ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیش تر در جلسه‌ای که به بررسی مشکلات روستاهای اطراف شیراز اختصاص یافته بود، افزود: روستاها جذابیتی برای ساکنان آن ندارد و از این رواست که شاهد مهاجرت افراد ساکن روستاها به کلان شهرها هستیم.
کد خبر: ۸۷۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 23 July 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: شیوع بیماری کرونا در جامعه باعث شد تا برخی از فعالیت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شوند از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به کاهش فعالیت صنوف یا تعطیلی بسیاری از صنوف غیر ضرور اشاره کرد اما یکی از فعالیت‌های اجتماعی که هیچ گاه متوقف نمی‌شود مسافرکشی در سطح کلان شهرها از جمله کلان شهر شیراز است.

تنها انگیزه کسب درآمد است


یکی از مسافرکشان شهرستانی که در شهر شیراز به این شغل مشغول است، گفت: به علت مشکلات اقتصادی و نبود شغل در روستا اقدام به خرید خودرو و مسافرکشی در سطح شهر شیراز کرده ام که روزانه با طی کردن ۴۵ کیلومتر به سمت شیراز حرکت کرده و در انتهای روز نیز به سمت محل سکونت خود می روم.

او، بیان کرد: مسافرکشی در سطح شیراز درآمد خوبی دارد و پیش از شیوع کرونا روزانه ۱۰۰ هزار تومان عاید راننده خودرو می‌شد که پس از کاهش هزینه‌های مرتبط با خودرو و هزینه‌های جانبی به جرات می‌توان گفت روزانه بیش از ۶۰ هزار تومان کسب درآمد بوده زیرا در سی روز میزان درآمد مسافرکشان شخصی نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که پس از کسر تمامی هزینه‌های مرتبط با خودرو و شیوع کرونا باعث شد میزان فعالیت‌ها در فروردین و اردیبهشت کاهش یابد که با تعطیل شدن سیستم حمل و نقل شهری میزان درآمد افزایش مناسبی داشته است.

مسافر کش شهرستانی تصریح کرد: شیوع کرونا واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و نمی‌توان به علت ویروس کرونا فعالیت را کنار گذاشت چون تنها راه کسب درآمد در مقطع فعلی برای او که ساکن روستا بوده و بدون شغل، مسافرکشی در کلان شهرهایی از جمله شهر شیراز بود که با شروع فصل کشت محصولات کشاورزی باید این شغل را کنار گذاشته و به زراعت در مزارع و باغات بپردازد.

مسافربر شخصی ادامه داد: در راستای جلوگیری از شیوع کرونا با نصب پرده‌های پلاستیکی تلاش شد میزان انتشار ویروس را در خودرو کاهش داده و با استفاده از محلول‌های ضد عفونی کننده نسبت به رعایت بهداشت اقدام می کنیم و این در حالی است که با توجه به ارائه سرویس‌های مسافربران اینترنتی می‌توان کرایه را به صورت الکترونیکی پرداخت و از انتقال اسکناس جلوگیری کرد.

روستاها جذابیت ندارند


ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیش تر در جلسه‌ای که به بررسی مشکلات روستاهای اطراف شیراز اختصاص یافته بود، افزود: روستاها جذابیتی برای ساکنان آن ندارد و از این رواست که شاهد مهاجرت افراد ساکن روستاها به کلان شهرها هستیم.

او، اضافه کرد: مدیریت‌ها در روستاها هیچ اختیاراتی ندارند و همین موضوع باعث شد تا شرایط مدیریت فعالیت‌ها در این طبقه اجتماعی با مشکلاتی مواجه شود.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت ها است که به ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال فراگیر و روستایی اقدام کرده با این حال هنوز هم این گونه شغل‌ها برای اهالی روستاهای استان جذابیت ندارد.

وجود ۱۲ هزار مسافر بر شخصی در شیراز / ‏برابری مسافربران شخصی و تاکسی‌های رسمی


مسعود حسن شاهی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار کرد: با تایید وجود ۱۲ هزار مسافر بر شخصی، بخش قابل توجه‌ای از افرادی که در شهر شیراز اقدام به مسافرکشی می‌کردند از طریق مسافربران اینترنتی ساماندهی شده اند اما این احتمال وجود دارد و در شهر شیراز بالغ بر ۱۲ هزار تاکسی رسمی دارای مجوز هستند اما فعالان این عرصه نزدیک به ۸ هزار نفر است.

او،گفت: در راستای مدیریت مسافربران شخصی، مسافربران اینترنتی نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کرده اند اما با این حال بخش قابل توجه‌ای از مسافربران شخصی که در سطح کلان شهر شیراز اقدام به فعالیت کرده اند از سایر شهرستان‌ها به شیراز آمده و امرار معاش می‌کنند.

حسن شاهی، تصریح کرد: با توجه به اینکه این افراد تحت پوشش هیچ نهاد، ارگان یا دستگاهی نیستند، آمار دقیقی نیز از میزان این افراد در دست نیست اما آمار ارائه شده بخشی از احتمالی بوده که در جامعه تخمین زده شده است.

در راستای کاهش مهاجرت به کلان شهرها و افزایش مهاجرت معکوس باید اقدامات مهم و تاثیرگذاری در روستاها انجام شود تا شاهد خالی از سکنه شدن روستاها در استان فارس نباشیم.

وضعیت موجود بیانگر واقعیتی است که نشان می‌دهد طی چند سال آینده روستاها که محور پویایی جامعه و اصلی‌ترین مولدان کشاورزی استان فارس هستند خالی از سکونت شده، زیرا روستاییان برای کسب درآمد بیشتر مجبور به مهاجرت در کلان شهرها می‌شوند.

با مهاجرت روستاییان به کلان شهرها معضلات اجتماعی شکل می‌گیرد که برای رفع معضل‌ دستگاه‌های متولی باید بخش قابل توجه‌ای از بودجه سالانه خود را به این موضوع اختصاص دهند اما می‌توان با اختصاص بودجه‌ کمتر برای رفع مشکل روستاها در استان فارس اقدام شود.

فارس تنها شهر شیراز نیست بلکه استان فارس نزدیک به ۱۲۳ هزار کیلومتر وسعت داشته و اشتغال غالب مردم این استان مرتبط با کشاورزی است که باید برای معیشت این افراد اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار