کد خبر: ۸۹۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴ 07 September 2020
 
 
 
 
حذف وعده غذایی یکی از اشتباه ترین راهکارها برای لاغری است و عوارض جبران ناپذیری برای بدن دارد.
شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: بسیاری از افراد برای کاهش وزن، شام را از برنامه غذایی حذف می‌کنند و به امید لاغر شدن؛ خود را با سختی زیاد رو به رو می‌کنند.
 
او در ادامه افزود: توصیه ما این است که تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم این وعده‌ها کاهش پیدا کند. در صورت رعایت موارد توصیه شده سیستم گوارش افراد دچار آسیب نخواهد شد و سیستم تنظیم کننده قند خون کار خود را به درستی انجام خواهد داد.
 
اولیایی در خصوص مهم‌ترین آسیب‌های مربوط به نخوردن شام گفت: اولین آسیب مربوط به حذف وعده شام که با تعجب مخاطبان روبه رو می‌شود، افزایش وزن است.
 
در واقع زمانی که شما یک وعده غذایی را مثل شام حذف می‌کنید، برای وعده‌های غذایی بعدی بدن به شدت گرسنه است و باعث پرخوری و چاقی می‌شود. همچنین با توجه به گرسنگی زیاد بدن و نرسیدن مواد مغذی، بدن یک حالت تدافعی به خود می‌گیرد و متابولیسم و سوخت و ساز را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه باعث می‌شود افراد در میان مدت افزایش وزن را تجربه کنند.
 
وعده شام
این رژیم شناس و متخصص تغذیه افزود: از مضرات دیگر حذف وعده شام می‌توان به کاهش حجم عضلات اشاره کرد و  زمانی که ماده مغذی در میان نباشد، رشد بدن با اختلال رو به رو می‌شود.
 
اولیایی گفت: یکی از مواردی که در حذف وعده شام رخ می‌دهد، از دست دادن توده عضلات است. به ورزشکاران توصیه می‌کنیم قبل از خواب حتما مصرف یک وعده غذایی به خصوص حاوی پروتئین را در برنامه داشته باشند. افراد عادی هم باید قبل از خواب نسبت به مصرف یک وعده غذایی اقدام کنند و از گرسنه خوابیدن به امید لاغر شدن صرف نظر کنند تا نیازهای مواد مغذی بدن تامین شود و با اختلال رشد عضلات رو به رو نشوند.
 
او در ادامه افزود: از دیگر آسیب‌های حذف وعده شام از دست دادن انرژی است که این افراد به دلیل عدم مصرف غذا در وعده شام، در وعده صبح گرسنگی زیاد را تجربه می‌کنند و با کاهش انرژی رو به رو می‌شوند. در این صورت افراد مجبور می‌شوند در مصرف وعده صبحانه زیاده روی کنند و در نتیجه باعث چاقی آن‌ها می‌شود.
 
اولیایی مطرح کرد: اختلال در نوسانات برخی از هورمون‌ها به خصوص تنظیم کننده خلق و خو مانند سروتونین، از دیگرعوارض مربوط به نخوردن شام است که تاثیرمنفی آن در اخلاق این افراد مشاهده می‌شود.
 
او افزود: یکی از ضررهای مهم مربوط به نخوردن شام، کم خوابی و بدخوابی است. اگر دقت کنید زمانی که گرسنه هستید به درستی استراحت نمی‌کنید یا در میان استراحت بیدار و با کاهش کیفیت خواب رو به رو می‌شوید. در نهایت تمام عوارض مربوط به شام نخوردن منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن و کاهش قدرت مقابله با بیماری‌های عفونی و دیگر بیماری‌ها می‌شود.
 
اولیایی گفت: بهترین توصیه این است که همه وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها را مصرف کنیم. در واقع افراد باید بین ۵ تا ۶ وعده و میان وعده غذایی در طول شبانه روز داشته باشند که با افزایش تعداد وعده ها، سیستم گوارش بدن کارکرد بهتری خواهد داشت. همچنین مواد مغذی بدن به مقدار کافی تامین می‌شود، نواسانات قند خون به حداقل می‌رسد و احساس گرسنگی شدید در پی نخوردن یک وعده غذایی از بین خواهد رفت.
 
وعده غذایی
اولیایی در پایان گفت: بهترین توصیه رعایت تعادل و مصرف غذا در همه وعده‌های غذایی است که با نخوردن یک وعده غذایی در وعده بعد دچار پرخوری و در نهایت چاقی نشویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار