مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، از واقعۀ کربلا و شهادت مظلومانۀ امام حسین (ع) به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ یاد کرد و بر لزوم تبعیت از سیرۀ عملی اهل‌بیت در زندگی تاکید نمود.
کد خبر: ۸۹۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵ 31 August 2020

به گزارش خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان از زاهدان، مولوی عبدالحمید اظهار داشت: وقتی مردم به امام حسین (رضی‌الله‌عنه) نامه نوشتند و از ناتوانی و بی‌کفایتی مسئولان و مدیران به ایشان شکایت کردند و اعلام کردند که با شما بیعت کرده و شما را نصرت می‌کنیم، سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه احساس تکلیف کرد و به دعوت مردم به سمت کوفه حرکت کرد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: امام حسین رضی‌الله‌عنه وقتی مشاهده کرد که مدیران و حکام انسان‌های مستبد و بی‌کفایتی هستند و به حرف مردم گوش نمی‌کنند و نصیحت‌پذیر نیستند و فساد و مشکلات عام شده است، احساس مسئولیت کرده و عازم کوفه شدند.
وی بیان داشت: متاسفانه همین افرادی که امام حسین را دعوت کرده بودند، به‌خاطر طمع دنیا و ترس از جان‌شان نقض عهد کردند و بسیاری با لشکر یزید همراه شده و علیه امام حسین جنگیدند، درحالی‌که امام حسین برای جنگ نیامده بود، زیرا اگر برای جنگ می‌آمد به‌جای زن‌ها و بچه‌ها، هزاران تن از مسلمانان از مکه و مدینه و سایر مناطق به‌عنوان لشکر با ایشان همراه می‌شدند.
مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: وقتی امام حسین رضی‌الله‌عنه به صحرای کربلا رسیده بود، یزیدی‌ها جلوی ایشان را گرفتند و گفتند که باید تسلیم بشوید تا شما را به‌عنوان «اسیر» نزد یزید ببریم. امام حسین رضی‌الله‌عنه فرمود که برای جنگ نیامده‌ام، اجازه دهید به مدینه برگردم، اما آنها نپذیرفتند و امام حسین هم اسارت را قبول نکرد، لذا راهی جز جنگ باقی نماند و امام حسین و یارانش در صحرای کربلا جنگیدند و مظلومانه به شهادت رسیدند.
وی اظهار داشت: حادثۀ کربلا یکی از تلخ‌ترین حوادث در دنیا بود. در طول تاریخ در جنگ‌هایی که برای حکومتداری و دنیا اتفاق افتاده، بسیاری از علما و صالحین و اولیاءالله کشته شده‌اند، اما نوع شهادت سیدنا حسین رضی‌الله‌عنه در دنیا کم‌نظیر است. در حادثۀ کربلا فرزند رسول‌الله ‌صلی‌الله‌علیه‌وسلم به شهادت رسید؛ کسی که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بسیار او را دوست داشت.
مولوی عبدالحمید در ادامه بر لزوم اتباع از سیرۀ عملی امام حسین و اهل‌بیت تاکید کرد و گفت: دوستی با اهل‌بیت جزو ایمان و اعتقاد اهل‌سنت است، اما نکتۀ بسیار مهم آن است که همۀ ما؛ شیعه و سنی، علاوه بر اظهار محبت با اهل‌بیت، از سیرۀ امام حسین و اهل‌بیت نیز اتباع کنیم.
وی ادامه داد: امام حسین و اهل‌بیت پیامبر الله را عبادت کردند، نماز شب خواندند، به فقرا و مساکین رسیدگی کردند، با ظلم و خودکامگی و فساد مبارزه کردند. لذا اصل این است که ضمن تذکرۀ رسول‌الله، صحابه و اهل‌بیت، از سیرت این بزرگان نیز اتباع شود و این بسیار حیاتی و مهم است.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامۀ خطبه‌ها به توصیۀ قرآن و سنت در هنگام مصایب اشاره کرد و گفت: توصیۀ قرآن و سنت آن است که در هنگام مصایب، صبر پیشه کنیم و الله را یاد کنیم. اینکه اهل‌سنت در ایام محرم عزاداری نمی‌کنند و یا لباس سیاه نمی‌پوشند، این به معنای بی‌تفاوتی و عدم ناراحتی در این موضوع نیست، بلکه عزاداری مرسوم در محرم و پوشیدن لباس سیاه هنگام مصیبت در فقه و عقیدۀ اهل‌سنت نیست.
وی ادامه داد: البته گروهی دیگر از مسلمانان در این ایام عزاداری می‌کنند و مطابق دیدگاه خودشان عمل می‌کنند. بنده بارها گفته‌ام که هر کسی آزاد است و باید مطابق دیدگاه فقهی و مذهبی خودش عمل کند.
خطیب جمعه زاهدان تاکید کرد: ما از حادثه‌ای که برای امام حسین پیش آمده بسیار ناراحت هستیم. اگر ما در آن روز می‌بودیم در کنار امام حسین با ظالمان می‌جنگیدیم و خودمان را برای دفاع از ایشان به کشتن می‌دادیم؛ این یک اعتقاد است، زیرا شهادت در کنار امام حسین بزرگترین شرف و افتخار است، همان‌طور که شهادت بزرگترین افتخاری‌ست که الله تعالی نصیب امام حسین رضی‌الله‌عنه کرد.
مولوی عبدالحمید در ادامه اظهار داشت: بنده همۀ مسلمانان را به توجه به مشترکات و حفظ وحدت و اخوت و دوری از اختلافات توصیه می‌کنم. شیعه و سنی باید حرمت یکدیگر و حرمت مقدسات و بزرگان مذاهب را رعایت کنند. دشمنان همواره دنبال افزایش اختلاف بین مسلمانان هستند و متاسفانه تاکنون از همین راه به اهداف خودشان رسیده‌اند و هنوز هم تلاش می‌کنند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه، با اشاره به فضایل روزۀ روزهای تاسوعا و عاشورا در احادیث و روایات، مردم را به روزه‌گرفتن در این دو روز توصیه کرد.

مولوی عبدالحمید که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ‌الاسلام دارد در بخش نخست خطبه‌ها نیز سخنانی پیرامون اهمیت مجاهده در راه خدا و پیروی از دستورات شریعت ایراد کرد و گفت: الله تعالی انسان‌ها را به مجاهده در راه خودش و عمل به احکام و دستورات شریعت و اجتناب از منکرات و مفاسد دستور داده است. انسان برای رسیدن به الله و کسب رضایت پروردگار چاره‌ای جز مجاهده ندارد.
وی ادامه داد: اگرچه خاصیت اصلی نفس آن است که أمّاره بالسو است و انسان را به ظلم، حق‌کشی، خوردن مال حرام، بی‌انصافی، نگاه به نامحرم و سایر گناهان تشویق و وادار می‌کند، اما این قابل اصلاح و تزکیه است و تزکیه و تربیت نفس با مجاهده حاصل می‌شود. انسان در طول زندگی خود همواره باید مشغول «جهاد با نفس» باشد و علیه نفس امّارة بالسوء و خواسته‌های نامشروع آن تلاش و مجاهده کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه افزود: بسیاری شکایت می‌کنند که نمی‌توانند برای نماز صبح بیدار شوند، قرآن تلاوت کنند، صلۀ رحم را به‌جا بیاورند، به نماز جماعت پایبندی داشته باشند و غیره. همۀ اینها نیاز به مجاهده دارند. شما نمی‌توانید این کارها را انجام دهید مگر اینکه به خدا پناهنده شوید و مجاهده کنید. الله تعالی انسان را «مجاهد» آفریده است که از اول زندگی تا لحظۀ مرگ با نفس و شیطان جهاد و مبارزه کند.
وی خاطرنشان کرد: الله تعالی به کسانی که با خواهشات و لذات نفسانی و وسوسه‌های شیطانی مبارزه می‌کنند، وعده داده است که لذت و حلاوت ایمان را به آنان می‌چشاند و به آنها شرح صدر عنایت می‌کند که از عبادت پروردگار احساس لذت و خوشحالی می‌کنند.
مولوی عبدالحمید افزود: انسان فقط با تمنا و آرزو، به بهشت نمی‌رسد، بلکه برای رسیدن به بهشت باید مجاهده و عمل کرد. بسیاری هستند که مرتکب گناه می‌شوند و می‌گویند خدا می‌بخشد، درحالی‌که الله تعالی کسانی را که توبه می‌کنند می‌بخشد.
وی تاکید کرد: همۀ ما باید برای تزکیۀ و اصلاح خود و دیگران تلاش کنیم. الله تعالی می‌فرماید: «وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا» [الإسراء: 19] بزرگترین مجاهده و تلاش آن است که انسان برای آخرت تلاش کند و اعمالش را هم فقط به‌خاطر خدا انجام دهد و اخلاص و للهیت داشته باشد.
خطیب جمعه زاهدان اظهار داشت: همۀ ما باید نماز و سایر اعمال خودمان را بررسی کنیم که چقدر با نماز و اعمال پیامبر خدا، صحابه و اهل‌بیت مشابهت دارد. هنگام نماز باید با نفس و شیطان مبارزه کنیم تا با حواس جمع نماز بخوانیم. باید مهار نفس را در دست بگیریم تا نفس از خدا اطاعت کند. نفس را به اطاعت از پروردگار مجبور کنیم.

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: امروز بیماری کرونا بهانه‌ای برای برخی از مردم شده که به مسجد نروند. الحمدلله این روزها به فضل الله تعالی، تلاش و پشتکار مسئولین به‌ویژه مسئولین بخش بهداشت، مراعات مردم عزیز و دعاهایی که به بارگاه الهی شده است، کرونا کمرنگ شده و درحال زائل‌شدن است.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که بازار و کسب و کار را نمی‌توان تعطیل کرد، نماز جماعت هم نباید ترک شود و مساجد نباید تعطیل شوند، بلکه مردم با رعایت اصول بهداشتی در مساجد حضور پیدا کنند و نماز را با جماعت اقامه کنند.

امام‌جمعه زاهدان در بخشی از خطبه‌ها در مراسم نماز جمعه زاهدان با اشاره به مناسبت هفتۀ دولت، اظهار امیدواری کرد که دولت در زمینۀ اشتغال‌زایی، رفع مشکلات اقتصادی، حل مشکل افت ارزش پول ملی با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درست و تکمیل پروژه‌های ناتمام موفق باشد و در این زمینه‌ها تلاش کند.

مولوی عبدالحمید همچنین به موضوع آغاز مدارس طی روزهای آتی اشاره کرد و گفت: روزهای آغاز مدارس نزدیک است. توصیۀ ما به عموم مردم آن است که با رعایت مسائل و اصول بهداشتی، فرزندان‌شان را به مدارس و مکاتب بفرستند. مدیران و اساتید مدارس نیز توصیه‌های لازم بهداشتی را رعایت کنند تا خدای‌ناکرده مشکلی پیش نیاید.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بچه شیعه سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
افرین دمت گرم مولوی به کوری چشم دشمنان که چشم دیدن اتحاد وحدت ما شیعه و سنی را در استان ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
مسلمانی دین ماست و موضوع شیعه و سنی روش و سلیقه دینداری هرکسی است و نیابد باعث اختلاف شودو توهین به بزرگان هر طرفی کاری غیر اخلاقی و غیر عقلانی است و بطور قطع فایده ایی ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار