۱۶شهریور و آخرین اخبار کرونا در استان‌ها
طبق دستور العمل وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به منظور جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری کووید-۱۹ توزیع هرگونه مواد غذایی در داخل محیط مدرسه ممنوع و غیرمجاز است.
کد خبر: ۸۹۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 06 September 2020

امسال با بازگشایی مدارس در نیمه شهریور به دلیل شیوع ویروس کرونا ، یکی از سخت ترین سال تحصیلی را آموزش و پرورش و خانواده ها تجربه خواهند کرد، و این مهم تنها با همکاری و همدلی متولیان آموزش و دانش‌آموزان محقق خواهد شد.

امروزه با شیوع ویروس کرونا و جولان آن در سراسر دنیا، بازگشایی مدارس یکی از بزرگترین چالش‌ها و دغدغه‌های کشورها به شمار می‌رود. ایران هم امسال یکی از سخت‌ترین آغازها را برای سال تحصیلی تجربه خواهد کرد اما با این وجود دست اندرکاران آموزش و پرورش از آمادگی برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور به صورت حضوری و غیرحضوری خبر می دهند .پروتکل ها نیز سخت گیرانه خواهند بود زیرا شرط لازم برای حضور ایمن دانش‌آموزان، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر تأثیرات زیادی که بر زندگی مردم از لحاظ فرهنگی، اجتماعی اقتصادی گذاشته، نظام تعلیم و تربیت را نیز بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده بطوریکه از اواخر اسفند پارسال مدارس کشور را تعطیل و دانش‌آموزان را خانه‌نشین کرد.
هر چند با تدبیر آموزش و پرورش، دانش‌آموزان، فرآیند تحصیلی خود را در منزل و با بهره‌گیری از فضای مجازی دنبال کردند اما قطعا حضور فیزیکی در مدرسه و کنار همکلاسی‌ها، معلمان و آموزش حضوری تاثیر بیشتری در یادگیری دارد ضمن اینکه این حضور در شادابی و نشاط دانش‌آموز نیز اثرگذار است اما امیدواریم با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی سال تحصیلی جدید را هم توام با موفقیت و سلامت تجربه کنیم.

با تداوم بیماری کووید - ۱۹ در شهرهای ایران و احتمال شیوع موج سوم این بیماری در فصول سرد سال، متولیان آموزش کشور بر آن شدند تا برنامه ریزی دقیق تری برای سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ با سناریوهای مختلفی اتخاذ کنند که در نهایت برگزاری حضوری کلاس ها نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

"الزام استفاده از ماسک صورت توسط دانش‌آموزان، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، فرآیند گندزدایی کلاسهای مدارس، ضدعفونی تجهیزات، رعایت بهداشت در آبخوریها و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان" از مهمترین موارد لازم‌الاجرا در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی هستند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

دانش آموزان و معلمان پایش بهداشتی می‌شوند

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: برای رصد و کنترل بیماری کووید ۱۹ و ارتقای سلامت نسل آینده جامعه، مدارس، معلمان و دانش آموزان در فصل‌های مختلف سال تحصیلی جدید مورد نمونه گیری و پایش بهداشتی قرار می‌گیرند.

وی افزود: بازرسی فضای آموزشی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تعداد و تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس‌ها و همچنین نحوه ارتباط و بهره گیری از وسایل فردی و آموزشی در مدارس از دیگر مواردی است که توسط کارکنان بهداشتی مورد رصد قرار می‌گیرد. در سال تحصیلی جاری و همراه با روند آموزه های درسی و پرورشی در مدارس به دانش آموزان، واژه جدیدی به نام کووید ۱۹ نیز داریم که نیازمند رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است.

دانش‌آموزان دارای علامت کرونا از رفتن به مدرسه خودداری کنند

دکتر محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: خانواده‌ها در صورت علامت‌دار بودن فرزندانشان از فرستادن آنان به مدرسه به جد خودداری و تا اعلام جواب نهایی آزمایش کرونا، ضمن قرنطینه در منزل، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان حضور در کلاس درس و فضای خارج کلاس، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند تا موجب آلودگی خود و خانواده‌هایشان نشوند.

به گفته وی لازم است دانش‌آموزان فاصله‌گذاری اجتماعی که همان یک متر است را در مدرسه رعایت و در صورت سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی شخصی استفاده کنند و لیوان یکبار مصرف همراه داشته و از گچ یا ماژیک وایت‌برد شخصی استفاده کنند.

۴۰ مبتلای کرونا در سه روز اخیر به آمار استان سمنان اضافه شد

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: تعداد ۴۰ نفر مبتلای جدید طی سه روز گذشته به آمار مبتلایان به کرونا در ۶ شهرستان زیر مجموعه این دانشگاه اضافه شد.

وی اعلام کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون یک هزار و ۴۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند. همجواری مناطق تحت پوشش دانشگاه با استانهای پرجمعیت و رفت و آمد زیاد از مسیرها و راه‌های این استان، امکان کاهش مبتلایان این استان را دشوار کرده است.

وضعیت کرونایی شهرستان هشترود همچنان قرمز است

امین امینیان فرماندار هشترود اعلام کرد: متاسفانه وضعیت شهرستان از نظر ابتلا به کرونا همچنان قرمز بوده و موارد بستری و ابتلا افزایش یافته است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک به عنوان بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: ۵۰ درصد مشاغل و صنوف در این شهرستان از ماسک استفاده می‌کنند. به گفته وی بستری شدگان کرونا در شهرستان ۵۶ درصد شهری و مابقی روستایی هستند.

۹۸ درصد بیماران کرونایی جنوب کرمان بهبود یافتند

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از بهبود ۹۸ درصد بیماران کرونا هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد. وی از ترخیص و بهبودی سه هزار و ۳۶۵ نفر از بیمارستان های این منطقه خبر داد.

وی اظهار داشت: بیماری کرونا هنوز هیچ واکسنی ندارد از این رو تنها راه کنترل بیماری رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

مکارم مبارزه با کرونا را نیازمند عزم ملی دانست و گفت: بدون همکاری مردم قادر به شکست این ویروس نخواهیم بود از این رو نیازمند مشارکت حداکثری مردم در زمینه رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

مدارس مازندران امسال بوفه ندارد

سید علی ساداتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران گفت که فعالیت تمامی بوفه‌های مدارس استان برای سال تحصیلی جاری ممنوع است.

وی افزود: طبق دستور العمل وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به منظور جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری کووید-۱۹ توزیع هرگونه مواد غذایی در داخل محیط مدرسه ممنوع و غیرمجاز است.

وی به فعالیت یک هزار و ۲۰۰ بوفه دارای مجوز در مدارس استان در سال تحصیلی گذشته اشاره کرد و ادامه داد: خروج دانش‌آموز از مدرسه برای تهیه مواد غذایی در ساعات رسمی مدرسه نیز ممنوع بوده و دانش‌آموز تا پایان وقت قانونی مدارس حق خروج از مدرسه به هر دلیلی را ندارد.

۶۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی البرز بستری شدند

محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد : ۶۰ بیمار با علائم کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی اظهار داشت: مجموع کل موارد بستری قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون در استان البرز ۱۵ هزارو ۷۷۶ نفر بود که از این تعداد ۱۵ هزار و ۲۳۴ نفر مورد قطعی مثبت تشخیص داده شده است.
وی گفت: اکنون ۳۹۳ نفر در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد ۱۶۶ نفر با تشخیص قطعی به بیماری کرونا بستری شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: در ۲۴ساعت گذشته ۴۵۱ نفر به مراکز درمانی و بهداشتی استان با علائم مشکوک مراجعه کردند که ۶۰ نفرآنان در بیمارستان‌ها بستری شدند

نظارت بازرسان بر بهداشت در مدارس خراسان رضوی

بازرسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اجرای جامع و دقیق پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در مدارس واقع در منطقه زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی نظارت دارند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه پیرامون این موضع به خبرنگار ایرنا آموزش و پرورش خراسان رضوی را مجری اجرای پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح مدارس این استان اعلام و بیان کرد: رعایت این موازین بهداشتی از سوی کارشناسان و بازرسان بهداشتی مورد تاکید است.

خانواده ها دانش آموزان را از مدرسه محروم نکنند

محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: خانواده ها درسال تحصیلی جدید به بهانه کرونا، دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی را از مدرسه محروم نکنند.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، خانواده ها حداقل یک هفته اجازه دهند تا دانش آموزان درکلاس های درس حاضر شوند و پس ازسنجیدن وضعیت کلاس و فضای مدرسه درقالب پروتکل های بهداشتی، تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان برای مسئولان آموزش و پرورش دراولویت قراردارد، اظهارداشت: والدین نیز برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آموزش های خود مراقبتی دربرابر پیشگیری ازکرونا درفضای خارج از خانه برای فرزندانشان ادامه دهند.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار