کرونا زمان‌بندی تولید را برهم زد؛
وضعیت زمانی تشدید شد که گزاره عدم برگزاری یا برپایی آنلاین جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان ویترین فیلم‌های سینمایی همچون جشنواره‌های رده یک اروپایی تقویت شد و در عین حال، دورنمای اکران فیلم‌های سینمایی نامشخص گشت که طبیعتاً مدت زمان مورد نیاز تا اکران فیلم‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 21 July 2020

تابناک رضوی: زمستان نفس‌گیر برای سینمای ایران با شیوع کرونا و عدم وجود دورنمایی روشن برای رونق اکران عمومی در نیمه دوم سال، تولید به حداقل رسیده و بسیاری از فیلمسازان پرسابقه و صاحب‌نام تولید آثارشان را به فصول سرد سال به ویژه زمستان موکول کرده‌اند و بدین ترتیب انتظار می‌رود زمستانی نفس‌گیر پیش‌روی سینمای ایران باشد.

 

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا برای دوره‌ای پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تعطیل شد اما با طولانی شدن فرآیند کرونا، پروژه‌ها از سر گرفته شد و پس از آن، در حالی که سخن از ابتلای چند نفر بود، اکنون شمار مبتلایان به شدت افزایش یافته و  در تعداد قابل توجهی از پروژه های سینمایی و سریال ها، اشخاصی مبتلا به کرونا شدند. خوشبختانه برخی از این بیماران نظیر صبا کمالی، بهاره رهنما، یکتا ناصر، بهروز بقایی، پیمان قاسم خانی و منوچهر هادی ابتلایشان را رسماً اعلام کردند اما گروهی از مبتلایان به خصوص چهره‌های کمتر شناخته شده و فعال در پشت صحنه، این مساله را پنهان کردند که «تابناک» در گزارشی به برخی از این اشخاص اشاره کرد.

 

بستر خلق بسیاری از آثار هنری به ویژه پشت صحنه فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و محصولات شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسین‌ها همراه است؛ فیلمبردار، صدابردار، نورپرداز و کارگردان به همراه دستیاران‌شان به اجبار پشت دوربین حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیاران‌شان، گریمور و دستیارانش و... افزوده می‌شوند که مجموعه این عوامل در پشت صحنه گاهی تا سی نفر در سر صحنه و ده‌ها تن در اتاق‌های مجاور همراه می‌شود که به آماده سازی گریم و لباس و... مشغولند.

 

زمستان نفس‌گیر برای سینمای ایران

 

بنابراین صحنه‌های تولید فیلم‌ها و سریال‌ها که در بسیاری اوقات فضاهای بسته‌ای است، تراکم جمعیتی بالایی دارد که بستر مناسبی برای انتقال و ابتلای به بیماری چون کروناست. با وجود این، هنوز بسیاری از پروژه‌های سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی متوقف نشده و برخی تهیه کننده‌ها بر لزوم حضور عوامل در سر صحنه و تداوم فیلمبرداری تاکید دارند و عوامل نیز با توجه به قرارداد و خسارات تعبیه شده در آن و در نظر گرفته نشدنِ چنین شرایط بی‌سابقه‌ای، راهی برای گریز ندارند و مجبور به حضور در سر صحنه هستند.

 

با توجه به افزایش شدید ریسک ابتلا و افزایش شمار مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا، گروهی از سینماگران مهم که در پی ساخت آثارشان بودند، تولید را به فصول سرد سال موکول کنند. این وضعیت زمانی تشدید شد که گزاره عدم برگزاری یا برپایی آنلاین جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان ویترین فیلم‌های سینمایی همچون جشنواره‌های رده یک اروپایی تقویت شد و در عین حال، دورنمای اکران فیلم‌های سینمایی نامشخص گشت که طبیعتاً مدت زمان مورد نیاز تا اکران فیلم‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

 

مطابق با رویه معمول فیلمسازان می‌کوشند تا پیش بهمن فیلم‌هایشان را به پایان برسانند و در ایران به جشنواره کن و در سطح بین الملل به رویدادهای بین المللی که عمدتاً از بهمن آغاز می‌شود برسانند اما حالا با تعطیلی همه این ویترین‌ها، فرآیند تولید نیز موقتاً دستخوش تغییر شده است. بنابراین انتظار می‌رود زمستان نفس‌گیر برای سینمای ایران و سینماگران ایران در پیش داشته باشیم و بخش قابل توجهی از تولیدات مهم سینمای ایران در این فصل تولید شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار