در غرب استان کرمانشاه و در دامنه ارتفاعات زیبای دالاهو، روستایی به نام "زرده" قرار دارد. روستایی که بمباران شیمیایی داستان زندگی مردمانش را تلخ و سیاه کرده است.
کد خبر: ۸۷۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ 21 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،زندگی زرده‌ای‌ها از روزی تلخ شد که روستا قربانی بمباران شیمیایی شد و تنها در یک روز ۲۷۵ زن و مرد و کودک خود را در اثر بمب‌هایی که صدام از کشورهای مدعی حقوق بشر گرفته بود، از دست داد.

روستای زرده درست 32 سال پیش و در روز 31 تیر سال 1367 به یک باره مورد تهاجم سه تا پنج فروند جنگنده رژیم بعثی قرار گرفت و در جریان حمله شیمیایی این جنگنده‌ها بیش از 30 درصد از ساکنان خود را از دست داد و بقیه را هم به آثار شیمیایی از جمله انواع سرطان‌های مری، ریه، معده، خون و پوست و نیز نابینایی دچار کرد و اینگونه سرنوشت این روستا سیاه شد.

 حتما صدای جنگنده‌ها در آسمان زرده آنقدر بلند بوده که خواب را از چشمان کودکان و زنان و مردان پرانده باشد و شاید کودکانشان در ساعت‌های ابتدایی صبح وقتی صدای جنگنده‌ها را شنیده بودند از خواب بیدار شده و به تماشای آنها رفته بودند، شاید بزرگترها هم به تماشا رفته بودند. شاید هم با دیدن رنگین‌کمان شکل گرفته در آسمان در پی فروریختن چهار بمب شیمیایی شادی هم کرده باشند.

زرده‌ای‌ها اصلا نمی‌دانستند بمباران شیمیایی چیست و چه آثاری از خود برجا می‌گذارد، آنها نمی‌دانستند این جنگنده‌ها و آن رنگین‌کمان و آن بوی ناخوشایند برای همیشه آنها را داغدار می‌کند و در همان روز پنج کودک زیر 10 سال و 14 جوان زیر 30 ساله را به کام مرگ می‌کشاند.

وقتی بمباران تمام شد، تازه سوزش چشم و احساس تنگی نفس و خفگی به سراغشان آمد و عده‌ای برای رهایی یافتن از خفگی و سوزش چشم و پوست به چشمه نزدیک روستا پناه بردند، غافل از اینکه آب چشمه هم آلوده بود و زخم‌ها و تاول‌های تنشان را بیشتر می‌کرد و حتی باعث شد بعضی‌هاشان جان خود را از دست بدهند.

در سال‌های اخیر نزدیک به 100 نفر از اهالی این روستا به دلیل سرطان خون و عوارض ناشی از بمباران شیمیایی فوت شده‌اند و آنها هم که می مانند اغلب با خس خس سینه و بیماری‌های تنفسی دست به گریبان هستند و وقتی هم ازدواج می‌کنند و می‌خواهند بچه‌دار شوند، ترس از تولد بچه‌های معلول رویای پدر و مادر شدن را در کامشان تلخ می کند.

زنان زرده‌ای بارها طعم تلخ سقط جنین را در دوران بارداری چشیده‌اند و تلخ‌تر از آن تجربه به دنیا آوردن نوزادان معلول و بیمار ناشی از عوارض شیمیایی آنها را در تصمیم‌گیری برای مادر شدن دچار تردید می‌کند.

ساکنان زرده این هیروشیمای کوچک ایران هنوز هم بعد از 30وچند سال عوارض این حمله ناجوانمردانه را با خود دارند و پزشک‌ها می‌گویند عوارض شیمیایی شدن تا سالها و نسل ها در جان زرده‌ای‌ها می‌ماند.

 

کرم محمدی فرماندار شهرستان دالاهو در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: 32 سال پیش در چنین روزی هواپیماهای رژیم بعثی روستاهای زرده و سرمیل از توابع شهرستان دالاهو را بمباران شیمیایی کرده و در اثر این بمباران 275 نفر از کودکان و زنان و مردان بیگناه این روستا جان خود را از دست دادند و 500 نفر هم جانباز و مصدوم شیمیایی شدند که همه آنها در بنیاد شهید پرونده دارند.

وی با بیان اینکه این بمباران جنایت علنی و آشکار علیه بشریت و نقض صریح تمام قوائد و مقررات و کنوانسیون‌های بین المللی بوده و هست، گفت: ما قربانی ستم مضاعف استکبار جهانی هستیم. زرده و سرمیل و دیره و سایر نقاط کشور که بمباران شیمیایی شده‌اند از یک طرف سند مظلومیت ملت ایران و از طرف دیگر سند جنایت هولناک رژیم وقت حاکم بر عراق و سند مستحکم سکوت توام با رضایت ابرقدرت‌ها و آنها که رژیم بعث عراق را مجهز به سلاح های شیمیایی کردند، است.

محمدی ادامه داد: دریغ از یک محکومیت لفظی از سوی ابرقدرت‌ها در زمانی که کودکان و زنان و مردان بی گناه زرده به دلیل استشمام گازهای سمی بدنشان دچار سوختگی و تاول شده بود، زجری که تا عمر دارند گریبانگیرشان خواهد ماند.

فرماندار دالاهو ادامه داد: شهدای زرده و سرمیل و دیگر بمباران های شیمیایی در فهرست مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس هستند، چون این شهدا مشغول گذران زندگی خود بودند که مورد تهاجم قرار گرفتند و اصلا نظامی نبودند که بخواهند سلاح و یا حتی سنگری برای دفاع از خود داشته باشند.

شیرمحمد کرمی دهیار روستای زرده هم در گفت وگو با ایسنا، گفت: بازماندگان بمباران شیمیایی زرده همچنان درگیر تبعات این جنایت هولناک هستند و تاکنون 98 نفر در این روستا در اثر ابتلا به سرطان خون و ریه و... فوت کرده‌اند که در اسناد پزشکی آنها مرتبط بودن بیماریشان با حمله شیمیایی شدن محرز است.

وی اضافه کرد: آنهایی که در زمان بمباران سن کمی داشتند و اکنون به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند هر از گاهی با سقط جنین و تولد فرزند مشکل‌دار ناشی از این بمباران شیمیایی مواجه شده و زندگیشان تلخ می‌شود.

کرمی ادامه داد: حتی عوارض حمله شیمیایی به روستا در گیاهانی که در محدوده بمباران می‌رویند هنوز هم دیده می‌شود.

.... به امید اینکه دیگر در هیچ جای دنیا هیچ قدرتی هوس نکند بمب های شیمیایی را بر سر کودکان و زنان و مردان بی گناه بریزد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار