فرماندار قم گفت: گرانی مواد اولیه و انتقال چوب خام قم به دیگر شهرستان‌ها، صنعت چوب قم را به نابودی می‌کشاند.
کد خبر: ۸۹۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵ 09 September 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری در بیست و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی در صنعت چوب و مبلمان قم وجود دارد و این صنعت دارای بیش از 100 سال قدمت در قم است.

فرماندار قم افزود: 3500 واحد کوچک و بزرگ تولیدی، توزیعی و خدماتی در صنعت چوب و مبلمان در قم فعال است که درمجموع 12 هزار نفر در این عرصه دارای اشتغال هستند.

وی تصریح کرد: در جهت ساماندهی صنعت چوب در قم، شهرک تخصصی ثامن ایجادشده که کاری ارزنده و مفید است؛ قم به بازارهای بزرگ نزدیک است و می‌توان حداکثر استفاده را از آن کرد.

حیدری بیان کرد: صنعت گران چوب در قم برجسته هستند و باید امکانات لازم را برای توسعه ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی این صنعتگران به‌خوبی فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی با حضور اتحادیه و شرکت شهرک‌های صنعتی شکل گرفت و پیشنهاداتی داده شد، شهرک صنعتی ثامن دارای 140 هکتار مساحت است و پیش‌بینی توسعه در آن دیده‌شده و امکانات زیربنایی تأمین و راه دسترسی مهیاست و موقعیت عالی دارد.

فرماندار قم گفت: ساماندهی شهرک ثامن به لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی برای استان قم اهمیت زیادی دارد و این شهرک زمینه حضور و استقرار صنعتگران چوب و مبلمان و احیای خوشه صنعتی چوب را فراهم کرده است.

وی افزود: صنعت چوب در قم دارای مشکلاتی است و بدون نگاه مثبت در رفع موانع، قطعاً گرانی مواد اولیه و انتقال چوب خام قم به دیگر شهرستان‌ها، صنعت چوب قم را به نابودی می‌کشاند.

حیدری عنوان کرد: بعد از تحولات ارز و دلار تأمین چوب با مشکلات زیادی مواجه شد، این صنعت به‌طور مستقیم وابسته به چوب است و با قیمت بالایی از خارج تأمین می‌شود و باید دراین‌باره چاره‌اندیشی شود به‌ویژه اینکه صنعتگران قم تشکل قوی برای واردات ندارند.

وی تصریح کرد: ادامه پروژه عمار یاسر که نیمه‌کاره مانده است اگر به اتمام برسد مسیر دسترسی خوبی را ایجاد می‌کند و رغبت برای منتقل شدن کارگاه‌ها به شهرک ثامن بیشتر می‌شود، در حال حاضر صنعتگران باید از عوارضی عبور کنند.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در قم محصول چوب این استان به‌صورت خام به تهران انتقال داده می‌شود و برای این مسئله نیز باید راهکاری اندیشید.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بیان کرد: در این شهرک قطعات بالای 1000 متری واگذار می‌شد، البته قول‌های مساعدی برای واگذاری زمین زیر 500 متر داده‌شده است و ما امیدواریم با همراهی شهرداری شهر را از کارگاه‌ها خالی کنیم.

حیدری عنوان کرد:فعالیت کارگاه‌ها معضلاتی را ایجاد می‌کند و بسیاری از واحدها در نقاط قدیمی شهر مستقر هستند و وضعیت مناسبی به لحاظ ایمنی ندارند که با انتقال به شهرک ثامن، بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعتگران چوب به حمایت نیاز دارند به‌ویژه اینکه با پیشرفت در صنعت چوب، هنوز بسیاری از تجهیزات را در اختیار ندارند، از طرفی با توجه به اینکه چوب تولیدشده در قم در تهران فرآوری شده و به قیمت‌های مناسب فروخته می‌شود، باید این صنعت را به‌طورجدی نجات داد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار