کد خبر: ۸۷۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳ 23 July 2020

جهش صادرات از آستارا و کشش بازار اوراسیا

تابناک/مرزهای سه گانه آستارا در حاشیه دریاز خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان بدون تاثیر از تحریم‌ها و بیماری کرونا، از سرحدات فعال و شبانه‌روزی ایران است، چنانکه طبق اعلام گمرک این شهرستان، افزایش ۲۳ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خود دلیلی بر رونق و جهش تجارت برون‌مرزی و نقش‌آفرینی تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی در بازارهای اوراسیاست.

سابقه داد و ستد مرزی در آستارا طبق نوشته بهروز نعمت الهی مولف کتاب تاریخ جامع آستارا و حکام نمین به سال ۱۲۸۵ و به احداث نخستین ساختمان چوبی گمرک در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای توسط کارشناسان یک شرکت بلژیکی برمی گردد و این ساختمان چوبی اکنون به عنوان یکی از بناهای تاریخی استان گیلان، با معماری کهن و قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در حال مرمت است.

تقاضای بازار اوراسیا و افزایش صادرات و حمل و نقل برون مرزی

امروزه در شرایط تشدید تحریم های دشمن و محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا تردد مسافری و تجاری در سطح بین المللی محدود شده اما مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا جزو مرزهای فعال و شبانه روزی ایران در عرصه حمل و نقل و تجارت خارجی است و به گفته رسول امیدی مدیر کل گمرک آستارا درآمد این اداره کل در سه ماه نخست امسال با ۱۰۲ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازار تقاضای اوراسیا فرصت بسیار ممتازی را برای صادرات کالاها و ارزآوری به کشور فراهم کرده است و تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان از این ظرفیت و فرصت باید به خوبی استفاده کنند.

مدیر پایانه مرزی آستارا نیز گفت: با وجود محدودیت تردد مسافری از ناحیه جمهوری آذربایجان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دروازه تجاری آستارا بسیار فعال و پر رونق است و طی روز سه شنبه گذشته ۲۵۰ دستگاه کامیون برای ورود و خروج بار از آن تردد کرده است.

منصور بابایی افزود: دلیل اصلی رونق صادرات و تجارت در مرز آستارا الحاق ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و کشش بازارهای جهانی ایجاب می کند که فعالان اقتصادی بیش از پیش برای تولید بهتر و صادرات بیشتر تلاش کنند.

وی ادامه داد: صادرات کالا و بخصوص محصولات کشاورزی به طور معمول در نیمسال دوم هر سال بیشتر رونق می گیرد و با توجه به روند صادرات فعلی از مرز آستارا پیش بینی می شود در نیمه دوم سال بر میزان آن افزایش یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ بین روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و بعدها اعضای آن افزایش یافت و اکنون کشورهای عضو آن ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند و ۵.۲ درصد جمعیت جهان را شامل می شوند.

ایران در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) به اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه را داد و مورد استقبال قرار گرفت و  مطابق موافقت نامه اعضای اتحادیه اوراسیا، ۸۶۲ قلم کالا با پایین ترین میزان تعرفه بین اعضا مبادله می شود و ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی از مزایا و هدف های اتحادیه است.

قابلیت آستارا به عنوان پایانه صادرات

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت های مرزی و تجاری ویژه، شرایط تبدیل به آزمونه (پایلوت) صادرات شمال کشور را دارد و در ۲ ماه نخست امسال، ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۰ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده و از آن میزان صادرات، ۱۸۰ تن کالا به ارزش ۳۳ هزار دلار فقط از بندر آستارا صادر شده است.

فرهاد دلق پوش افزود: افزون بر ۴۵ درصد کارهای تجارت برون مرزی استان گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد و این شهرستان در محور کریدور ریلی شمال - جنوب، موقعیت خاصی در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری کشور دارد.

رضا جمشیدی سرپرست فرمانداری آستارا گفت: آستارا در کریدور شمال - جنوب با داشتن سه مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی از مهمترین و استراتژیک ترین شهرستان هاست و برای کشور و استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ۶۰ هکتار محدوده و محوطه بندر و منطقه ویزه اقتصادی این شهرستان را ظرفیتی برای ایجاد کارگاه های تولیدی و توسعه و اشتغالزایی دانست و سرمایه گذاران و کارآفرینان را به فعالیت اقتصادی و کارآفرینی در آن فراخواند.

شیوع بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، علاوه بر خسارت بر اقتصاد کشورها باعث اعمال محدودیت در ترددهای بین مرزی و تجارت بین المللی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم صادرات و واردات به کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار