کد خبر: ۸۷۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 22 July 2020

 

تابناک گیلان/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- چهارشنبه- «مهرداد بذرپاش» را با ۱۵۸ رای از ۲۴۴ نماینده حاضر به عنوان ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. همچنین انتخاب دادستان دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان «علی کامیار» را با ۱۷۱ رای از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.
 
 
«بذرپاش» رئیس و «کامیار» دادستان دیوان محاسبات کشور شدند/ بذرپاش: با فساد و کم کاری مبارزه می‌کنیم/ کامیار: در مبارزه با مفاسد اقتصادی کوتاهی نخواهم کرد

نشست علنی امروز مجلس با نطق امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس جلسه آغاز شد؛ او از عزم جدی مجلس برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری گفت و از اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان با رویکرد تسهیل وصلت مقدس جوانان انتقاد کرد، قانونی که علی رعم پیگیری مجالس گذشته، تهیه گزارش ها و ارائه تذکرات هنوز آثار عملی نداشته و به جایی نرسیده است؛ می توان از این صحبت ها به نشانه استفاده درست از ابزارهای نظارتی مجلس تعبیر کرد چه اینکه پیش از این هم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرده بود که نظارت یکی از اولویت های کاری این دوره پارلمان است.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان کلیات طرح تخصیص یک میلیون قیر رایگان برای آسفالت راه های روستایی و شهری را هم تصویب کردند اما بیشتر بحث ها درباره نظارت بر اجرای دقیق آن بود تا جلوی ایجاد فساد و رانت را گرفته و در عین حال حقی از بیت المال ضایع نشود.

در زمان انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات کاندیداها ضمن دفاع از کارنامه عملکردی شان از جایگاه مهم دیوان محاسبات به عنوان نهاد نظارتی سخن گفتند.مهرداد بذرپاش که در رقابت با لطف الله فروزند ه با 158 رای رییس دیوان محاسبات شد، کشف گریزگاه‌های قانونی و شناسایی گلوگاه های آن برای مقابله با اسراف و مبارزه با فساد و اصل بی طرفی سیاسی را به عنوان دستورکار این نهاد مهم نظارتی بیان کرد وگفت که اتخاذ رویکرد پیشگیرانه و فعالانه دیوان با تمرکز بر فساد ستیزی و کم کاری با شجاعت و دقت انجام می پذیرد. در این جنگ اقتصادی که سرانه مردم متاسفانه در حال کاهش است فشار برطبقات پایین در بالاترین سطح خود قرار گرفته بنابراین هیچ اغماضی درمقابل کم کاری پذیرفتنی نیست.

او تاکید کرد که دیوان محاسبات کشور مصداق همین حسابرسی است. نهادی که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور تعبیه شده است تا به مجلس کمک کند تا نظارت بر خرج کرد منافع ملت به نحوی دنبال کند که نتیجه آن کارآمدی کشور و حذف اسراف باشد.

هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر نیز با دفاع از تصیمیم مجلس برای انتخاب بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات گفت که مهم ترین تأثیر انتخاب آقای بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات، تقویت این بخش برای مقابله با فساد در کشور است. خوشبختانه ایشان به عنوان یک مدیر جوان روحیه تحول خواهی بسیار بالایی دارد.مجلس با انتخاب اقای بذرپاش نشان داد که عزم جدی برای میدان دادن به جوانان دارد، قطعا جوانان انقلابی می توانند کشور را به سمت پیشرفت و کاهش مشکلات هدایت کنند.

لطف الله فروزنده کاندیدای دیگر ریاست دیوان محاسبات هم با تاکید بر لزوم نظارت قوی و تأثیرگذار و رویکرد پیشگیرانه به جای رویکرد مچ‌گیری اظهار کرد: ما باید نظارت را لحظه‌ای انجام دهیم، نظارت پس از اجرا را کنار گذاشته و در حال اجرا را تقویت کنیم، گسترش نظارت و تقویت نظارت محلی یکی از مهمترین شعارهای من است. دیوان محاسبات باید بتواند راهکار شفاف و به روز برای نظارت به هنگام هر نماینده‌ در هر حوزه انتخابیه را فراهم کند، دیوان به تنهایی نمی‌تواند بلکه بازوی نظارتی دستگاه بزرگی که خدمتگزار است یعنی مجلس شورای اسلامی این مهم را می‌تواند انجام دهد.

علی کامیار که رقابت با غلامرضا اسدالهی با 171 رای دادستان دیوان محاسبات شد تاکید کرد که مجلس گام اساسی در جهت مبارزه با فساد برمی‌دارد و آن سپردن پرچم مبارزه با فساد با مفسدین و چپاولگران بیت المال به دست رئیس و دادستان خود است. دیوان محاسبات باید حرف اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مبارزه با مفاسد بزند نه این که مفاسد کلانی مثل اختلاس‌ها علنی شود و بعد دیوان محاسبات ورود کند.

غلامرضا اسدالهی کاندیدای دادستانی، دیوان محاسبات را مهمترین نهاد نظارتی کشور دانست و تاکید کرد که باید دادستان جلوی حقوق های نجومی را بگیرد.

نمایندگان امروز به روال جلسات گذشته ناظران در مجامع و شوراهای مختلف را انتخاب کردند که همین موضوع تذکرات عده ای را به دنبال داشت با این محور که مجلس باید به موضوعات مهم اقتصادی بپردازد و دستور هفتگی پارلمان سنخیتی با اوضاع اقتصادی و مشکلات پیش رو ندارد. برخی از نمایندگان حتی پیشنهاد برگزاری چند جلسه فوق العاده را دادند تا هر چه سریعتر ناظران انتخاب شده و مجلس وارد رسیدگی به موضوعات مهم تر شوند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی رییس جلسه این گونه پاسخ انتقادات را داد که رویکرد مجلس یازدهم براساس مطالبه نمایندگان مبنی بر نظارت قوی است که حضور نمایندگان به عنوان ناظر در شوراها یکی از همین موارد نظارتی است. درهمین مدت هم به دلیل وقفه شاهد برخی تصمیم گیری های بعضا خلاف قانون در شوراها بودیم که می خواهیم با انتخاب سریعتر ناظران جلوی این روند گرفته شود.

در پایان جلسه مجلس هم نمایندگان متعددی از عملکرد دولت در حوزه های مختلف انتقاد کردند. امان قلیچ شادمهر نماینده گنبدکاووس از وضعیت درمانی مردم مبتلا به کرونا گفت که حتی قشر محروم جامعه توانایی خرید ماسک ندارند و در صف مرگ منتظر خالی شدن آی سی یو هستند، مردم از بی اکسیژنی می میرند و داروهای نایاب در بازار سیاه به وفور و با قیمت گزاف یافت می شود.

نصرالله پژمان فر هم عملکرد دولت به خصوص در یک سال گذشته را بسیار بد توصیف کرد و گفت که یک سال دیگر بر بی‌احترامی به پاسپورت ایرانی گذشت. متأسفانه تحقیر ملت ما و کشور ما در حوزه بین المللی بیشتر شده،‌ رئیس جمهور و وزرا به مجلس گزارش دهند علت ناامنی‌ها در داخل و اطراف کشور چیست.مجلس باید جلوی تخلفات دولت را بگیرد.

با توجه به صحبت های نمایندگان و تاکید آن ها بر نظارت قوی بر عملکرد دولت انتظار می رود در آینده نزدیک اقدامات عملی و نمود بیرونی آن در جامعه دیده شود.

در نهایت نمایندگان مجلس «مهرداد بذرپاش» را با ۱۵۸ رای از ۲۴۴ نماینده حاضر به عنوان ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. همچنین انتخاب دادستان دیوان محاسبات در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان «علی کامیار» را با ۱۷۱ رای از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

در زیر مشروح سخنان دو کانیدا را بخوانید:

                                                   بذرپاش رییس دیوان محاسبات کشور شد

بذرپاش: مبارزه با فساد و کم کاری باید در دستور دیوان محاسبات قرار گیرد

رئیس دیوان محاسبات کشف گریزگاه های قانونی و مبارزه با فساد را از ملزومات فعالیت دیوان محاسبات به عنوان مردمی ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت عنوان کرد.

مهرداد بذر پاش در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس و در جریان بررسی کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات، گفت: دیوان محاسبات مصداق حسابرسی  و نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور پیش بینی شده تا نظارت بر خرج کرد را دنبال کند و بتواند جلوی اسراف و تبذیر را بگیرد.

وی دیوان محاسبات را جلوه قانونی عدالت ورزی عنوان و خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات را می توان مصداق مردمی ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت دانست اما آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل می کند؟ از دو هزار هزار میلیارد تومان بودجه چند درصد صرف ناکارآمدی ها شده است. این مبلغ می توانست چه سرمایه فیزیکی و اجتماعی ایجاد کند و ما الان با چه سرمایه ای مواجه هستیم؟

بذرپاش با طرح این سوال که دیوان محاسبات چقدر نظارت اثربخشی داشته است؟ خاطرنشان کرد: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای این که ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی می کرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه می شدیم یا مازاد داشتیم؟. چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیم گیری شما نمایندگان خلل ایجاد می شود و دیوان کجای تصمیم گیری نمایندگان است.

رئیس دیوان محاسبات با بیان این که مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی را دارند، افزود: با این میزان هدف رفت سرمایه چطور می شود به نفع مردم عمل کرد؟. مردم گله مند هستند و از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. همان قدر که از خطا باید جلوگیری شود با کارنکردن ها هم باید برخورد شود. اگر نقش نظارتی دیوان درست ایفا می شد چقدر بودجه هدر نمی شد.

بذرپاش ادامه داد: آیا ساختار بودجه ریزی و حسابرسی سکوی تولید است یا مانع جهش تولید؟ آیا قوانین ما پاسخگوی چالشهای امروز است؟ دیوان محاسبات باید کلاف در هم پیچیده دخل و خرج را برای نمایندگان ساده سازی کند و کشف گریزگاههای قانونی، مبارزه با فساد، رویکرد پیشگیرانه و فعالانه و مبارزه با کم کاری را در دستور کار قرار دهد. در این جنگ اقتصادی که درآمد سرانه مردم در حال کاهش است و فشار به طبقات جامعه وارد می شود، ناکارآمدی پذیرفته شده نیست.

وی ادامه داد: اگر دیوان محاسبات در انجام وظایف خود مطابق قانون اساسی عمل کند و گزارش تفریغ بودجه را در زمان مناسب تقدیم مجلس کند آن وقت چقدر اثر بخشی تصمیمات افزایش می یابد. پاسداری از بیت المال هدف اصلی دیوان محاسبات است. آیا می شود پاسدار بیت المال بود ولی به شرکتهای دولتی کم توجه بود تعریف بیت المالی که دیوان قرار است از آن پاسداری کند، چیست؟

بذرپاش اضافه کرد: بی شک این آغازی بر یک پایان بزرگ است و آن پایان ارزیابی های ظریف و بی خاصیت عملکرد دستگاههاست. البته دیوان دچار کمبود زیر ساخت و محروم از برخورداری از پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه است و نتوانسته به عملیات بر خط فرایند تفریغ بودجه دست یابد. اما اگر توفیق خدمت گزاری بر عهده من گذاشته شود ان شاءالله دیوان به سمت حسابرسی اثربخش می رود.

کامیار: در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی کوتاهی نخواهم کرد

کامیار: در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی کوتاهی نخواهم کرد

دادستان دیوان محاسبات تاکید کرد: دیوان محاسبات باید پرچم دار مبارزه با فساد باشد و بنده نیز قول می‌دهم در راه مبارزه با فساد در کنار مجلس کوتاهی نکنم.

علی کامیار ضمن تشریح برنامه‌های خود به منظور انتخاب به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور بیان کرد: رهبر معظم انقلاب این مجلس را مجلسی قوی و انقلابی نامیدند و همانطور که مستحضرید مهمترین و تنها دستگاه وابسته به مجلس برای نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌های دولتی دیوان محاسبات می‌باشد. حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم نشان داد که مردم به این مجلس امید بستند.

وی در ادامه اظهار کرد: تاکنون نه جنگ و نه تحریم و نه ترور و نه فتنه نتوانست اراده مردم را برای رسیدن به اهداف بلند انقلابی سست کند. بلکه مردم را راسختر کرد ولی مردم در مقابل سوء استفاده‌های عده‌ای نادر که فرصت را برای چپاول بیت المال غنیمت می‌شمرند و به دنبال دست اندازی به بیت المال هستند خون دل می‌خورند. مردم از شنیدن اخبار اختلاس و سوء استفاده عده‌ای رنج می‌برند و هدف اصلی معاندین و مخالفین نیز این است  تا از این طریق دل مردم را خالی کرده و مردم را به کارآمدی نظام دچار تردید کنند.

دادستان دیوان محاسبات در ادامه تصریح کرد: بنده معتقدم فرزندان نسل چهارم انقلاب در راه مبارزه با فساد اقتصادی از پای نخواهند نشست و عصاره این جوانان در مجلس یازدهم حضور دارد و بنده نیز اگر توفیق پیدا کنم خدمتگذار این مجلس خواهم بود. بنده در دوره چهارم مجلس ریاست کمیسیون دیوان محاسبات را برعهده داشتم و اکنون نیز هدف بنده تکمیل خدمات آن دوره است. جزء مبارزه با فساد نمی‌توان امید را به مردم بازگرداند وامروز مجلس در یک گام اساسی پرچم مبارزه با فساد را به دست رئیس و دادستان دیوان محاسبات می‌دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بنده از ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و اعضای آن تشکر می‌کنم که در چندین جلسه مطالب کاندیداها را شنیدند و انتخابی مستند داشتند. بنده  ۱۲ سال از دوره اول تا دوره چهارم نماینده مجلس بودم و در دو سال ابتدایی در کمیسیون اقتصادی و در دوره سوم به عنوان رئیس کمیسیون دیوان محاسبات مجلس فعالیت داشتم. مجلس در آن زمان برای دیوان محاسبات کمیسیونی مستقل داشت.  با توجه به سوابق بنده من به مباحث دیوان محاسبات و نیروهای مخلص آن و کم کاری‌های آن تسلط دارم. دیوان نباید به دنبال مسائل کوچک برود بلکه ما باید به دنبال حل مسائل کلان که معیشت مردم را به چالش کشیده است باشیم.

وی افزود: دیوان محاسبات باید پرچم دار مبارزه با فساد باشد و حرف اول را در مبارزه با فساد بزند این که مفاسد کلان و اختلاس‌ها علنی شود و بعد دیوان به آنها ورود کند از نظر بنده کم کاری است. بنده سپاهی بودم و پاسدار خواهم بود در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی در کنار مجلس کوتاهی نخواهم کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار