رییس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ؛
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ نفر از پرسنل فوریت‌های پزشکی به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: عدم انتقال بیماران کرونایی بدلیل تعبیه سیستم های الکترونیکی در بالگرد و آسیب دیدن آنها بوسیله مواد ضدعفونی صورت نخواهد گرفت.
کد خبر: ۸۷۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 25 July 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر صیدنور علیمرادی در نشست با خبرنگاران ایلام اظهار داشت: آمار مزاحمت‌های تلفنی به این مرکز بالای ۶۰ درصد است در صورتیکه باید مردم بدانند ممکن است با اشغال کردن خط این مرکز جان افراد بسیاری به خطر بیافتد که نیاز به درمان فوری دارند.

دکتر علیمرادی گفت: وقت طلایی بیماران در اختیار ما است و بموقع رسیدن سبب کاهش مرگ و میرها می‌شود و شهروندان نیز بهتر است قبل از خودرمانی با ۱۱۵ تماس گرفته و جان بیمار خود را در معرض خطر قرار ندهند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان داشت :در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۱۴۸ بیمار کرونایی توسط این مرکز به بیمارستان منتقل شده‌اند از این تعداد ۶۷۰ نفر در منزل یا محل حادثه و ۴۷۸ نفر نیز بین مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی افزود: همچنین طی این زمان هشت تا ۱۰ بیمار کرونایی توسط بالگرد به مرکز درمانی شهید مصطفی خمینی(ره) ایلام منتقل شدند اما با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونا مقرر شد از این پس انتقال مبتلایان در شرایط غیراضطرار انتقال صورت نگیرد و انتقال بیماران حاد در اولویت باشد.

دکتر علیمرادی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ نفر از پرسنل فوریت‌های پزشکی به کرونا مبتلا شده‌اند، یادآور شد: عدم انتقال بیماران کرونایی بدلیل تعبیه سیستم های الکترونیکی در بالگرد و آسیب دیدن آنها بوسیله مواد ضدعفونی صورت نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: سیستم‌های ناوبری و الکترونیکی بالگرد بسیار حساس هستند و با توجه به ضرورت ضدعفونی تمامی تجهیزات پس از هر بار انتقال بیمار کرونایی، امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد و بر این اساس تصمیم گرفته شد بیماران کرونا بجز در موارد حیاتی بوسیله بالگرد منتقل نشوند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با آغاز شیوع کرونا در استان، ۱۲۸ کلاس آموزشی در قالب ۱۶ ساعت برای پرسنل فوریت‌های پزشکی برگزار و ۲ آمبولانس جدا در ایلام و هر شهرستان یک آمبولانس برای انتقال بیماران کرونایی در نظر گرفته شد.

دکتر علیمرادی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و مراجعه افراد مشکوک به تمامی بیمارستان‌ها، ۲ وظیفه شامل انتقال بیماران مشکوک به کرونا از منزل با رعایت پروتکل‌ها و بیماران مثبت کرونا در سایر بیمارستان‌ها به بیمارستان مصطفی خمینی مخصوص کرونا برای پرسنل تعریف شد.

وی گفت: مجموع ماموریت‌های این مرکز در سه ماهه نخست امسال پنج هزار و ۱۱۲ مورد بوده که از این تعداد چهار هزار و ۸۴۰ مورد پیش بیمارستانی و ۲۷۲ مورد بین بیمارستانی است.

دکتر علیمرادی با بیان اینکه سامانه ستاد هدایت درمان، روزانه تعداد تخت موجود و نقل و انتقالات بیماران را ثبت می‌کند، افزود: تعداد کل بیماران اعزامی به داخل استان ۸۴۸ مورد بوده که از این تعداد ۶۸ مورد به دلیل کمبود امکانات یا پزشک به خارج از استان اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ناوگان فوریت‌های ایلام، آمبولانس‌های جدید هستند، اظهار داشت: استان ایلام دارای ۸۵ آمبولانس است و ۵۰ درصد آنها تیپ سی بوده و به تمام امکانات و خدمات مجهز هستند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مجوز ۶ پایگاه فوریت‌های پزشکی برای استان گرفته شده است که از این تعداد سه پایگاه راه‌اندازی شده است.

وی یاداور شد : مردم نباید در حین انتقال و در بیمارستان با جمعیت زیاد وارد امبولانس و بیمارستان شوند و باید جلوگیری از ازدحام جمعیت شود .

دکتر علیمرادی با اشاره به اینکه انتقال اجساد جز وظایف فوریت نیست افزود : فوریت در شهر حق انتقال جسد را ندارد ولی در جاده ها فقط در سه مورد انتقال صورت نمی گیرد یکی جدا شدن سر از بدن و متلاشی شدن بدن و جمود نشی که طبق قوانین فوریت در  این موارد ورود نمی کند .

 
وی بیان داشت : اگه انژیو گرافی دانشگاه راه اندازی شود تله کاردیوگرام در تعدادی از آمبولانس ها فوریت پزشکی  راه اندازی خواهد شد

دکتر علیمرادی یادآور شد: میانگین ماموریت‌ها برای هر پایگاه ۲ ماموریت در روز است اما در شهر ایلام با جمعیت بیشتر ۳۰ ماموریت در هر سه پایگاه است.

وی یادآور شد: استان ایلام دارای یک پایگاه هوایی است که یکی از مدرن‌ترین پایگاه‌های سراسر کشور و دومین پایگاه از نظر فعالیت عملیات در کشور است.

دکتر علیمرادی تصریح کرد: هزینه هر ساعت برای بالگرد ۲۰۰ میلیون ریال و ماهانه بین هشت تا ۹ میلیارد ریال برای انتقال بیماران است که بخشی از آن توسط وزارت پرداخت می‌شود اما خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و جاده‌ای برای بیماران رایگان است.

وی افزود: میانگین حضور بالگرد در استان در دورترین نقطه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رفت و ۲۰ و ۲۵ دقیقه برگشت است.

دکتر علیمرادی ادامه داد: همچنین این استان دارای ۱۲ پایگاه شهری و ۲۸ پایگاه جاده‌ای است به عبارتی کمتر از هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه وجود دارد و کار انتقال بیماران را از محل حادثه تا مراکز درمانی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه چهارمین استان پیشرفته از نظر سیستم اتوماسیون و بی‌سیمی هستیم، گفت: زمان حضور آمبولانس و تکنسین‌ها بر بالین بیمار در سطح شهر بین پنج تا هشت دقیقه است و زمان حضور در جاده بین هشت تا ۱۴ دقیقه است که در تلاشیم این زمان به ۱۲ دقیقه کاهش یابد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد:/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار