کد خبر: ۸۸۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 28 July 2020

 

تابناک/معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود 80 درصد تولید قارچ خوراکی در 10 استان کشور انجام می‌شود.

 80 درصد قارچ خوراکی در 10 استان کشور تولید می‌شود/ اعلام کشورهای عمده صادرکننده و واردکننده

الهام فتاحی‌فر معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران- (ایانا) با اشاره به آخرین آمار رسمی تولید قارچ در کشور، گفت: در سال 97 سطح زیر کشت قارچ‌های خوراکی، 837 هکتار و میزان تولید، 165 هزار تن با میانگین عملکرد 20 کیلوگرم در هر مترمربع بوده و بر اساس برآورد اولیه آمار سال 98، میزان تولید قارچ خوراکی به 168 هزار تن افزایش‌یافته است.

استان‌های پیشرو تولید قارچ در ایران

وی ادامه داد: استان تهران با 41 هزار تن تولید، دارای رتبه اول، استان البرز با 23 هزار تن تولید، در رتبه دوم و پس‌از آن به ترتیب استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، قزوین، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان و همدان قرار دارند.

فتاحی‌فر با تأکید بر اینکه حدود 80 درصد تولید قارچ خوراکی کشور در 10 استان گفته‌شده تولید می‌شود، یادآور شد: یک هزار و 875 واحد پرورش قارچ خوراکی دارای پروانه بهره‌برداری فعال است که برای 11 هزار  نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی ادامه داد: بیشترین تعداد شاغلان واحدهای قارچ خوراکی به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی و البرز مشغول فعالیت هستند.

وی میزان صادرات قارچ خوراکی در سال 98 را معادل 5 هزار و 365 تن به ارزش 7/8 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این محصول بیشتر به کشورهای عراق، امارات، کویت و برخی کشورهای اوراسیا صادر شده است.

فتاحی‌فر درباره مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور گفت: سرانه مصرف این محصول حدود 6/1 کیلوگرم است، البته میانگین مصرف سرانه جهان، 5/1 تا 2 کیلوگرم بوده که مصرف سرانه در کشورهای پرمصرف بین 3 تا 4 کیلوگرم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده تولید قارچ خوراکی کشور در ایران (بیش از 99 درصد تولید)، قارچ خوراکی دکمه‌ای سفید و کمتر از یک درصد قارچ خوراکی صدفی است؛ البته برای تنوع‌بخشی به تولیدات قارچ خوراکی در کشور و تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی و ضوابط فنی مرتبط، تولیدات قارچ خوراکی شاه صدف و گانودرما نیز در کشور درحال‌توسعه است.

فتاحی‌فر یادآور شد: البته افزایش تولید گونه‌های جدید قارچ خوراکی در کشور باید اصولی و هدفمند و مبتنی بر وجود بازار داخلی و خارجی انجام شود تا یک‌روند منطقی در طی سال‌های آتی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید قارچ خوراکی در دنیا در سال 2018، حدود 9 میلیون تن بوده است، گفت: 5 گونه عمده قارچ خوراکی ( قارچ دکمه‌ای 30 درصد، قارچ‌های صدفی 27 درصد، قارچ شیتاکه 17 درصد و سایر قارچ‌ها 26 درصد) در دنیا تولید می‌شوند و 85 درصد تولید جهانی قارچ خوراکی را تشکیل می‌دهند.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی از کشورهای چین، امریکا، هلند، لهستان، اسپانیا، ایران، کانادا، انگلستان، فرانسه و آلمان به عنوان عمده تولیدکنندگان قارچ خوراکی در سال 2018 نام برد و ادامه داد: ایران دارای رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در جهان است.

کشورهای عمده صادرکننده و واردکننده

فتاحی‌فر تصریح کرد: کشورهای عمده صادرکننده قارچ خوراکی لهستان، هلند، چین، کانادا، ایرلند، بلژیک، بلاروس و لیتوانی هستند و بیشترین واردکنندگان قارچ خوراکی نیز کشورهای انگلستان، آلمان، امریکا، فرانسه، بلاروس، هلند، تایلند، روسیه و بلژیک بوده‌اند.

به گفته فتاحی‌فر؛ بهره‌گیری از ضایعات و پسماندهای کشاورزی به‌عنوان ماده اولیه، استفاده از واحد حجم بجای واحد سطح، تولید در تمام فصول، تعدد دوره کشت به دلیل کوتاه بودن دوره تولید و مصرف آب کمتر در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی از جمله مزایای تولید قارچ خوراکی است.

وی افزود: نکته قابل‌توجه در مورد پرورش قارچ خوراکی این است که برای تولید این محصول از ضایعات و پسماندهای کشاورزی نظیر کلش گندم به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که این مواد اولیه در داخل کشور به‌وفور وجود دارد.

فتاحی‌فر با تاکید بر اینکه بسیاری از ضایعات کلش گندم در سال‌های قبل توسط کشاورزان سوزانده می‌شد که دارای آثار منفی بر محیط‌زیست و خاک کشاورزی بود است، تصریح کرد: کلش گندم امروز به یک منبع درآمد جانبی هم برای گندم کاران تبدیل‌شده، زیرا کلش گندم توسط واحدهای تولید بستر کشت قارچ خوراکی از کشاورزان خریداری و برای تولید قارچ خوراکی به مصرف می‌رسد.

معاون دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کووید -19، بیان کرد: قارچ‌های خوراکی حاوی 9 اسیدآمینه ضروری بدن هستند که در واقع تنها منبع پروتئینی غیر حیوانی است که دارای این ویژگی منحصربه‌فرد است؛ همچنین دارای موادمعدنی موردنیاز بدن ازجمله پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سلنیوم، روی و منگنز و نیز ویتامین‌های C، نیاسین، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B1 یا تیامین و ویتامین E است که نقش مؤثری در تأمین سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان دارند، علاوه بر این بسیاری از گونه‌های قارچ خوراکی، دارای ارزش دارویی است که می‌توان به خواص تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن، تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و فشارخون، ضد سرطان و نظایر آن اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کووید -19 و تأکید بر رعایت تمهیدات پیشگیرانه و نیز بهبود تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن، به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که قارچ خوراکی را به‌عنوان یک منبع غذایی ارزشمند در سبد غذایی هفتگی و روزانه خود قرار دهند و قارچ‌های خوراکی را از مراکز توزیع و فروشگاه‌های معتبر تهیه و مصرف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار