مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: عزاداری در بقاع متبرک امامزادگان استان در محیط باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و در این راستا تمام ظرفیت‌های لازم ایجادشده است.
کد خبر: ۸۸۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ 20 August 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس اسکندری افزود: عزاداری سیدالشهدا(ع) همیشه در طول تاریخ از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این عزاداری از همان لحظه شهادت آغازشده و تاکنون نیز ادامه داشته و تا آخر نیز ادامه می‌یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم بابیان اینکه همه ائمه معصومین(ع) عنایت و اهمیت خاصی نسبت به اقامه عزاداری اباعبدالله(ع) داشته‌اند، گفت: امام حسین(ع) با قیام خود، اسلام را تضمین کرد و خون حیات را در رگ‌های تاریخ به جریان انداخت.

اسکندری با تاکید بر اینکه محافل عزاداری اباعبدالله(ع) در تمام طول تاریخ و باوجود تمام شرایط خاص و مخالفت‌های حاکمان جور، همواره اقامه‌شده، گفت: به برکت انقلاب اسلامی عزاداری اباعبدالله در کشور اوج گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به شیوع کرونا گفت: شیوع این بیماری موجب شده است که عزاداری‌های امسال با حساسیت‌های خاصی مواجه باشد و باید این عزاداری‌ها با رعایت کامل پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود.

وی گفت: در ایام محرم امسال علاوه بر توجه به اهمیت عزاداری اباعبدالله(ع)، رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی مردم مورد تاکید است.

اسکندری با اشاره به ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف فرهنگی و تبلیغی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری باشکوه و درعین‌حال رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم امسال، گفت: هماهنگی‌های خوبی برای برگزاری عزاداری اباعبدالله(ع) و رعایت دقیق مسائل بهداشتی شکل‌گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری در شرایط کرونا باید به‌صورت محدودتری انجام شود ادامه داد: برخی گروه‌های مردمی که مرتبط با بقاع متبرک هستند، از هفتم تا روز عاشورا آمادگی دارند تا با آماده کردن خودروها با پخش عزاداری از بلندگو، فضای محرم را در استان و محلات قم پررنگ کنند.

اسکندری گفت: ۲۵ مبلغ ویژه محرم در فضای مجازی اقدام به کارهای تبلیغی می‌نمایند ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای به حداکثر رساندن استفاده از فرصت محرم انجام‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های کم‌درآمد و آسیب‌دیده از شیوع کرونا در دهه ولایت توزیع که در ایام محرم نیز توزیع چهار هزار بسته معیشتی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی ادامه داد: ۱۸ هزار پرس غذای گرم در قالب طرح «برکات علوی» بین خانواده‌های نیازمند در دهه امامت و ولایت توزیع‌شده است که در دهه محرم نیز توزیع غذای گرم با رعایت مسائل بهداشتی خواهیم داشت که تا پایان ماه صفر ۲ مرحله دیگر توزیع بسته‌های معیشتی انجام می‌شود.

موقوفات به سمت نیازهای علمی جامعه هدایت شود

اسکندری در ادامه بابیان اینکه بسیاری از اوقاف در گذشته متناسب با نیاز جامعه آن روز بوده است، گفت: موقوفات و نذورات زیادی پیرامون اقامه اباعبدالله(ع) در استان وجود دارد که کفایت شرایط کنونی را می‌کند و نیاز است تا وقف‌های جدید به سمت نیازهای جدید جامعه و مسائل علمی هدایت شود.

وی ادامه داد: مباحث علمی نیاز به توجه خیرین و موقوفاتی دارد تا ایران اسلامی بار دیگر به جایگاه علمی رفیع گذشته خود بازگردد که نقش فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در این زمینه بسیار ضروری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم اظهار داشت: پرچم علم و فناوری در جمهوری اسلامی بلند شده که نیاز است مردم نیز با وقف موقوفاتی در زمینه علمی به این حرکت شتابان کمک کنند.

ایجاد ۴۰۰ شغل توسط اوقاف قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم در ادامه گفت: یکی از رویکردهای جدید سازمان اوقاف و امور خیریه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف برای ایجاد پشتوانه برای برنامه‌های اوقاف است که در این زمینه از کارهای کوچک اقتصادی تا سرمایه‌گذاری‌های کلان برنامه‌ریزی‌شده است.

اسکندری، ادامه داد: قرارداد ایجاد شغل‌های خانگی در شعاع پیرامون بقاع متبرک امامزادگان با استفاده از ظرفیت بقاع استان در حال نهایی شدن است که در گام اول، این موضوع در دو بقعه سید معصوم و امامزاده جمال‌الدین واقع در جاده اراک به‌زودی فعال می‌شود.

وی گفت: در صورت موفق بودن گام اول این طرح این آمادگی وجود دارد تا پایان سال ۴۰۰ شغل کوچک توسط اوقاف در استان ایجاد شود.

یک مورد تدفین بیمار کرونایی در امامزادگان قم نداریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با تاکید بر اینکه یک مورد تدفین بیمار کرونایی در امامزادگان استان انجام‌نشده است گفت: روزهای اولیه شیوع کرونا برای تدفین برخی فوت‌شدگان ناشی از کرونا در امامزادگان استان تحت‌فشار بودیم ولی زیر بار نرفتیم.

وی بابیان اینکه برخی فوت‌شدگان کرونایی که دارای مقبره در امامزادگان نیز بوده‌اند، اجازه تدفین به آن‌ها داده نشده است، ادامه داد: با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تدفین بیماران کرونایی در آرامستان های داخل شهر ممنوع شده است.

اسکندری اظهار داشت: یکی از شرایط تعیین‌شده برای تدفین در امامزادگان صدور گواهی پزشکی قانونی و تاکید آن گواهی مبنی بر طبیعی بودن فوت و کرونایی نبودن افراد است.

ظرفیت خالی تدفین در امامزادگان قم وجود ندارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم بابیان اینکه صحن‌های امامزادگان قبرستان نیست و به‌طورکلی نباید در آنجا دفن انجام شود گفت: برخی صحن امامزاده را با قبرستان اشتباه گرفته‌اند.

وی گفت: صحن امامزاده مکان عمومی نیست که امکان دفن در آنجا وجود داشته باشد ولی به دلیل اعتقادات مردم برای تدفین عزیزان خود در جوار امامزادگان، این موضوع انجام می‌شود.

اسکندری با اشاره به مطرح‌شدن مبلغ بالای برخی قبور در صحن امامزادگان استان گفت: بقاع استان دیگر هیچ‌گونه ظرفیت خالی و قبری برای فروش وجود ندارد و ظرفیت این مکان‌ها به‌صورت کامل تکمیل‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم، اظهار داشت: کمیته‌ای برای تعیین مبلغ قبور در امامزادگان در سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه وجود دارد که هزینه این قبور متناسب با نیازها و هزینه‌های ضروری بقاع تعیین می‌شود.

وی گفت: موقوفه‌ای برای اداره امامزادگان نداریم به همین دلیل برای تامین هزینه بقاع، یکی از محل‌های تامین منابع برای اداره امور جاری، فروش قبور است و با توجه به اینکه دیگر قبری برای فروش وجود ندارد به‌طورکلی این موضوع منتفی است.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرعطاء الله جباری به‌عنوان معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان معارفه شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار