کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: شهروندان برای پیشگیری از خطراتی که شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند، زمان خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را محدود کنند.
کد خبر: ۸۸۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳ 29 July 2020

به گزارش تابناک قم، محمدحسین باباخانی با اشاره به نکات ساده و کاربردی در هنگام خرید از فروشگاه‌ها،‌ افزود: مراجعه شهروندان به مراکز خرید باید به‌صورت انفرادی باشد و از مراجعه گروهی و خانوادگی خودداری کنند.

وی با تاکید بر کاهش مواجهه چهره به چهره با کارکنان فروشگاه‌ها،‌ اضافه کرد: برای جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی، پرداخت پول باید به‌صورت الکترونیکی و با کارت‌بانکی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در ورودی فروشگاه‌های بزرگ معمولا تب سنجی انجام می‌شود، درصورتی‌که افراد تب بالای ۳۷.۸ داشته باشند،‌ نباید وارد اماکن عمومی شوند.

باباخانی با تاکید بر استفاده از دستکش و ماسک یک‌بار مصرف، خاطرنشان کرد: شهروندان باید فاصله یک متری را از همه افراد رعایت و زمان خرید و زمان حضور در فروشگاه را کوتاه کنند.

وی بیان کرد: کارکنان فروشگاه نیز حتی‌المقدور از سرویس استفاده نکنند و سعی کنند با خودروی شخصی تردد کنند تا احتمال ابتلا به بیماری کرونا کاهش یابد.

وی افزود: کارکنان فروشگاه باید فاصله یک تا ۲ متری را از همکاران و مشتریان رعایت کنند و در صورت مشاهده علایم بیماری به‌ویژه تب، باید به محل کار مراجعه نکنند.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به لزوم استفاده از ماسک و دستکش توسط کارکنان،‌ خاطرنشان کرد: در صورت امکان مسوولان صندوق از نقاب یا شیلد و یا حفاظی که محل صندوق را از مشتری جدا می‌کند، استفاده کنند.

وی با بیان این‌که تهویه فروشگاه‌ها باید به‌خوبی انجام شود،‌ گفت: ابزار، تجهیزات و سطوح فروشگاه باید روزانه با مایع سفیدکننده یک به ۹۹ و وسایل کار از جمله کامپیوتر، موس و گوشی همراه با الکل ۷۰ درصد گندزدایی شود.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار