلیون تومان درخواست کرده که با توجه به امکانات مدرسه، نوع آموزش و رسیدگی به دانش آموزان مبلغ منصفانه‌ای است.

«نازنین»، دانش آموز سال هفتم در یک مدرسه غیردولتی در محدوده مرکز شهر است. او می‌گوید: مدرسه شهریه‌ای حدود شش میلیون تومان دریافت کرد چراکه مسئولان مدرسه احساس می‌کنند آنجا یک مدرسه خاص است، اما این فقط احساس خودشان است و تفاوت آنچنانی با یک مدرسه عادی ندارد.

«سعید»، دانش آموز پایه دوازدهم است. او در یک مدرسه دولتی معمولی در محدوده شرق همدان درس می‌خواند. او می‌گوید: مدرسه هنگام ثبت نام از ما مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تحت عنوان هزینه ثبت نام به صورت اجباری دریافت کرد در حالیکه آن مدرسه کاملاً دولتی است و هیچ امکانات خاص دیگری ندارد.

مسئول مرکز مشارکت‌های مردمی و دبیر ستاد ثبت نام استان همدان در توضیح این موارد به خبرنگار ایسنا اعلام می‌کند: خانواده‌ها در صورت تخلف مدارس در روند ثبت نام باید به ستاد‌های ثبت نام مناطق مراجعه کنند.

حمیدرضا فتاحی تشریح می‌کند: سه نوع مدرسه در کشور وجود دارد؛ یکسری مدارس، غیردولتی هستند که از دانش آموزان بابت خدمات خود، شهریه دریافت می‌کنند که در شورای نظارت استان سقفی برای این شهریه‌ها درنظر گرفتیم و شهریه نباید از آن سقف بالاتر برود.

وی ادامه می‌دهد: ۱۵ آیتم برای تعیین شهریه این مدارس براساس ظرفیت مدارس و امکاناتی که به دانش آموزان ارائه می‌دهند، وجود دارد که اجاره بها، حق التدریس نیروها، متراژ مدرسه و تعداد نیرو‌های بیمه شده از مواردی هستند که به صورت مستقیم در مقدار شهریه این مدارس تأثیرگذار هستند.

فتاحی می‌گوید: در استان همدان اجاره خیلی بالا است، اما با این وجود ما کنترل‌های لازم را انجام می‌دهیم و نگذاشته ایم مبلغ شهریه از شهریه واقعی بالاتر رود همچنین براساس مصوبه مدارس غیردولتی شهریه نباید از تورم بالاتر رود.

وی در رابطه با سقف شهریه مدارس غیردولتی استان مطرح می‌کند: سقف شهریه مدارس ابتدایی حدود چهار میلیون تومان، مدارس دوره متوسطه اول حدود پنح میلیون تومان و مدارس دوره متوسطه دوم نیز حدود ۹ میلیون تومان است و بیشترین شهریه نیز برای پایه دوازدهم گرفته می‌شود.

فتاحی در رابطه با شهریه پیش دبستانی‌های استان نیز توضیح می‌دهد: اگر پیش دبستانی ضمیمه دبستان باشد، ۸۰ درصد شهریه دبستان، شهریه پیش دبستانی می‌شود. یکسری پیش دبستانی‌های غیردولتی در فضای دولتی نیز وجود دارد که شهریه آن‌ها خیلی پایین است و همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان وجود یک سری مدارس دولتی که به صورت هیئت امنایی اداره می‌شوند، تصریح کی گند: طبق قانون، این مدارس نیز شهریه ندارند، اما در شورای آموزش و پرورش، فعالیت‌های فوق برنامه‌ای برای دانش آموزان آن مدارس مطرح می‌شود و فقط خانواده‌ها موظف به پرداخت مبلغ فعالیت‌های فوق برنامه هستند.

مسئول مرکز مشارکت‌های مردمی و دبیر ستاد ثبت نام استان همدان ادامه می‌دهد: دو سال است که یک ریال به این مبلغ اضافه نشده و پولی که از فعالیت‌های فوق برنامه گرفته می‌شود فقط شامل کلاس حضوری است و اگر کلاس تشکیل نشده باشد مدارس نباید پولی دریافت کنند.

فتاحی با بیان اینکه مدارس دولتی عادی حق دریافت هیچ گونه هزینه هنگام ثبت نام را ندارند، ادامه می‌دهد: این مدارس کاملاً دولتی هستند و نباید هیچ مبلغی را به اجبار هنگام ثبت نام از خانواده‌ها به جز هزینه کتاب و بیمه دریافت کنند.

وی در رابطه با دریافت هزینه‌ای که با نام کمک به مدرسه از خانواده‌ها دریافت می‌شود، تشریح می‌کند: مدارس حق دریافت کمک به مدرسه اجباری را ندارند مگر اینکه خانواده با رضایت خود یا خیرین آن را پرداخت کنند.

دبیر ستاد ثبت نام مدارس استان همدان در پایان می‌گوید: خانواده‌ها می‌توانند در صورت تخلف مدارس هنگام ثبت نام به دبیرخانه ستاد ثبت نام یا اداره بازرسی در آموزش و پرورش ناحیه مربوطه مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، با قاطعیت اعلام می‌داریم مسئولان هم از دریافت کمک هزینه اجباری اطلاع دارند، حال اینکه چرا هیچ قدمی برای برخورد با هنجارشکنان انجام نمی‌گیرد که باعث عذاب خیل عظیم خانواده هاست، جای تعجب و سوال است و اینکه چرا قانونگذار بر حسن اجرای قانون نظارتی ندارد؟

تا کی قرار است نظاره گر سرافکندگی خانواده‌ها بابت جیب خالی شان و دوندگی آن‌ها برای قرض یا قسطی کردن شهریه‌های ناحق و کذایی باشیم؟ یا ترک تحصیل دانش آموزان بی بضاعت را مشاهده کنیم؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار