کد خبر: ۸۹۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳ 06 September 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولین برنامه کلان منطقه‌ای خدمات پزشکی از راه دور کشور، با عنوان سپاد ۹ کلید خورده است و   ۱۳ ایستگاه بیمارستانی و به تدریج ۶۸ بیمارستان خدمات مشورت تخصصی و ویزیت از راه دور بیماران بستری کووید را تا ابتدای پاییز و متمرکز بر سه تخصص اصلی مورد نیاز کووید ۱۹ شامل تخصص‌های ریه، عفونی، و آی سی یو ارائه خواهند کرد.
در گام اول این برنامه، بیمارستان‌های مادر امام رضا و قائم مشهد به عنوان بیمارستان‌های مادر منطقه، متولی ارائه خدمات مشورتی و ویزیت‌های تخصصی خواهند بود و در مراحل بعد و با توانمندسازی سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های همکار در کلان منطقه، از توان تخصصی کل کلان منطقه در ارائه خدمات استفاده خواهد شد. سپاد ۹ در گام‌های بعدی وارد خدمات ویزیت از راه دور بیماران مزمن و خاص و نیز رادیولوژی و پاتولوژی از راه دور خواهد شد.
برنامه دانشگاه‌های البرز، کهگیلویه و بویراحمد، و زابل متمرکز بر شبکه خدمات پزشکی از راه دور بنیاد برکت (برکت تل) خواهد بود که با تجهیز مناطق محروم منتخب و تامین کلیه امکانات زیرساختی و فناورانه مورد نیاز توسط این بنیاد، واحد‌های ارائه خدمات ویزیت تخصصی در محروم‌ترین نقاط فراهم و مردم بیمار در این مناطق به پزشکان متخصص تعیین شده از راه دور و با کمک کادر محلی سلامت دسترسی خواهند داشت. این بنیاد همچنین این برنامه را در حال توسعه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مناطق کشور است که نتایج دوره آزمایشی الگویی برای تسریع پیاده سازی وسیع این خدمات در کشور خواهد بود.
پزشکی از راه دور؛ فرمولی برای درمان در دوران کرونا
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما شاهد افتتاح بزرگترین، مهمترین و کیفی‌ترین پروژه نظام سلامت به نام تله مدیسین یا پزشکی از راه دور بودیم و توانستیم پزشکی از راه دور را برای اولین بار در تاریخ مملکت رقم بزنیم و از محروم‌ترین و دورترین نقاط کشور شروع کردیم.
نمکی بیان کرد: گره‌های قانونی با کمک رئیس جمهور و سران سه قوه باز شد تا بتوانیم برای تله مدیسین تعرفه تعیین کنیم و راه‌های قانونی برای نسخه پیچی الکترونیک بیابیم و موانع را برطرف کردیم و امروز آغاز یک انقلاب در نظام سلامت است.
پیشگیری از مرگ و میر بیماری های غیر واگیر با دوراپزشکی
او افزود: با این شیوه در مناطق دور دست اگر فوق تخصصی نداشته باشیم، هیچ بیماری محروم از خدمت رسانی نخواهد بود و بهره وری نظام سلامت بالا می‌رود و وقت بیماران مزمن قلبی و عروقی و پرفشاری خون و دیابت در رفت و آمد تلف نمی‌شود؛ از طرفی برای پاییز که احتمال همزمانی کرونا و آنفلوانزا را می‌دهیم موجب خواهد شد که مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و این اتفاق نیفتد که بیماران مزمن از ترس ابتلا به کرونا دیر و با حال بد به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ پزشکی از راه دور در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است.
نمکی گفت: در حال حاضر ابزار موبایل در دست همه وجود دارد. آموزش از راه دور برای بیماری‌های غیرواگیر و آموزش درباره آن‌ها موثر است. در سال ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت می شود که ۹۷ هزار مورد از آنها به علت فشار خون بالا بوده و ۳۱۳ هزار مورد مرگ ایرانیان برای بیماری‌های غیرواگیر است. با آموزش از راه دور روی صفحه موبایل افراد می‌توان از بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد، برای اصلاح سبک زندگی مردم باید از این ابزار استفاده کنیم زیرا تغذیه مردم درست نیستدو بی تحرکی باعث آسیب به مردم می‌شود.
اجرای طرح دوراپزشکی یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  با اجرای طرح دوراپزشکی یک انقلاب در نظام ارائه خدمت کشور آغاز شد، گرچه ممکن است این اقدام در ذهن کوچک به نظر بیاید، اما پایه‌گذار یک حرکت بزرگ ملی است و این حرکت بزرگ ملی نظام ارائه خدمت را دگرگون می‌کند. رشد کیفی نظام ارائه خدمت بزرگترین مایحتاج و وسیله‌ای است که نیاز داشتیم. در زمینه رشد کمی اعم از توسعه زیرساخت‌ها، تعداد تخت، تعداد پزشک، تعداد دانشکده‌های پزشکی و... در سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشتیم و امروز به تغییر نگاه و رویکرد و استفاده از ابزاری برای ارتقاء کیفی نیاز داشتیم.
نمکی گفت:  دورا پزشکی تغییراتی را در ارائه خدمات ایجاد می‌کند؛ نخستین تغییر اعتلای کیفی خدمات سلامت و دوم کاهش نیاز به نیرو‌های تخصصی در اقصی نقاط کشور است. یکی از گرفتاری‌های ما این است که یک منطقه متخصص اعزام می کنیم و عمده وقت این متخصص خالی می ماند و حال اگر متخصص اعزام نکنیم، از معیارهای عدالت در سلامت فاصله گرفته ایم، بنابراین این کار بزرگ علمی به ما کمک می‌کند که در این مناطق از ابزاری به نام تله مدیسین یا دورا پزشکی استفاده کنیم.
عدالت در سلامت با دورا پزشکی در دورترین نقاط کشور
نمکی گفت: این رویکرد جدید به ما امکان می‌دهد که بهره‌وری را در نیروی انسانی متخصص کشور بالا ببریم و عدالت در سلامت را در دورترین نقاط کشور داشته باشیم. خرسندیم که این حرکت بزرگ ملی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور آغاز شد، همچنین این طرح گفتمان دو سویه بین ما و مردم ایجاد خواهد کرد و به مردم این امکان را می‌دهیم که حرف‌ها و گرفتاری‌هایشان را با ما مطرح کنند.
او گفت: با اجرای طرح دوراپزشکی هزینه‌های نظام سلامت کاهش و بازدهی ما افزایش پیدا خواهد کرد و در عین حال می‌توانیم اقتصاد سلامت را در این روز‌های سخت اقتصادی کشور مدیریت کنیم، باید توجه داشت که بحث آموزش از راه دور بسیار مهم است و این موضوع از مسائلی است که به شدت روی آن کار می‌کنیم.  افزون بر اینها ضرورتی ندارد که حتما برای فلان جراحی رزیدنت را به اتاق عمل ببریم، بلکه عالی‌ترین استاد می‌تواند از بیمارستانی در تهران یک نفر را در زاهدان برای جراحی آموزش دهد و باید از ابزار دوراپزشکی استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار