روحانی در جلسه ستاد مقابله باکرونا مطرح کرد؛
رئیس جمهور گفت: وضع عراق برای پذیرایی از زائران اربعین مناسب نیست و ما امسال سفر زیارت اربعین نخواهیم داشت.
کد خبر: ۸۹۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 05 September 2020

به گزارش تابناک سمنان:  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: عزاداری امسال، چون شیوه‌های خاص و ابتکارات خاصی داشت محرم ویژه‌تر از هر سال دیگری بود و صدا و سیما و رسانه‌ها کار خوبی انجام دادند و از همه مسئولان هیئت‌ها، علما و دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: در پایان ایام صفر هم همین دستورالعمل‌های دهه اول محرم به عنوان مبنا خواهد بود. کنکور هم بسیار خوب برگزار شد و در گزارش وزارت بهداشت بالای ۹۰ درصد در کنکور دستورالعمل‌ها رعایت شده است. امروز تنها آغاز سال تحصیلی مدارس نبود، بلکه دانشگاه‌ها هم بازگشایی شدند، مبنای ما این است که دانشگاه‌ها هم باید حضوری باشد و آنجایی که نمی‌توانند غیرحضوری برگزار کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت مسئولیت سنگینی در آموزش و پرورش و آموزش عالی برعهده گرفته است. راحت‌ترین راه این است که بگوئیم سخت است و تعطیل کنیم. مثل این می‌ماند که اگر کسی نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند، به او بگوئیم خب نماز نخوان یعنی نگوئیم اگر نمی‌توانی ایستاده بخوانی باید نشسته نماز را بخوانی. برخی می‌گویند نماز و روزه سخت است پس باید تعطیل باشد درحالی که همه این‌ها مقرراتی برای خودش دارد.

او با اشاره به فضاسازی رسانه‌های دشمن و متشنج کردن افکار عمومی، گفت: در هرقدمی که ما برمی‌داریم رسانه‌های بیگانه که ضد کشور و ملت ما هستند و نمی‌خواهند کار‌ها به روال عادی خودش طی شود، هر روز یک بهانه و داستانی را درست می‌کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: از روز اولی که این ویروس آمد و مردم متوجه شدند این بیماری وارد کشور شده است، شعار همه این بود که ما با این ویروس مقابله می‌کنیم و آن را شکست می‌دهیم. برخی مخالف بودند و می‌گفتند این ویروس باید پیروز شود و چرا می‌خواهید آن را شکست دهید و می‌گفتند بگذارید این ویروس کار خودش را انجام دهد.

رئیس جمهور اظهار کرد: یک معنای شکست دادن ویروس این است که باید از آن فرار و همه کار‌ها را هم تعطیل کنیم. این همان شیوه‌ای است که دشمن می‌خواهد. از روز اول دشمن می‌خواست کشور ایران را با این بهانه‌ها تعطیل کند. می‌گفتند در کارخانه‌ها با وجود هزاران کارگر کار نکنید، خطرناک است. خب تعطیلی کارخانه‌ها یعنی آب و لوازم بهداشتی و مواد غذایی در فروشگاه‌ها نباشد. میگفتند راننده‌ها نباید پشت فرمان بنشینند و از بندر امام (ره) بار بیاورند؛ اصلا دنبال این بودند که همه چیز را بهم بریزند.

در دوران کرونا تولید کشور به بهترین وجه انجام شد

او تصریح کرد: ما از روز اول در ستاد ملی اعلام کردیم که تمام بنگاه‌های تولیدی باید فعالیت خود را ادامه دهند. اتفاقا در هفته‌ها و ماه‌های بعد در کارخانجات بزرگ ما که تا ۱۰ هزار نفر کارگر کار خودشان را با سلامت انجام دادند. تولید ما به بهترین وجه انجام گرفت.

روحانی گفت: رسانه‌های بیگانه می‌خواستند همه چیز را تعطیل کنند و هر روز می‌گفتند این دولت مراقب جان مردم نیست و همواره دنبال نان است، پس جان چه می‌شود؟ ما می‌گفتیم نان و جان از هم جدا نیست. وقتی ماه رمضان شد فریاد زدند که این‌ها می‌خواهند جلسه و قرآن به سر بگیرند و مساجد را باز کنند، اما ما گفتیم سلامت و دیانت در کنار هم است یعنی مجالس می‌تواند برگزار شود و در عین حال دستورالعمل‌ها هم رعایت شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما می‌گفتیم باید ویروس را شکست دهیم یعنی سلامت را با فعالیت توام کنیم، اما آن‌ها می‌گفتند سلامت باید باشد، ولی به معنای فرار از ویروس و تعطیلی همه فعالیت‌ها، زیرا می‌خواستند کشور را نابود کنند. آن‌ها همچنان هم این سخنان را ادامه می‌دهند؛ محرم آغاز می‌شود، کنکور برگزار می‌شود، مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شود آن‌ها بلافاصله شروع می‌کنند، در همه جا وسواس الخناس را ادامه می‌دهند. دیروز یک جنجالی راه انداختند که همه متخصصین معتقدند که نباید مدارس آغاز به کار کنند.

گفتمان ما «سلامت به‌علاوه فعالیت» است

او با تاکید بر اینکه مگر کسی مخالف است که مدارس آغاز به کار کنند؟، گفت: ما گفتیم این ویروس را شکست می‌دهیم یعنی ویروس را کنار بزنیم و فعالیت خودمان را انجام دهیم و اصول بهداشتی را هم مراعات کنیم. گفتمان ما در داخل شد «سلامت به‌علاوه فعالیت»، اما گفتمان ضد انقلاب شد «سلامت منهای فعالیت».

روحانی تصریح کرد: رسانه‌های بیگانه هیچگاه موفق نخواهند بود، زیرا اگر دلسوز مردم ایران بودند یکبار می‌گفتند آمریکا نسبت به ملت ایران جنایت کرده است و درشرایط کرونا هم نمی‌گذارد دارو وارد شود. اگر شما طرفدار مردم ایران هستید، خب ملت ایران تحت فشار ظالمانه یک ابرقدرت است، اما شما یکبار هم نمی‌آیید یک طومار جمع کنید و مداوم نق می‌زنید و در اذهان مردم تشویش ایجاد می‌کنید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اساس برنامه ما این بوده که سلامت برای ما اولویت است، اما با مراعات اصول بهداشتی باید فعالیت‌ها را ادامه دهیم. همه دنیا هم همین راه را انتخاب کردند. هیچ کشوری ندارید بگوید فروشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها تعطیل باشد و رفت و آمدی بین شهر‌ها نباشد. همه کشور‌ها نیز به اصول بهداشتی تاکید می‌کنند.

او با بیان اینکه مسئله اصلی ما تنها یک ویروس نیست بلکه سلامت مردم است، گفت: سلامت که فقط مراقبت از کرونا نیست. الان ۷ ماه است بچه‌ها را در خانه نگه داشته‌اید، خب ماندن بچه‌ها در خانه خودش موجب عذاب، افسردگی و مشکل روانی و روحی است. همه فهمیدند مدرسه جای مهمی است و جای خالی آن پر شدنی نیست. همه دیدند اگر در کنار خانه، مدرسه نباشد چه مشکلاتی پدید می‌آید. ما امروز در حال مبارزه با انواع مشکلاتی هستیم که سلامت را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشکالی ندارد اگر مدارس ما دو نوبته و گروه بندی شود، تصریح کرد: امسال معلمان و مدیران مدارس وظایف سخت تری دارند و علاوه بر آموزش باید مراقب سلامت دانش آموزان باشند. امیدوارم مدارس ما به بهترین وجه به پیش برود. مکن است برخی خانواده‌ها نگرانی داشته باشند که ما باید نگرانی آن‌ها را رفع کنیم. ما که نمی‌خواهیم مردم در اضطراب باشند.

روحانی گفت: امکان دارد یک خانواده‌ای بگوید من نمی‌خواهم امسال فرزندم را به مدرسه بفرستم، اصلا نمی‌خواهم فرزندم به کلاس ۱۰ دبیرستان برود، خب نرود، ما که نمی‌خواهیم کسی را مجبور کنیم و به مدرسه بیاوریم، خودش می‌داند که آینده و زندگی فرزندش چه می‌شود. ما مردم می‌گوئیم مدرسه آماده شد و اگر هم بیماری داشتید به مدرسه نیا و از طریق فضای مجازی آموزش ببین.

او افزود: یک کسی می‌گوید آموزش تعطیل باشد و همین «شاد» خوب است، خب با همین شاد مردم را شاد کنید. اما همه تعلیم و تربیت درس خواندن نیست، فقط علم و آموزش نیست، پرورش، اخلاق و مهارت‌ها هم هست. مدرسه یک محیط است و ساده نیست که بخواهیم این محیط را به خانه ببریم. تمام بخش علم را هم نمی‌توان به خانه برد.

روحانی با بیان اینکه ما در مقطعی گفتیم مغازه‌ها و کسب و کار‌ها باز شود، گفت: در کسب و کار‌ها حدود ۷۰ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات می‌کنند. یک عده می‌گفتند ادارات تعطیل شود، زیرا اگر ادارات باز باشد دیگر نمی‌توان اصول بهداشتی را مراعات کرد. وزارت بهداشت گزارش داده که در ادارات و بانک‌ها ۸۰ درصد پروتکل‌ها مراعات می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این ویروس ما را از پا در نمی‌آورد و در نهایت ما پیروز می‌شویم و ویروس قطعا شکست می‌خورد. البته ما قدرت لایتنهی نیستیم، اما در عین حال محکوم به فنا هم نیستیم و اینطور نیست که وقتی ویروس آمد، ما بگوئیم آقای ویروس خوش آمدی و ما رفتیم و سپس برویم یک قبر برای خودمان پیدا کنیم. این ویروس حتما روزی واکسن خواهد داشت و حتما نقل و انتقال و گردشگری به رونق می‌رسد.

او ادامه داد: به مردم ایران می‌گویم که ما در این ۷ ماه سختی‌هایی که ویروس کرونا برای ما بوجود آورد، هیچ‌کس به کمک ما نیامد. آن تحریم کننده یعنی آمریکا که هیچ، او غصی‌القلب‌تر و شرورتر از این حرف‌هاست. او نیامد بگوید در این شرایط که کرونا آمده، من یکسال تحریم را برمی‌دارم، اگر کمی انسانیت و عقلانیت داشتند و می‌خواستند برای تاریخ آمریکا کاری بکنند، حتما این کار را می‌کردند و نکردند.

روحانی افزود: در این ۷ ماه تحریم‌های جدیدی بر ما تحمیل کردند و می‌خواستند بیشتر از این بر ما تحمیل کنند، اما موفق نشدند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کشور‌های دوست ما هم نگفتند، درست است اگر من با شما مراوده کنم آمریکا به من فشار می‌آورد، اما چون زمان کرونا و سختی است، من برای انسانیت در مقابل آمریکا می‌ایستم و با شما کار می‌کنم؛ اما این هم نشد. ما در این ۷ ماه به این نقطه رسیدیم که باید تنهای تنها، خودمان دست به دست هم دهیم، کنار هم بایستیم و برای اقتصاد و درمان‌مان تلاش کنیم.

او خاطرنشان کرد: معجزه ملت ایران این است که در سه ماه اول کرونا که تقریبا بسیاری از کسب و کار‌های ما بسته بود، رشد اقتصادی ما غیر نفت منفی ۱.۷ درصد بود درحالی که رشد اقتصادی دنیا منفی ۱۳ تا منفی ۲۰ درصد شد. کار بزرگی انجام گرفته است. رشد ما در کشاورزی مثبت است.

روحانی تصریح کرد: درست است فشار به پرستاران و کادر درمان ما زیاد است، اما آن تعبیری که ضدانقلاب می‌کند و می‌گوید کادر درمان ایران خسته و فرسوده و ناتوان شده است، این حرف دروغ است. کادر درمان ما هیچ روزی ناتوان نمی‌شود و خواهد ایستاد. البته ما باید مشکلات پزشک و پرستاران را کم کنیم و وظایف خود را انجام دهیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار