برپایی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، جزو مطالبات گروهی از صاحبان سالن‌های سینماست، تا بدین ترتیب رونق محدودی در فصل سرد سال به سالن‌های سینما بازگردد...
کد خبر: ۸۹۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷ 06 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: پس از لغو جشنواره جهانی فیلم فجر، تصور می‌شد این سرنوشت دیگر رویدادهای سینمایی در سال کنونی است؛ اما با قطعی شدن برپایی جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد مستند ایران و خاورمیانه، این پرسش مطرح شد که آیا در ادامه این رویداد، جشنواره ملی فیلم فجر نیز به هر قیمتی برپا خواهد شد؟

سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد بین المللی سینمای ایران، مدتی پیش به واسطه شیوع کرونا لغو و قرار شد، این دوره از جشنواره در سال هزار و چهارصد برگزار شود. این اتفاق، ابهام‌ها درباره برگزاری دیگر رویدادهای سینمایی را نیز افزایش داد، چون دیگر جشنواره‌های مهم سینمای ایران نیز همان ویژگی جشنواره جهانی فجر را دارند و بعضاً تراکم حاضران در این رویدادها، بیش از جشنواره جهانی فجر است.

با این حال، در ادامه تایید شد که جشنواره فیلم کوتاه تهران در آبان ماه و جشنواره سینماحقیقت نیز همچون دوره‌های پیشین در آذرماه، هر دو آنلاین برگزار می‌شوند. با این اوصاف، جشنواره ملی فیلم فجر نیز در بهمن ماه برپا شود؛ هرچند هنوز نه دبیری برای آن تعیین و نه فراخوانی برای حضور آثار زده و نه حتی بر خلاف دیگر جشنواره‌‌های سینمایی، تکلیف آن مشخص شده است. این تفاوت در رویکرد به نوع برگزاری این رویداد نیز بازمی‌گردد که با تجمع گسترده تماشاگران در طیف وسیعی از سالن‌های سینما همراه است.

سرنوشت مبهم جشنواره ملی فجر و دیگر رویدادهای سینمای ایران

برپایی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، جزو مطالبات گروهی از صاحبان سالن‌های سینماست، تا بدین ترتیب رونق محدودی در فصل سرد سال به سالن‌های سینما بازگردد و از محل درآمد محدود سالن‌های سینمای از محل نمایش فیلم‌های جشنواره که اقبال بیشتری نسبت به آنها وجود دارد، سالن داران بتوانند بخشی از هزینه‌هایشان را در سال جاری پوشش دهند، اما از قضا همین مطالبه با چالش‌هایی روبه روست.

هرچند سالن‌های سینما همچنان فعال است، به واسطه ملاحظات بهداشتی، مردم بسیار محدود در سالن‌ها حضور می‌یابند و این وضعیت می‌تواند جشنواره سی و نهم را نیز به کم‌رونق‌ترین دوره این رویداد تبدیل نماید؛ بنابراین، تصور می‌شد که قرار است جشنواره فیلم فجر نیز به هر قیمت ممکن برپا شود و چه بسا این جشنواره همچون جشنواره‌های فیلم کوتاه و سینماحقیقت شکل آنلاین به خود بگیرد، ولی همان گونه که پیشتر گزارش شده بود، فیلمسازان ریسک نمایش اول فیلم‌شان در جشنواره را نمی‌پذیرند.

با این اوصاف، اگر قرار بر برپایی جشنواره ملی فیلم فجر به هر قیمتی است که نشانه‌هایش هویدا شده، این توقع نیز از اهالی سینما وجود دارد که این تصمیم و جزئیاتش نظیر برپایی آنلاین با حضوری به شکل شفاف اعلام رسمی شود تا فیلمسازان بتوانند برای حضور در این جشنواره تصمیم‌گیری و برنامه ریزی داشته باشند.

فرآیند تولید فیلم‌های سینمایی زمانبر است و چه بسا برخی فیلم‌سازان به واسطه آنکه این دوره از جشنواره برگزار نمی‌شود، تولید اثر را متوقف کنند؛ بنابراین، با توجه به اهمیت راهبردی جشنواره فجر در جهت دهی به تولید در سینمای ایران، انتظار می‌رود در هفته‌های پیش روی، تکلیف مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران مشخص شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار