معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت:هم اکنون ذخیره سد زاینده‌رود ۴۱۰ میلیون مترمکعب است و اگر مصرف آب بهینه نشود تا قبل از پایان شهریور از خط قرمز آب آشامیدنی عبور خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۸۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 09 August 2020

حسن ساسانی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به آخرین وضعیت سد زاینده رود در پنجاهمین روز از تابستان ۹۹ اشاره و اظهار کرد: ذخیره کنونی سد ۴۱۰ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۱۸ مترمکعب و خروجی از آن ۹۰ مترمکعب در ثانیه است.

او افزود: هم اکنون آب به کمترین میزان برای کشت تابستانه کشاورزان توزیع و تحویل می‌شود، ولی با توجه به اینکه یکی از الزامات توزیع آب برای آن‌ها رعایت خطوط قرمز آب شرب بوده است، مقرر شد هر زمان که به خطوط قرمز شرب رسیدیم نسبت به کاهش خروجی سد زاینده رود اقدام کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: وضعیت سد زاینده رود هر هفته در جلسات با حضور مسئولان استانی، سازمان جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان اصفهان پایش شده و برای مدیریت مصرف در این بخش تدابیری اندیشیده می‌شود که آب با رعایت الزامات برای شرب و بهداشت مردم اصفهان تا پایان شهریور برای کشاورزی نیز تأمین شود.

ساسانی مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی بیشتر در بخش‌های صنعت، شرب و بهداشت و کشاورزی را ضروری دانست و گفت: این الزامات به بخش صنایع و کشاورزی ابلاغ شده است که آب کمتری مصرف کنند، زیرا اگر رعایت نشود قبل از پایان شهریور از خطوط قرمز عبور خواهیم کرد بی شک در هر مقطع زمانی که ذخیره سد زاینده رود به خط قرمز برسد، خروجی سد را کاهش خواهیم داد.

بر پایه پیش آگاهی اداره کل هواشناسی استان اصفهان و نظرات شماری از اقلیم شناسان، پاییز ۹۹ گرم و خشک خواهد بود و بارش‌ها با تأخیر و کم پیش بینی می‌شود؛ این شرایط در حوضه آبریز زاینده رود و فلات مرکزی نیز به مراتب شدیدتر است و حتی گفته شده زمستان نیز بارش‌ها در این حوضه چندان مطلوب نخواهد بود.

ساسانی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای تامین آب شرب و کشاورزی اصفهان در پاییز کم بارش ۹۹ پیش بینی شده است؟ اظهار کرد: یکی از الزاماتی که کشاورزان قبول کردند این بود که با دریافت کردن آب برای کشت تابستانه، آب کشت پاییزه را مطالبه نخواهند کرد، اما در صورتی که بارش‌ها و ذخیره سد زاینده رود مطلوب باشد مطابق حقابه‌های خودشان آب دریافت خواهند کرد، ولی قطعاً آب برای کشت پاییزه توزیع نخواهد شد.

خروجی سد زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان شرب و غرب اصفهان از ۱۲ تیرماه به صورت مشروط افزایش یافت و کشاورزان در کارگروه استانی مقابله با کم آبی متعهد شدند در صورتی که میزان ذخیره سد به خط قرمز آب آشامیدنی رسید، آب کشاورزی قطع شود. خط قرمز آشامیدنی معادل ۲۰۰ میلیون مترمکعب است بنابراین ذخیره سد باید بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در شهریور باشد. همچنین کشاورزان در قبال این بازگشایی متعهد شدند که اگر در ذخیره سد در پاییز به میزان لازم برای کشت نرسید، آب برای کشت پاییزه جاری نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار