نان سلامت بخش با آرد سبوس دار تهیه می شود و نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴ 20 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: رضیه شناور رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نان کامل نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است، به شرط آنکه زمان ماندگاری خمیر برای انجام تخمیر کافی باشد، اظهار کرد: نانی که خمیر آن به صورت طبیعی تخمیر می‌شود علاوه بر هضم بهتر، جذب آهن، روی و کلسیم آن بهتر صورت گرفته و عطر و بوی بهتری دارد.

او ادامه داد: مصرف نان‌های سبوس دار فوایدی از جمله کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسید‌های صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو دارد.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نان سلامت بخش با آرد سبوس دار تهیه می شود و ظاهر آن تیره‌تر از نان‌های دیگر است.

رضیه شناور اضافه کرد: در تهیه خمیر نان از کمترین میزان نمک استفاده شده، چرا که افزودن نمک به نان در مقادیر زیاد سبب کاهش ارزش تغذیه‌ای نان و افزایش خطر پرفشاری خون می‌شود.

او با بیان اینکه نان مناسب، نانی است که با حرارت غیرمستقیم پخته شود و در برابر شعله مستقیم آتش قرار نگیرد، تصریح کرد: نان‌های حجیم و نیمه حجیم و نان سنگک از این نظر انتخاب مناسب تری است.

شناور بیان کرد: بهتر است از نانوایی‌هایی نان بخریم که در تهیه نان از مخمر استفاده می‌کنند و نان حاوی سبوس بیشتر و تیره‌تر عرضه می‌کنند.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده از خمیرمایه و تخمیر خوب نان باعث ایجاد خلل و فرج در نان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار