کد خبر: ۸۸۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰ 29 July 2020

 

تابناک/به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی از جمله استان‌های با ظرفیت کشور در صنعت به شمار می‌رود که در کنار صنایع بزرگ و مادر دارای ظرفیت بالای بخش کشاورزی است.

کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور ایران است که در اثر درآمدهای ارزشی ناشی از نفت مورد غفلت قرار گرفته و به حاشیه رفته است، یکی از مشکلات اصلی این بخش کمبود تاریخی سرمایه گذاری در آن است.

درحالی که حدود 12 درصد از تولید ناخالص ناشی از بخش کشاورزی است اما انباشت در این کمتر از 5 درصد است بنابراین استهلاک در آن روبه افزایش و بهره‌وری رو به کاهش و این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده است.

سرمایه گذاری در کشاورزی یکی از موثرترین استراتژی‌های کاهش فقر و گرسنگی و بهبود توسعه پایدار است بنابراین کشاورزان باید در جهت افزایش سرمایه گذاری در این بخش نقش اصلی را داشته باشند.

درحال حاضر بالغ بر 30 درصد از تولیدات کشاورزی براثر عوامل فیزیکی و شیمیایی در چرخه تولید اعم از کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت محصول ضایع شده و از بین می‌رود که ارزش این حجم از محصول نابودی بین 3 تا 5 میلیارد دلار برآرود شده است.

بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر قابل توجهی از این محصولات در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشارزان و اقتصاد کشور وارد می‌نماید به ارزش افزوده تبدیل و با توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌توان ضایعات محصولات کشاورزی را به حداقل رساند.

حمایت جهادکشاورزی از سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری محصولات کشاورزی

مدیر صنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان مرکزی در گفت وگو با خبرنگارتسنیم با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی اظهار داشت: صنایع تبدیلی بخش کشاورزی یکی از حلقه‌های تاثیرگذار در زنجیره محصولات بخش کشاورزی است که به فرآوری محصولات بخش کشاورزی اشاره دارد، در واقع یکی از حلقه‌های مهم صنایع تبدیلی است که اگراین زنجیره حذف شود بخش کشاورزی ناقص و مفهومی ندارد.

علی صفری افزود: صنایع تبدیلی سبب ایجاد ارزش افزوده، افزایش اشتغال، پایداری تولید در بخش کشاورزی، صادرات محصولات  کشاورزی فرآوری شده، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پایان سال 98 مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی برای 265 واحد تولیدی پروانه بهره‌برداری صادر کرده که با فعالیت این تعداد برای 4 هزار و 512 نفر اشتغال فراهم شده و ظرفیتی که برای جذب ماده خام ایجاد شده تا پایان سال 98 حدود 3 میلیون و  253 هزارتن بوده است.

صفری بیان کرد: همچنین در سال  98تعداد 34 فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 143 میلیارد تومان  صادرشده که نسبت به سال 97 بالغ بر   38درصد رشد داشته و نسبت به برنامه ششم 124 درصد رشد داشته و این سرمایه گذاری نسبت به سال 97 حدود300درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در سال 98 درحوزه صنایع تبدیلی 451 نفر اشتغال ایجاد شده که نسبت به سال 97 بالغ بر 46 درصد و نسبت به برنامه ششم  54 درصد رشد داشته و همچنین جذب ماده که یکی از آیتم‌های اصلی ارزیابی عملکرد صنایع تبدیلی است در سال 98 حدود 329 هزار تن ظرفیت جذب ماده خام کشاورزی ایجاد شده که نسبت به سال 97 حدود 186درصد و نسبت به برنامه ششم 414 درصد رشد داشته است.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 98 تعداد 98فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی اشتغال هزار و 985 نفر و سرمایه‌گذاری هزار و 156 میلیارد تومان صادر شده که امیدواریم با شرایط مساعدی که فراهم می شود به بهره‌برداری برسند البته سهم صنایع تبدیلی در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی درسال 98 از 3 درصد به 7/5درصد (رشد250درصد) رسیده است.

مدیرصنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد:درسه ماهه امسال 10واحدصنایع تبدیلی با سرمایه گذاری 167میلیاردتومان به تولید رسیدند درسه ماهه امسال نیز برای 574 نفراشتغال ایجاد شده که نسبت به کل سال 98، 27درصد رشد داشته است،کل اشتغال سال 98، حدود 451نفر بوده است.

صفری بیان کرد: جذب  ماده خام نیز در 3 ماهه نخست امسال 234 هزار تن بوده و واحدهایی که خوشبختانه امسال به بهره برداری رسیدند مجموعه‌ای از واحدهای بزرگ بوده، که یک واحد تن ماهی با جذب ماده خام 28 هزار تنی در ساوه به بهره‌برداری رسید که از برندهای کشوری است، از سویی بهره برداری از واحد بسته بندی حبوبات با 100 هزار تن، همچنین یک واحد 500 هزار تنی سردخانه در اراک که یک قسمت آن سیار است در سال 99 به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما امسال ایجاد هزار فرصت شغلی و ظرفیت سازی برای 500 هزار تن است که امیدواریم محقق شود وعملکرد مناسبت تری در سال جهش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

سالانه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات فرآوری از بین می‌رود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگارتسنیم، با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی اظهار داشت: باتوجه به شرایط جهانی درموضوع خرید نفت و مشکلات حاصل از فروش نفت در ارتباط با گردش مالی و بانکی حاصل از آن و از طرفی باتوجه به اصول قانون اساسی که نگاه آن در 3  بخش اقتصاد دولتی، تعاونی‌ها و بخش خصوصی تعریف شده متاسفانه شاهد بی‌توجهی به این سه بخش هستیم.

علیرضا نظری افزود: رویکرد جدید نظام جمهوری اسلامی  به منظور تقویت بخش خصوصی کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی وکوچک‌سازی دولت از طریق برون‌سپاری بوده که باید در دستورکار قرار بگیرد، اگرچه درسال‌های گذشته این روند به دلیل ملاحظه‌کاری برخی، با کندی صورت گرفته است.

نماینده مردم خمین در مجلس تصریح کرد: یکی از راهکارهای بالابردن بهره‌وری درکشور بخش کشاورزی است، این بخش باتوجه به زیرمجموعه‌هایی که دارد، با توجه به اینکه  بیشترین اشتغال را در این حوزه داریم و حتی با وجود تحریم‌ها، رشد اقتصادی کشور در حوزه کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است بنابراین توجه به این بخش بهترین فرصت برای تغییر رویکرد های اقتصادی برای نظام به شمار می‌رود.

نظری بیان کرد: رویکرد مجلس یازدهم نیز توسعه بخش کشاورزی و حمایت از سرمایه گذاران در این بخش است از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی به دنبال مردمی کردن امور و مشارکت بخش های خصوصی و سرمایه گذاران در بخش کشاورزی است، مجلس شورای اسلامی این روند را با ریل گذاری درست در جهت حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این بخش قوانین و مصوبات لازم را تصویب خواهد کرد.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم سعی براین دارد با ایجاد مشوق‌های لازم و تسهیل در فرایند صدور مجوزها، بحث تامین منابع مالی و امور مالیاتی بیشترین حمایت را در این بخش داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است، متاسفانه شاهد هستیم هرساله بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی کشاورزان در بخش‌های مختلف به دلیل نبود زیرساخت های لازم در صنعت فرآوری کشاورزی از بین می‌رود وخسارت های اساسی برای کشور وتولید کننده به همراه دارد.

وی افزود: در چند سال اخیر نگاه ما از صادرات محور به واردات محور معطوف شده درحالیکه یکی از راه‌های تقویت بخش کشاورزی و ایجاد بهره‌وری بالا صادرات محور بودن بخش کشاورزی است، چراکه تقویت بخش کشاورزی از طریق  توجه به صادرات، تسهیل فرایند صادرات وتسهیل فرایند فرآوری محصولات و صنایع تبدیلی می‌تواند ارزآوری لازم برای جبران کسری فروش نفت و تبدیل رویکرد تامین صنایع ارزی را به خوبی پوشش بدهد و یک منبع درآمد ارزی پایدار برای کشور به همراه داشته باشد.

«نظری» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: متاسفانه شاهد هستیم هرساله بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی کشاورزان در بخش‌های مختلف به دلیل نبود زیرساخت های لازم در صنعت فرآوری کشاورزی از بین می‌رود وخسارت های اساسی برای کشور وتولید کننده به همراه دارد…

 

به گزارش تسنیم، اگر آمار موجود در بخش کشاورزی و دور ریزهای این بخش به دلیل مشکلات مختلف را مورد بررسی قرار دهیم به اهمیت بخش صنایع تبدیلی و فرآوری پی خواهیم برد.

در حوزه صنایع تبدیلی یکی از مشکلات کشور، قدیمی بودن تجهیزات است که به سبب قدیمی بودن ماشین‌آلات برداشت بخش قابل توجهی از تولید کشاورزی دورریز می‌شود، بخشی در روند جابه‌جایی و بخشی مانند گندم در سیلوها و مراکز ذخیره از بین برود.

صنایع تبدیلی در قالب کارگاه‌های کوچک و قطب‌بندی مناطق براساس ظرفیت محصولات باغی و کشاورزی، بهترین روش در بهره‌گیری از صنایع قلمداد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار