رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب مازندران درباره فرد هتاک / تقدیر واعظی از هیات های مذهبی / و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 29 August 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تحلیل هرمیداس باوند از وضعیت آمریکا در شورای امنیت

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نظر رئیس اندونزیایی شورای امنیت درباره درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های قبلی علیه ایران گفت: آمریکا با شرایط و وضعیت نامطلوبی در شورای امنیت و جامعه جهانی مواجه شده است.داود هرمیداس باوند در گفتگو با ایسنا با اشاره به موضع رییس شورای امنیت درباره نامه آمریکا به این شورا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: در این مورد شورا تصمیم‌گیر است یا باید با اکثریت آرا یا با رای گیری این مساله را تعیین تکلیف کند. در بحث ایران، چون شورا صلاحیت حفظ صلح و امنیت بین الملل را دارد و آمریکا این مساله را با تفسیر خود به صلح و امنیت بین الملل مرتبط کرده است باید صریح اعلام موضع کند. وی ادامه داد: از این رو شورای امنیت باید در این زمینه تصمیم قاطع بگیرد. شورای امنیت نمی‌تواند درخواست برای فعال کردن مکانیسم ماشه را به حال خود رها کند و صرفا به یک اعلام موضع و نظر اکتفا کند. در این مورد خاص باید قاطعانه نظر دهد و این مساله را ببندد. این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: از آنجایی که رای به پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی با اکثریت داده نشد و حتی اعضای اروپایی شورا رای ممتنع دادند آمریکا موقعیت ضعیفی در شورا پیدا کرد، در عین حال شاهد هستیم که آمریکا موضوع بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را به جد و به هر شکل قصد دارد پیگیری کند به ویژه که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به موفقیت در چنین بحثی نیاز دارد از این رو نیاز است تا شورای امنیت صریح نظر دهد.
 
انتقادات صریح خباز از اصولگرایان

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: اصولگرایان می‌گفتند برجام بسیار بد است و باید از آن خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، با اشاره به مباحثی که منتقدان دولت درباره عملکرد دولت مطرح می‌کنند و نادیده گرفتن آثار تحریم از سوی این طیف اظهارداشت: اینکه اصولگرایان می‌گویند تحریم‌ها اثری بر اقتصاد ایران ندارد، این سخن را از روی عمد می‌گویند، زیرا آن‌ها تاثیر تحریم‌ها را می‌دانند. نمی‌گویم همه مشکلات ما ناشی از تحریم است و می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و در یک سال باقی مانده از عمر دولت هم می‌توانیم که کارنامه بهتری به‌جا گذاریم. ولی واقعیت این است که تحریم‌ها ما را به گوشه رینگ برده است.استاندار پیشین سمنان گفت: با همسایگانی مانند عراق که حق حیات به گردن آن‌ها داریم هم با احتیاط و زحمت مراوده و معامله می‌کنیم. اصولگرایان می‌خواهند همه مشکلات را گردن دولت بیندازند که دولت را ناکارآمد معرفی کنند. در دوره اول بعد از ۶۳ سال و زمانی تراز صادرات و واردات مثبت شد و برای دومین بار به خودکفایی گندم رسیدیم.این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: روحانی همان روحانی دولت اول است فقط تعدادی از وزرای دولت عوض شده است. دوستان اصولگرا حاضرند برای یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند و فکر می‌کنند از این راه به مقصودشان می‌رسند، ولی متوجه نیستند که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.
 
پاسخ روسیه به اظهارات ضدایرانی تام کاتن

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی سیاست‌های آمریکا در خلیج فارس را مخرب خواند.به گزارش خبرآنلاین، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز شنبه در توییتی در پاسخ به تام کاتن نوشت: "ما یک ضرب‌المثل روسی داریم که می‌گوید: نابود کردن سخت نیست، این ساختن است که سخت است. این ضرب‌المثل در خصوص سیاست آمریکا در خلیج فارس نیز صدق می‌کند. حق با سناتور است. توافق هسته‌ای به خاطر آمریکا به شدت تضعیف شده است‌ اما آیا آمریکا توانسته نتیجه‌ای مثبت از این مسئله حاصل کند؟ خیر. حقیقتا ساختن سخت است."گفتنی است که تام کاتن، سناتور آمریکایی روز جمعه (۳۱ مرداد) در توییتی نوشته بود: ایران از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار جو بایدن و باراک اوباما به عنوان ترفندی برای ثروتمند کردن خود و وقت‌کشی استفاده کرد.وی در ادامه توییت خود اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر "به پایان رساندن باقی‌مانده این توافق" را ستوده است.
 
انتقاد وزیر احمدی‌نژاد از روحانی

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت نهم با بیان اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها در اراده رئیس جمهور است گفت: اگر رئیس جمهور اراده کند ظرف چند ماه می‌تواند این شبکه را راه اندازی کند.محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در دولت نهم در گفتگو با راه دانا؛ با اشاره به اهمیت شکل گیری شبکه ملی اطلاعات و تاکید رهبری بر اهتمام بخشی ویژه به آن گفت: در سال ۸۵ که من مسئولیت وزارت ارتباطات را برعهده داشتم، مسئله اینترنت ملی را مطرح کردیم. وی با اشاره به اینکه همان زمان منظور ما «شبکه ملی اطلاعات» بود افزود همان زمان بار‌ها اعلام کردیم که با ایجاد این شبکه اینترنت قطع نمی‌شود بلکه گسترده‌تر و ارزان‌تر خواهدشد، اما هجمه‌های فراوانی علیه وزارت ارتباطات شکل گرفت. این هجمه‌ها از طرف جریان‌های مختلف فکری بود که باعث شد کار آنگونه که باید انجام نشود.سلیمانی با بیان اینکه فضاسازی‌های منفی آن زمان افکار عمومی را به سمتی برد که به نظر شبکه اینترنت ملی ضد آزادی مردم است عنوان کرد: برخورد اینچنینی با مسائل تخصصی باعث می‌شود که امروز شاهد باشیم بعد از گذشت ۱۴ سال از این ماجرا همچنان در محافل مختلف به دنبال شبکه ملی اطلاعات هستیم که نتیجه‌ای نرسیده است.
 
واکنش ابطحی به خبر استعفای نخست‌وزیر ژاپن

محمدعلی ابطحی در توییی نوشت: این مسوولان ژاپنی چقدر سوسولن. نخست‌وزیر تا مریض شده استعفا داده. از ما درس نمیگیرن که! خدا عزرائیل را برای چی آفریده؟ تا روزی که نیاد خدمت به مردم را رها نمی‌کنند!
 
تاثیر توافق ایران و چین در منطقه

توافق همکاری چین و ایران در مراحل نهایی قرار دارد و اجرای این توافق می‌تواند مناسبات منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد.به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از تریبون پاکستان، توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران در مراحل پایانی برای اجرا شدن قرار دارند.این توافق شامل سرمایه‌‌گذاری 400 میلیارد دلاری پکن در تهران خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود معادلات خاورمیانه را که همین حالا هم دستخوش تغییر است، بیش از پیش جابه‌جا کند.در شرایط کنونی ایران درگیر تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا است و اجرای این توافق چند صد میلیارد دلاری می‌تواند از نظر اقتصادی به این کشور کمک زیادی بکند.برای چین توافق با تهران بُرد بُرد است این کشور نه تنها از طریق این قرارداد دسترسی بیشتری به منابع هیدروکربنی و حامل‌های انرژی خواهد داشت بلکه حضور خود را در اقیانوس هند نیز پررنگ‌تر خواهد کرد.با توجه به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در ایران به خصوص در بندر چابهار اجرای این توافق البته برای بسیاری باعث شگفتی است. از سال 2010 چین تلاش کرده است تا با بستن 17 قرارداد همکاری به ارزش 18 تا 20 میلیارد دلار و تلاش برای رساندن حجم مبادلات تجاری به 600 میلیارد دلار طی 10 سال آینده تلاش کرده است تا روابط دوستانه‌ای را با ایران ایجاد کند.
 
تقدیر واعظی از هیات های مذهبی

رییس دفتر رئیس جمهور در یادداشتی عنوان کرد: با مدیریت و برنامه‌ریزی خیلی خوب هیئات و همراهی حداکثری مردم، مراسم‌های سوگواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور برگزار شد.به گزارش ایسنا متن پست اینستاگرامی محمود واعظی به این شرح است:صلی‌الله علیک یا اباعبدالله‌الحسین(ع)... فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، بر همه محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، تسلیت باد. ایام محرم امسال در حالی از راه رسید که مواجهه کشور با بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای را بوجود آورده بود. مایه‌ی خرسندی‌ست که با مدیریت و برنامه‌ریزی خیلی خوب هیئات و همراهی حداکثری مردم، مراسم‌های سوگواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور برگزار شد. عزاداری سیدالشهدا(ع) جز مولفه‌های هویتی ایرانیان است و تداوم این سنت همزمان با صیانت از سلامت مردم دغدغه مهمی بود که خوشبختانه با درایت و همراهی عزاداران حسینی محقق شد. ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌ها، به نمایندگی از دولت از وعاظ، مادحین، مدیریت هیئات و عموم سوگواران قدردانی می‌کنم.
 
اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب مازندران درباره فرد هتاک

در پی انتشار یک ویدئوی توهین آمیز توسط مسافری تهرانی به مردم مازندران و دستگیری وی در پایتخت دادستانی مازندران اطلاعیه‌ای صادر کرد:
بسمه تعالی
خدمت مردم شریف مازندران
سلام علیکم
ضمن آرزوی قبولی سوگواری و عزاداری‌ها در شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش.
نظر به هتاکی یکی از مسافران به مردم استان مازندران و جریحه دار شدن احساسات و غیرت عموم مردم. مراتب با دستور قضایی صادره توسط آقای کریمی دادستان مرکز استان مازندران به عوامل انتظامی، متهم کمتر از ۲۴ ساعت در شناسایی و دستگیر و درحال انجام تحقیقات مقدماتی میباشد، ضمنا از شهروندان عزیز تقاضا داریم با توجه به ورود قاطع مراجع قضایی وانتظامی ضمن حفظ وحدت وهمبستگی با جلوگیری از واکنش‌های مخلّ نظم عمومی خدمتگزاران خویش را در مراجع قانونی یاری فرمایند.
 
حقیقت نگران کننده درباره انتشار کرونا در هوا

پس از همه گیری ویروس کرونا در جهان، سازمان جهانی بهداشت از مردم خواست تا زمان کشف واکسن موثر برای مقابله با این ویروس، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.متخصصان هم مطرح کردند بهتر است مردم در روابط اجتماعی خود دستکم ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند. با این حال، دانشمندان به تازگی می‌گویند این میزان فاصله برای محافظت در برابر شیوع ویروس کرونا کافی نیست.متخصصان آمریکایی می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۲ متر در هوا حرکت کند و فاصله ۲ متری افراد از یکدیگر کافی نیست و هر چقدر افراد بتوانند فاصله خود از دیگران را افزایش دهند، می‌توانند بیشتر به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کنند.میزان فاصله‌ای که افراد باید در یک مکان از دیگران داشته باشند، به عوامل مختلفی بستگی دارد.جریان هوا، سیستم تهویه مناسب، میزان زمانی که افراد با یکدیگر در ارتباط هستند، میزان تراکم جمعیت و استفاده کردن یا نکردن افراد از ماسک از جمله مواردی است که در میزان فاصله اجتماعی انسان‌ها از یکدیگر موثر است./باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار