به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ،در نشست واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی شهرستان لاهیجان با معاونت گردشگری اداره کل گردشگری گیلان که به میزبانی رستوران شاندیز لاهیجان برگزار شد ، مهندس گلی پور دبیر جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی گیلان اظهار داشت : جایگاه کشور و استان ما در خصوص تاریخ و تمدن جایگاه رفیعی است و گیلان پتانسیل های  زیادی دارد که باید از این ظرفیت ها در جهت رشد و توسعه بهره‌گیری شود اما متاسفانه  ما همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم.

وی با بیان اینکه معضلات صنعت گردشگری استان باید توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود ، گفت : تلاشهای زیادی در این خصوص توسط منتخبین جامعه واحدهای پذیرایی و هتلداران در دست انجام است که مشکلات این قشر به گوش نمایندگان مجلس  و به سمع و نظر اعضای کمیسیون های مختلف مجلس برسد .

گلی پور به نقش دولت در خصوص حمایت از فعالان گردشگری اشاره کرد و افزود : فعالان حوزه گردشگری همواره در طول سالهای اخیر با مشکلات مختلفی از بعد اقتصادی بنا به سیاست های حاکم مواجه بوده اند و بحث شیوع ویروس کرونا نیز موجب تضعیف بسیار زیاد فعالان این حوزه اعم از هتلداران ،رستورانها ،دفاتر خدمات مسافرتی و غیره شده است .

وی اضافه کرد : اگر چتر حمایتی دولت به خوبی بر سر فعالان حوزه گردشگری و سرمایه گذاران بخش خصوصی این بخش قرار نگیرد بسیاری از شاغلین حوزه گردشگری به حاشیه می روند و این امر ضررهای جبران ناپذیری نیز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات بنگاههای آسیب دیده از کرونا گفت : به ازای هر نیروی انسانی در بنگاههای آسیب دیده از کرونا 16 میلیون تومان وام می دهند که این وام به حساب آن فرد واریز می شود و این مورد یکی از مشکلاتی بود که واحدهای گردشگری و پذیرایی به آن اعتراض داشتند چون جبران خسارت های واحدها در بحران کرونا نیست و در این خصوص با جناب آقای کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان رشت و عضو فراکسیون گردشگری مجلس صحبت هایی صورت گرفت و  این آیتم پس بررسی ها برداشته شد .

گلی پور با بیان اینکه ارایه تسهیلات بانکی به فعالان گردشگری باید با نگاه صنعت گردشگری باشد ،گفت : در همه جا از حوزه ی گردشگری به عنوان یک صنعت یاد می شود اما وام هایی که در اختیار فعالان این عرصه قرار می گیرد وام گردشگری است که در حوزه ی خدمات پرداخت می گردد و بهره ی آن به صورت 18 درصدی می باشد اما سود تسهیلات بنگاههای صنعتی 12 درصد است که پایین تر از نرخ وام های حوزه گردشگری می باشد .

eeac051d-b1e2-4fbe-8135-3fd73be3c586

دبیر جامعه رستوران های بین راهی و سفره خانه های سنتی گیلان به ضرر و زیان واحدهای پذیرایی و رستوران داران در شیوع کرونا اشاره کرد و گفت : پیش از شیوع کرونا رستورانها دارای رونق خوبی بودند اما متاسفانه پس از شیوع کرونا بسیاری از واحدهای پذیرایی و رستورانهای ما در استان از چرخه خارج شدند و بازار رستورانها همچنان کم رونق است.

وی افزود : علی رغم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط همکاران  مردم به رستورانها و صرف غذا در بیرون از منزل به جهت مسایل بهداشتی در کرونا اعتماد ندارند و این امر از علل مهم کم رونق شدن فعالیت رستورانها شده و سرمایه گذاران این بخش را با چالش مواجه کرده است.

گلی پور خاطر نشان کرد : سرمایه گذار بخش خصوصی در همه جای دنیا مورد حمایت قرار دارد اما در کشور ما متاسفانه سرمایه گذار بخش خصوصی موانع زیادی را برای رسیدن به هدف بر سر راه دارد  و پس از ایجاد یک بنگاه اقتصادی و اشتغالزایی نیز همچنان با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد .

وی به شرایط بحران کرونا و ضرری که متوجه رستوران داران و واحدهای گردشگری و پذیرایی در این ایام شد اشاره کرد و گفت : بسیاری از واحدهای پذیرایی مواد اولیه و اقلام وسایل مورد نیاز خود را از ماهها پیش از شروع بیماری کرونا و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی خریداری کرده بودند که این اقلام در انبارها دپو شد و متاسفانه بسیاری از همکاران ضرر و زیان زیادی در شرایط اقتصادی کنونی به جهت پرداخت بدهی خود بابت خرید اقلام متحمل شدند و در حال حاضر نیز با توجه به شرایط و تصمیمات لحظه ای ستاد مقابله با کرونا بلاتکلیف هستند.

گلی پور ادامه داد : از سوی دولت مقرر شده بود که در دوران شیوع کرونا بسیاری از بدهی های فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف اعم از بیمه ،تسهیلات بانکی ،مالیات و معوقات انرژی ( آب و برق و گاز ) امحال شود پس چگونه است که به این بنگاهها اخطار داده می شود ؟ آیا مصوبات کشوری ستاد مقابله با کرونا برای دستگاههای اجرایی استان قابل قبول نیست؟ و چگونه است که برخی از نهادها به صورت جزیره ای عمل می کنند و به جایگاه و شعور سرمایه گذاران بخش خصوصی با این کار توهین می شود ؟

وی با تشریح خواسته های فعالان گردشگری ، واحدهای پذیرایی و سفره های خانه سنتی گیلان از مسوولین گفت : تغییر درعنوان پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای گردشگری از خدماتی به صنعتی که در این خصوص در نظر داریم با فراکسیون گردشگری مجلس مذاکراتی داشته باشیم ، تنفس یکساله مالیات و ارزش افزوده برای رونق بازار گردشگری و واحدهای پذیرایی ، کاهش ده درصدی مالیات بر درآمد سالهای 97 و 99 و ارایه تخفیف های مالیاتی ، برداشتن سر فصل بهای فصل در پرداخت انرژی و برق ، همکاری بیشتر بیمه تامین اجتماعی و اداره کار با فعالین این بخش از اهم خواسته های واحدهای پذیرایی و گردشگری استان است.

دبیر جامعه واحدهای پذیرایی و رستورانهای بین راهی و سفره خانه های سنتی گیلان ضمن قدردانی از پیگیری های مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان اظهار داشت : جلسات متعددی با حضور جناب آقای دکتر حلاج پور و فعالان این حوزه برگزار شد و مشکلات عنوان گردید و امیدواریم که این بحث ها منجر به پیگیری و خروجی خوبی گردد.

وی ادامه داد : سرمایه گذاران بخش خصوصی چرخ دنده های اقتصاد هستند و حمایت از این قشر بی شک موجب رونق اقتصادی و رشد و توسعه در کشور خواهد شد .

گلی پور به برنامه ریزی هایی در خصوص انتخاب چهره ماندگار گردشگری در گیلان اشاره کرد و افزود : افرادی را در حوزه ی گردشگری گیلان داریم که بیش از نیم قرن در این حوزه تلاش کرده اند و به واقع باید نام این عزیزان در تاریخ گردشگری استان ثبت شود .

مهندس حمیدرضا آذر پور معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت : متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای پذیرایی و گردشگری دچار ضرر و زیان شده اند و ما به عنوان متولیان دولتی حوزه گردشگری مکلف و موظف هستیم شرایطی را برای واحدهای پذیرایی و گردشگری فراهم کنیم تا بتوانند توان اقتصادی خود را بدست آوردند و اعتقاد ما بر این است که تقویت گردشگری موجب برون رفت کشور از مشکلات و بحرانهای اقتصادی خواهد شد .

وی افزود : امروزه در دنیا صنعت گردشگری پر رونق است و کشور ما نیز در این جریان قرار گرفته است و باید از جاذبه های تاریخی ،فرهنگی و طبیعی خود برای بحث گردشگری بهره گیری کند.

آذر پور با اهمیت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی عنوان کرد : یک هتلدار یا موسس واحد پذیرایی تمام سرمایه ی خود را به یک ساختمان و واحد تبدیل کرده تا بتواند از آن طریق به درآمد زایی برسد و عقیده دارم که کار سرمایه گذاران بخش خصوصی نوعی فداکاری و عشق است.

وی با اشاره به پیگیری های مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در خصوص مشکلات حادث شده برای فعالان گردشگری در بحران کرونا گفت : خوشبختانه مدیر کل محترم اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان جناب دکتر حلاج پور خود واقف و آگاه به معضلات این بخش هستند و خود نیز از بدنه ی فعالان این عرصه می باشند و بارها در جلسات مختلف با مدیران و مسوولان استانی و کشوری به بیان مشکلات و دغدغه های این قشر پرداخته اند و امیدواریم که تمامی این بحث ها منجر به نتایج خوبی برای فعالان این عرصه شود .

وی به بحث بیمه ،حقآبه ،نافرمانی بانک ها از سیاست های کلان کشور و موضوع استمحال انرژی اشاره کرد و گفت : خط قرمز ما قانون است و یکی از وظایف اداره کل دفاع از حقوق فعالان این بخش بر اساس مصوبات و قوانین می باشد و متاسفانه گزارش هایی عنوان می شود که رفتار برخورد با سرمایه گذاران و فعالان بخش گردشگری در برخی از بانک ها و نهادها بسیار توهین آمیز است در حالیکه که آنان به دنبال خواسته های خود بر اساس قوانین و مصوبات کشوری هستند .

آذر پور ادامه داد : موارد مختلفی از سوی واحدهای پذیرایی و سفره خانه های سنتی در خصوص اعمال سلیقه ها در کار آنها از سوی برخی دستگاههای نظارتی و اجرایی عنوان می شود که ما به طور قطع بیان می کنیم که تمامی این موارد شیوه نامه و دستورالعمل سازمات میراث فرهنگی و گردشگری را دارد و باید هر گونه تخلفی در صورت مشاهده به صورت کتبی و با استناد به قوانین در استان و شهرستانها به واحدهای پذیرایی و گردشگری اعلام شود .

آذر پور تاکید کرد : یکی از ارکان مهم ما در حوزه ی گردشگری بخش خصوصی است و ما با تمام قوا در کنار این عزیزان خواهیم بود .

در ادامه دبیر جامعه واحدهای پذیرایی بین راهی و سفره خانه های سنتی گیلان ضمن قدردانی از معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با یادآوری هزینه های مضاعف واحدهای پذیرایی و رستوران ها گفت : هزینه های نامشهود ما افزایش یافته است و هزینه ی تهیه الکل ،مواد ضدعفونی کننده و ... زیاد شده که امیدواریم از سوی نهادهای ذیربط سهمیه ای برای تهیه این اقلام در اختیار واحدهای پذیرایی قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست همچنین مهندس " طالب بزرگی نژاد " جانشین معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و خانم مهندس " میربلوک " رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان و مدیران واحدهای پذیرایی حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند.