کاهش موارد جدید هپاتیت B و C در گروه‌های در معرض خطر و پرخطر به کمتر از نصف تا سال ۲۰۲۱ نیز از دیگر اهداف این سازمان است.
کد خبر: ۸۸۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 29 July 2020

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی مرکز بهداشت استان مازندران، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به زودی ۲ واحد مشاوره هپاتیت در شهرستانهای ساری و آمل به منظور ارایه خدمات پاسیو و اکتیو هپاتیت B و C بیماران و افراد در معرض خطر بیماری در استان راه اندازی می‌شود.

حامد روحانی‌زاده در این خصوص اظهار اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در زمینه مقابله بیماری هپاتیت اهدافی را در نظر گرفته که یکی از آنها حذف هپاتیت‌های ویروسی به‌عنوان یک تهدید جدی سلامت عمومی تا سال ۲۰۳۰ است.

وی افزود: کاهش موارد جدید هپاتیت B و C در گروه‌های در معرض خطر و پرخطر به کمتر از نصف تا سال ۲۰۲۱ نیز از دیگر اهداف این سازمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندرانگفت: برای این منظور راهکارهایی وجود دارد که باید در سیستم های بهداشتی به کار بسته شود.

روحانی‌زاده ادامه داد: افزایش آگاهی، توسعه مشارکت و بسیج منابع، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و کاربست اطلاعات برای اقدام، پیشگیری از انتقال، غربالگری و مراقبت و درمان از جمله راهبردهای رسیدن به این اهداف است.

رئیس مرکز بهداشت استان در خصوص اهداف داخلی ایران گفت: کشور ما نیز برای این منظور اهداف اختصاصی برای خود در نظر گرفته است که پیش بینی شده است تا سال ۱۴۰۰ به آنها دست پیدا کند.

روحانی زاده گفت: کاهش انتقال هپاتیت B از مادر به کودک به کمتر از ۹۰ درصد، تداوم احتمال انتقال هپاتیت‌های ویروسی B و C از راه خون در حد صفر، افزایش نسبت تزریق‌های انجام‌شده با وسایل ایمن در مراکز بهداشتی درمانی به بیش از ۹۰ درصد، افزایش نسبت تزریق سالم در معتادان تزریقی از ۵۰ درصد فعلی به حداقل ۷۰ درصد، افزایش تشخیص موارد مزمن مبتلابه هپاتیت B و C به بیش از ۳۰ درصد و افزایش مبتلایان هپاتیت B و C مزمن دریافت‌کننده درمان مناسب به ترتیب به بیش از ۹۰درصد و ۸۰ درصد، از جمله این اهداف هستند.

وی افزود: هپاتیت B و C یکی از اصلی ترین عوامل سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبدی بوده و همانند دیگر بیماری‌های مزمن در یک دوره طولانی بیماران را گرفتار ساخته و نیاز به مراقبت های بهداشتی درمانی پیوسته و زنجیره ای دارد که متاسفانه گرانی خدمات و آزمایشات تخصصی و ناآگاهی مردم و مبتلایان نسبت به علایم و عوارض بیماری و شیوه های انتقال آن و فقدان مراکز معین برای مراجعه و دریافت خدمات، از معضلات اولویت دار در رسیدن به هدف حذف هپاتیت B و C می باشد .

روحانی زاده گفت: استقرار مناسب نظام ارایه خدمات بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی و تجربه موفق واحد های مشاوره و آزمایش داوطلبانه HIV/AIDS ، می تواند شرایط مناسبی برای توجه بیشتر به این دو بیماری در نظام شبکه بهداشتی درمانی استان فراهم آورد، به همین منظور به زودی دو واحد مشاوره هپاتیت در شهرستانهای ساری و آمل به منظور ارایه خدمات پاسیو و اکتیو هپاتیت B و C بیماران و افراد در معرض خطر بیماری در استان راه اندازی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار