عضو کمیسیون انرژی مجلس، با پیش بینی کسری ۸ هزار میلیارد تومانی صنعت برق در سال ۹۹، عبور از مشکلات اقتصادی صنعت برق را در کاهش‌ هزینه‌ها و افزایش منابع درآمدی دانست.
کد خبر: ۸۷۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷ 24 July 2020

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:حسین حسین‌زاده با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت برق کشور گفت: صنعت برق ایران علاوه بر دارا بودن ظرفیت‌ها و فرصت فراوان به منظور توسعه کشور و بالا بردن سطح رفاه عمومی، دارای مخاطرات جدی است که اگر راه‌حل مناسب برای آنها تدوین و اجرا نشود، این نگرانی وجود دارد که صنعت برق را به ورطه ورشکستگی و ناکارآمدی سوق دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت برق گفت: حل این چالش‌ها در گرو پاسخ به سوالاتی اساسی است. به طور مثال در شرایط کنونی چه برنامه‌های عملیاتی و با چه اولویت‌هایی باید در صنعت برق ایران پیگیری شود؟ زیرساخت‌های موجود اعم از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کشور برای حل مسائل و مشکلات صنعت برق چیست؟ در نتیجه تدوین هر گونه برنامه راهبردی و طراحی چشم‌انداز در صنعت برق نیازمند پاسخ به سؤالات اساسی فوق است.

به گفته وی هزینه بالای تولید، انتقال و توزیع برق، کارایی پایین نهادهای صنعت برق، شاخص‌های فنی پایین شبکه، گردش مالی غیرشفاف و مبهم و... ازجمله مسائل مهمی که صنعت برق ایران با آن مواجه است.

پیش‌بینی کسری 8 هزار میلیارد تومانی صنعت برق در سال 99

حسین‌زاده با اشاره به توازن اقتصادی منفی در صنعت برق گفت: با پیش‌بینی فروش 282 میلیارد کیلووات ساعتی برق در سال 99 و با توجه به هزینه تمام شده 140 تومانی آن به ازای هر کیلووات ساعت برق، مجموعاً 40 هزار میلیارد تومان هزینه تأمین انرژی مشترکین خواهد بود. این در حالیست که در خوشبینانه ترین حالت پیش‌بینی می‌شود که با احتساب 25 هزار میلیارد تومان درآمد فروش انرژی- با فرض وصول100% - و نیز اوراق خزانه و ... درآمد صنعت برق چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان شود. در چنین شرایطی صنعت برق با کسری 8 هزار میلیارد تومانی نقدینگی مواجه خواهد بود و طبعاً این موضوع سبب ایجاد توازن اقتصادی منفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ریشه‌های اصلی عدم توازن اقتصادی در صنعت برق شامل مواردی چون بالا بودن هزینه تمام شده در صنعت برق و عدم مدیریت مناسب در افزایش درآمدهای صنعت است گفت: بالا بودن هزینه تمام شده تولید برق نیز خود معلول مسائلی چون بالا بودن هزینه‌های جاری در بخش‌های مختلف صنعت برق، ناکارآمدی بازار برق، ناکارآمدی بورس برق ایران، عدم مدیریت مناسب در مدیریت‌ هزینه‌ها مانند پرداخت اقساط وام‌ها، عدم تزریق نگاه بنگاه‌داری به مجموعه‌های مختلف صنعت برق و وضعیت نامناسب بهره‌وری نیروی انسانی است.

عبور از مشکلات متعدد اقتصاد صنعت برق از طریق کاهش‌ هزینه‌ها و افزایش منابع درآمدی

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: تجربه موفقیت‌آمیز کشورهای جهان ازجمله کشورهای در حال توسعه بیانگر این واقعیت است که صرف انجام اقداماتی چون کاستن از بار تصدی‌های دولت، مقررات‌زدایی، خصوصی‌سازی، آزادسازی قیمت‌ها و...، هرچند که ضروری است، اما لزوما نمی‌تواند موجب افزایش عملکرد اقتصادی این صنعت شود بلکه عبور از مشکلات متعدد اقتصاد صنعت برق از طریق کاهش‌ هزینه‌ها و افزایش منابع درآمدی امکان‌پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار