مدیرکل اوقاف استان قم با اشاره به شکل‌گیری مراکز افق با محوریت بقاع متبرکه شاخص هر شهر خاطرنشان کرد: این مراکز مجموعه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی را ساماندهی می‌کنند و گستره فعالیت آنها، شعاع جغرافیایی عرف همان بقعه است.
کد خبر: ۸۹۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۳ 25 August 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حفظ عین موقوفات و احیای آنها یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف و ادارات آن در سراسر کشور است.

وی افزود: سازمان اوقاف امانت‌دار موقوفات بوده و وظیفه دارد بر اساس مبانی شرعی و قانونی، از این املاک مراقبت کرده و عواید حاصله را بر اساس نیت واقفان و دقیقا در همان مسیر هزینه کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برخی انتظارات بیش از حدی از اوقاف و موقوفات دارند گفت: متولیان وقف نمی‌توانند غیر از نیت واقف، در مسیر دیگری اجازه مصرف عواید موقوفات را بدهند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در دوره جدید مدیریتی سازمان اوقاف جزو اولویت‌ها قرار گرفته، سرمایه‌گذاری در موقوفات است چرا که برخی از این املاک در حال حاضر بلااستفاده مانده‌اند، زمین‌های کشاورزی که در حال حاضر امکان کشت در آنها وجود ندارد یا دیگر موقوفاتی که بنا به شرایط موجود نمی‌توان از آنها استفاده کرد بنابراین سرمایه‌گذاری در آنها برای اینکه بتوانیم در همان نیت مد نظر واقف هزینه کنیم در دستور کار قرار دارد.

اسکندری با تاکید بر اینکه مردم باید با بهره‌مندی از خدمات سازمان اوقاف، اهمیت و برکت مسئله وقف را درک کنند گفت: در حقیقت برکت موقوفات باید برای مردم ملموس باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به تهیه و توزیع هزاران بسته معیشتی طی فروردین، ماه رمضان و دهه ولایت از محل عواید موقوفات عنوان کرد: در شرایطی که جامعه درگیر شیوع کروناست و بسیاری از افراد آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی از این بابت دیده‌اند، اینگونه کمک‌ها می‌تواند اهمیت بیشتر مسئله وقف را یادآور شود چرا که علاوه بر بسته‌های معیشتی، تامین دارو و درمان رایگان بیماران نیازمند و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد هم از محل عواید موقوفات انجام شده و بازخوردهای خوبی داشته است.

وی با اشاره به شکل‌گیری مراکز افق با محوریت بقاع متبرکه شاخص هر شهر خاطرنشان کرد: این مراکز مجموعه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی را ساماندهی می‌کنند و گستره فعالیت آنها، شعاع جغرافیایی عرف همان بقعه است که این اقدام سازمان اوقاف هم با استقبال مردمی مواجه شده است.

اسکندری به فعالیت‌های فرهنگی اداره کل اوقاف استان قم پرداخت و افزود: در دوران شیوع کرونا به دلیل تعطیلی موقت بقاع متبرکه، همکاری گسترده‌ای با صدا و سیمای مرکز قم برقرار شد و بر این اساس برنامه‌های تلویزیونی از جوار بقاع متبرکه و با حضور کارشناسان مذهبی روی آنتن سیمای مرکز قم رفت.

وی ادامه داد: در قالب این برنامه‌ها به مسئله ترویج وقف هم توجه داشتیم و در مجموع برنامه‌های خوبی تولید و پخش شد و مخاطبان رسانه ملی هم استقبال قابل توجهی داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به طراحی و اجرای مسابقات قرآنی و معارفی برای اقشار مختلف مردم اشاره و ابراز کرد: بعد از ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای همراه با مسابقه قرآنی در صدا و سیمای مرکز قم و با همکاری اوقاف روی آنتن می‌رود که به صورت روزانه پخش می‌شود و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار