کد خبر: ۸۷۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳ 21 July 2020
با توجه به اینکه در این سالها گاهی تمایل از سمت مدیران شبکه ها و گاهی از سمت تهیه کننده و عوامل این سریال وجود داشته است، بعید نیست در آینده ای نزدیک شاهد تولید سریال هایی در باکس نوجوان باشیم.
ساز و کار ساخت سریال برای نوجوانان چیست؟/ اما و اگرها برای تولید ادامه «دنیای شیرین»

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: وقتی که در سن نوجوانی به سر می برید بیش از هر چه نیازمند آموزش هایی هستید که در وهله اول ارائه آنها توسط مدرسه، کتاب و یا اطرافیان به شما منتقل می شود. اما در جامعه گسترده تر می توان به سمت رسانه ها نیز رفت. یکی از بخش هایی که در آموزش برخی نکات به نوجوان ها می تواند اثرگذار باشد، تلویزیون و رسانه های تصویری است. با توجه به فراگیری ارتباط های جمعی در عصر حاضر بخشی از این وظیفه توسط فضای مجازی برطرف می شود، اما مهمترین و اصلی ترین بخش آن بعد از مدرسه و کتاب، آموزش هایی است که از طریق صداوسیما در اختیار نوجوان ها قرار می گیرد.

در دهه ۷۰ و زمانی که هنوز بسیاری از شبکه های سیما آغاز به کار نکرده بودند، شبکه یک، دو و پنج در بخش کودک و نوجوان برنامه، جنگ، سریال و ... می ساختند و گروه کودک و نوجوان این شبکه ها در آن زمان بسیار فعال و پویا عمل می کرد. آثاری مثل سیب خنده، مجید دلبندم و در نهایت دنیای شیرین.

از همان سالی که این سریال تولید و به پخش رسید، زمزمه هایی مبنی بر ادامه تولید آن در قالب های دیگر و در شهرهای دیگر با قهرمان هایی متفاوت به گوش می رسید اما بعد از تولید «دنیای شیرین دریا» بعد از مدتی و همزمان با نادیده گرفتن گروه سنی نوجوان در تولیدات سیما، این موضوع هم به فراموشی سپرده شد.

اما مدتی پیش یکی از بازیگران «دنیای شیرین دریا»  در گفت و گویی با یکی از خبرگزاری ها اذعان کرده بود که در حال نگارش متن های ادامه این سریال برای تولید فصل های جدید است. همین موضوع باعث شد تا در این گزارش مروری بر این سریال داشته و با چند تن از عوامل آن گفت و گویی داشته باشیم.

 

** «دنیای شیرین» با محوریت نوجوان ها

در دهه ۷۰ مجموعه های تلویزیونی هم ساخته شد که محوریت مستقیم آنها نوجوان ها بودند. یکی از همین ها «دنیای شیرین» نام داشت. سریالی که در سال ۷۶ به کارگردانی بهروز بقایی برای شبکه یک ساخته شد و در آن رضا فیاضی، زهرا جواهری، اشکان اشتیاق، علیرضا رئیسی و ... بازی می کردند.

** قصه های دختری به نام «شیرین»

دنیای شیرین، با اینکه در نام انتخابی ایهام دارد اما در اصل قصه های دختری به نام شیرین از زبان خودش بود. شیرین دختر بزرگ خانواده ای که ساکن تهران بودند، راوی قصه های هر قسمت از این سریال بود. در ابتدای هر قسمت قصه ها با روایت شیرین آغاز می شدند به این ترتیب که شیرین در اتاقش روزمرگی هایش را در دفتر خاطرات می نوشت و در ادامه سریال همان اتفاق به صورت تصویری در می آمد.

گاهی این داستان ها به شیرین ربط داشت و گاهی نیز کل خانواده یا تک تک شخصیت ها را در بر می گرفت. در مجاورت خانه شیرین، دایی و پسردایی اش زندگی می کردند و برخی از این قصه ها به ماجرای این دو برمی گشت.

 

** تولید سریال در لوکیشن «خانه سبز»

لوکیشن این سریال همان خانه معروفی بود که سریال خانه سبز را در آن تصویربرداری کرده بودند. خانه ای که در آن سریال های دیگری مثل همسران، مجید دلبندم و ... نیز ساخته شد.

** «دنیای شیرین دریا» بلافاصله بعد از «دنیای شیرین»

درست یکسال بعد از تولید و پخش دنیای شیرین، همان گروه تولید متشکل از کارگردان، تهیه کننده و نویسنده، سریال دیگری را با نام دنیای شیرین دریا در شمال کشور تولید کردند. بهروز بقایی، بیژن بیرنگ و مسعود رسام و علی خودسیانی از جمله عوامل اصلی این سریال بودند.

** «پوپک گلدره» و ایفای نقش دختری شمالی

مرحوم پوپک گلدره بازیگر نقش دریا بود که با لهجه زیبای شمالی صحبت می کرد. این سریال هم از دفتر خاطرات و خاطره های دریا و خانواده اش شروع شد و ماجرای مرگ گاو دریا از اولین قصه هایی بود که او برای مخاطبان این سریال تعریف کرد تا از ابتدای قصه ها بومی بودن این خانواده در ذهن مخاطب ماندگار شود. شاید یکی از نقش های ماندگار گلدره ایفای نقش در این سریال بود.

 

** تولید فصل های بعدی سریال

اما بعد از تولید این سریال و با توجه به استقبال مخاطبان، بنا بود تا فصل های بعدی آن هم البته در استان های مختلف تولید شود اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و همین شد تا پرونده دنیای شیرین ها، در همان دو سال بسته و به خاطره های خوش نوجوان های آن زمان تبدیل شود.

** بیرنگ: هیچ خبری از ادامه تولید «دنیای شیرین» ندارم!

«بیژن بیرنگ» تهیه کننده سریال «دنیای شیرین» در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره تولید ادامه این سریال گفت: من هیچ خبری از این موضوع ندارم و باید از افرادی که در این باره صحبت هایی مطرح کردند سوال بپرسید!

وی در ادامه نیز بیان داشت: در حال حاضر هیچ تفکری برای سریال سازی ندارم.

** فیاضی: ادامه «دنیای شیرین» موفقیتی در بر ندارد

«رضا فیاضی» یکی از بازیگران اصلی سریال «دنیای شیرین» که در نقش پدر شیرین به ایفای نقش می پرداخت، این روزها کتاب فروشی در کیش دارد و بیشتر روزمرگی هایش را از این طریق و گاهی فعالیت هایش در تلویزیون ادامه می دهد. او درباره ادامه تولید «دنیای شیرین» به خبرنگار فارس، گفت: همان سالها صحبت های زیادی مبنی بر تولید ادامه سریال زی زی گولو می شنیدم اما این اتفاق نیفتاد، درباره تولید ادامه دنیای شیرین چیزی نشنیدم.

وی ادامه داد: به این خاطر که آقای رسام که فوت کردند مگر برادرش بخواهد چنین کاری کند که جانشین آقای بیرنگ بود.

این بازیگر همچنین درباره اینکه آیا چنین سریال هایی پتانسیل ادامه دار شدن دارند؟ گفت: کارهایی مثل این سریال بارها ساخته شده است مثل «بهار در بهار» که من و خانم لاله صبوری بازی کردیم. اما ادامه تولید «دنیای شیرین» خیلی خوشایندم نیست و فکر نمی کنم موفقیت آمیز باشد.

** خودسیانی: هنوز من را با سریال دنیای شیرین می شناسند!

اما «علی خودسیانی» نویسنده قصه های «دنیای شیرین» و «دنیای شیرین دریا» در گفت و گو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: دنیای شیرین و دنیای شیرین دریا از جمله سریال هایی بودند که در همان زمان پخش مورد استقبال قرار گرفتند و الان که حدود بیست سال از آنها می گذرد، هنوز من را با سریال دنیای شیرین می شناسند. این موضوع درباره بسیاری از عوامل و بازیگرهای آن سریال هم وجود داشت مخصوصا خانم گلدره.

 

وی ادامه داد: بعد از تولید این سریال چند تهیه کننده و کارگردان مختلف قصد داشتند که ادامه اش و یا حتی شبیه آن را بسازند اما این اتفاق نیفتاد و حالا شنیدم که دوستی گفته می خواهیم ادامه اش را بسازیم!

** مالک اصلی این سریال تلویزیون و بعد عوامل اصلیش هستند

این نویسنده همچنین افزود: باید بگویم مالک اصلی سریال هایی در این سبک و سیاق، تلویزیون است و اگر هم قرار باشد با همان اسم قبلی ادامه پیدا کند، وقتی عوامل اصلی اش هنوز زنده و در قید حیات هستند دیگر کسی نمی تواند این کار را برای خودش تولید کند.

** تمایل شبکه برای تولید ادامه «دنیای شیرین»

وی افزود: اما دنیای شیرین در تهران می گذشت و بعد از پخش به جهت استقبال زیادی که از این سریال شد، آقای علایی مدیر گروه کودک و نوجوان آن زمان شبکه یک سیما به ما گفتند که ادامه این سریال را تولید کنید. همان زمان گفتیم به منطقه ای جدید برویم و قصه ها را از آنجا روایت کنیم و طبق صحبت هایی که با گروه داشتیم شهر شمال انتخاب شد. آنهم به خاطر تصاویر بکر، کار کردن راحت تر در آن فضا و ... به منطقه ای نزدیک چابکسر رفتیم.

** «دنیای شیرین جیران»؛ سریالی که ساخته نشد

وی ادامه داد: بعد از آن قرار بود تا دنیای شیرین جیران را در روستای مرزی به نام قاسم آباد شمال بسازیم. بیژن بیرنگ و مسعود رسام تهیه کننده کار بودند که آن زمان آقای رسام و بیرنگ دیگر با هم کار نکردند و به همین دلیل این سریال هم ساخته نشد.

** «دنیای شیرین صحرا» و «دنیای شیرین بهار» نیز به تولید نرسیدند

این نویسنده همچنین بیان داشت: بعد از این قرار شد تا سریالی را با عنوان دنیای شیرین صحرا در یزد بسازیم و بعد از آن دنیای شیرین بهار را در چابهار. طرح های همه این سریال ها نوشته شده و آماده شده بود اما به مرحله تولید نرسید.

 

** اختلاف تهیه کننده و شبکه مانع از ساخت «هنارس» شد

خودسیانی در ادامه نیز بیان داشت: بعد از همه این سریال ها، سریالی با عنوان «هنارس» را نوشتم که در همان فضا و برای گروه سنی نوجوان بود و قرار بود در خرم آباد کار کنیم. فیلم نامه این کار آماده بود و همه کارهای آن هم انجام شد اما متاسفانه تهیه کننده و گروه کودک شبکه دو به اختلاف خوردند و شبکه دو به شبکه خانواده تغییر ماهیت داد و گفتند دیگر کار کودک و نوجوان تولید نمی کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن هم که خواستیم کار کنیم تهیه کننده قبلی که پیگیر کار بود رضایت نداد و شبکه یک نیز هم گفت با این تهیه کننده کار نمی کنیم و ما کار را به آقای رسام دادیم و تهیه کننده قبلی اعتراض کرد و پروژه خوابید.

بنا بر این گزارش با توجه به اینکه در این سالها گاهی تمایل از سمت مدیران شبکه ها و گاهی از سمت تهیه کننده و عوامل این سریال وجود داشته است، بعید نیست در آینده ای نزدیک شاهد تولید سریال هایی در باکس نوجوان باشیم، باکسی که حدود ۲۰ سالی است دست نخورده باقی مانده و خیلی از نویسنده و تهیه کننده ها با اینکه دغدغه نوجوانان را دارند اما به سختی می توانند به این حوزه ورود کنند.

گرچه برای تولید کار درباره نوجوان ها سختی هایی وجود دارد اما باید این را در نظر داشت که حساس ترین برهه زمانی هر فردی دوره نوجوانی او است، دوره ای که چالش های فراوانی را به همراه دارد و چه بهتر اینکه سریال یا هر برنامه آموزشی از طریق تلویزیون در دسترس این افراد قرار بگیرد تا بتوانند این برهه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار