کد خبر: ۸۸۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 04 August 2020

 

تابناک/یکی از بحث مهمی که در چند روز اخیر مطرح شده شیوه دستگیری جمشید شارمهد است. ظاهرا نحوه بازداشت او شباهت‌هایی با روش بازداشت روح الله زم مدیرمسئول سایت آمد نیوز دارد. با این حال هنوزوزارت اطلاعات جزییات بیشتری از ماجرا را اعلام نکرده است.

روز ۱۲ مرداد وزارت اطلاعات از بازداشت جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر خبر داد. انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. وزارت اطلاعات جزییات نحوه دستگیری شارمهد را اعلام نکرده، اما رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی در این رابطه داشته اند.

 

به گزارش بویرنیوز، در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است که “شارمهد که «از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد» در پی «عملیاتی پیچیده»، بازداشت شده است.

 
جمشید شارمهد کیست؟ 
معمای دستگیری جمشید شارمهد
جمشید شارمهد سال ۱۳۳۴ در خانواده‌ای ایرانی – آلمانی در تهران متولد شده است. او اوایل دهه‌ی ۶۰ به آلمان مهاجرت کرد و تحصیلاتش را آنجا به اتمام رساند. او در سال ۲۰۰۳ راهی آمریکا شد و در لس‌آنجلس با عده‌ای از مخالفان جمهوری اسلامی یعنی «انجمن پادشاهی ایران» آشنا شد و به این گروه پیوست.»
شارمهد ابتدا همکاری خود را با تلویزیون ماهواره‌ای این گروه با نام (تلویزیون شما) آغاز کرد و یک سال بعد نیز وبسایت این گروه را راه انداخت. پس از ناپدیدشدن فرود فولادوند سرکرده «انجمن پادشاهی ایران» در ترکیه، شارمهد جانشین او شد و بلافاصله رادیویی به نام «رادیو تندر» را راه‌اندازی کرد که مانند دیگر رسانه‌های این گروه به آموزش خرابکاری یا به قول خودشان «آموزش‌های مبارزاتی» می‌پرداخت.
اعضای «انجمن پادشاهی ایران» حساب خود را از سلطنت‌طلب‌ها جدا می‌کنند و نه‌تنها «پ‍ادشاهی» مد نظر خود را با ادامه‌ی سلطنت پ‍هلوی و ولیعهدی فرزند محمدرضا پهلوی متفاوت می‌دانند بلکه بشدت از سلطنت‌طلب‌ها انتقاد می‌کنند و آنان را با القابی مانند ورشکسته‌ی سیاسی خطاب می‌کنند. ریشه‌ی این اختلاف نیز  در عدم همراهی رضا پهلوی با این گروهک است تا جایی که وابستگان به انجمن پادشاهی او را «شازده‌ی بزدل» خطاب می‌کنند.
نام جمشید شارمهد و گروهش بیش از هر چیز یادآور ماجرای انفجار حسینیه‌ای در شیراز است. حین برگزاری مراسم عزاداری در حسینه شهدای شیراز وابسته به کانون رهپویان وصال در ساعت ۲۱:۱۵ شامگاه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷، با انفجار شدید یک بمب  ۱۴ تن از حاضران در مراسم از جمله دو کودک به شهادت رسیدند و  ۲۱۵ تن نیز مجروح شدند.
حدود یک ماه بعد وزارت اطلاعات اعلام کرد که «عوامل بمب‌گذاری» را دستگیر کرده است.
با این حال سخنگوی گروه تندر در گفتگو با تلویزیون فارسی صدای آمریکا دخالت در این حادثه را رد کرد و مدعی شد که هیچ‌یک از محاکمه‌شدگان ارتباطی با این گروه نداشته‌اند. اما شارمهد در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود گفت که اقدام تروریستی در حسینیه‌ی شیراز را انکار نمی‌کند.
 
محمود علوی وزیر اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی گفت: “در بین جریانات سلطنت‌طلب که اغلب با بیانیه‌ها و یک‌سری شعار‌ها خود را اثبات می‌کنند، جریان سلطنت‌طلبی جمشید شارمهد از معدود جریانات و به نوعی تنها جریان بسیار خشن بود.”

 

او افزود: «شارمهد به دنبال آن بود تا با عملیات‌های مختلف خود را اثبات کند و در مجموع ۲۷ اقدام تروریستی داشتند که با همت، هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) همه آن‌ها خنثی شدند.»

اقدامات دیگری نظیر انفجار پایگاه بسیج در شهر شیراز، انفجار مقابل منزل امام جمعه نهاوند، ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای، طرح انفجار مخازن و خطوط انتقال نفت در بندر گناوه، بمب‌گذاری در حرم حضرت معصومه (س) و مجلس شورای اسلامی، اقدام به خرابکاری در کنسولگری روسیه در رشت، بمب‌گذاری در مشهد، قصد منفجرکردن سد سیوند شیراز، قصد انفجار بمب‌های سیانوری در نمایشگاه کتاب تهران و قصد بمب‌گذاری در حرم امام خمینی (ره) و مداخله در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ نیز به این گروه منتسب است.

معمای نحوه بازداشت شارمهد

یکی از بحث مهمی که در چند روز اخیر مطرح شده شیوه دستگیری جمشید شارمهد است. ظاهرا نحوه بازداشت او شباهت‌هایی با روش بازداشت روح الله زم مدیرمسئول سایت آمد نیوز دارد. با این حال هنوز وزارت اطلاعات جزییات بیشتری از ماجرا را اعلام نکرده است.

 

خانواده شارمهد می‌گویند که او پس از طی یک مسیر و عبور از چند کشور در تور نیرو‌های اطلاعاتی ایران افتاده است. مسیری که از آلمان شروع می‌شود و به امارات و عمان رسیده است. دختر شارمهد می‌گوید در آخرین ارتباط خانواده، او در دبی بوده است و ردیابی موبایلش نشان می‌دهده که پس از آن به عمان سفر کرده است.

در این بین روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران نیز مدعی شده بود که شارمهد در “تاجیکستان” توسط نیرو‌های وزارت اطلاعات دستگیر شده است. به گزارش این روزنامه ” اطلاعات رسیده حکایت می‌کند که او جمعه ۱۰ مرداد ۹۹ به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) در تاجیکستان دستگیر شده است. ”

صداوسیما هم در گزارشی سفر شارمهد به یکی از کشور‌های منطقه را تائید کرد، اما توضیح نداد که او در این کشور بازداشت شده و یا اینکه پس از ورود به ایران دستگیر شده است.

با این حال روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد: “هرگونه گمانه‌زنی مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری جمشید شارمهد، رئیس «انجمن پادشاهی ایران» تکذیب می‌شود. ”

روابط عمومی وزارت اطلاعات همچنین با تأکید بر این که هرگونه اطلاعات رسمی درباره اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در قالب بیانیه از طریق روابط عمومی وزارت اطلاعات منتشر می‌شود، به ادعای روزنامه جوان مبنی بر دستگیری سرکرده گروهک تندر در تاجیکستان اشاره و تاکید کرد: «این خبر شدیداً تکذیب می‌شود.»

در همین رابطه وزیر کشور تاجیکستان هم این ادعا را تکذیب کرد. به گفته رمضان رحیم‌زاده “شارمهد” از طرف مقامات کار‌های داخلی (پلیس) نه دستگیر شده است و نه انتقال (داده) شده است.”

مقامات تاجیکستان می‌گویند، با وجود توافق ایران و تاجیکستان درباره استرداد مجرمین، در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میان این دو کشور هیچ مورد استرداد صورت نگرفته است.

 

از سوی دیگر مشخص نیست شارمهد مانند روح الله زم طی یک “عملیات فریب” به دام افتاده است و یا اینکه فریبی در کار نبوده است. در دستگیری زم سرویس های امنیتی برخی کشورهای همسایه همکاری داشتند اما مشخص نیست در دستگیری شارمهد این همکاری وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار