قرعه شیوه‌های نوین سرقت بیت المال این بار به نام سنگ‌های رودخانه طالقان افتاده است.
کد خبر: ۸۹۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 09 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: در سال‌های اخیر دست درازی به منابع طبیعی از جمله معادن، جنگل‌ها، دریا‌ها و... به یکی از روش‌های متداول سرقت بیت المال بدل شده است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود در جمع کارکنان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و گفتند: باید در قانون، این‌گونه اقدامات جرم تلقی شود و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به‌شدت برخورد شود.

همچنین این موضوع همیشه به عنوان یک مسئله جدی در دستگاه قضا، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره منابع طبیعی و... مطرح بوده که چند وقتی است که مقابله با آن شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

سرقت سنگ های رودخانه، شیوه پردرآمد و نامحسوس سودجویان

سرقت سنگ های رودخانه، شیوه پردرآمد و نامحسوس سودجویان

شواهد عینی و گزارش‌های مردمی از شیوه نوین دست‌درازی به بیت المال حکایت دارد شیوه‌ای که شاید از چشم بسیاری دور باشد، اما کسب و کار خوبی را برای سردمداران آن دست و پا کرده، سرقت سنگ‌های رودخانه‌ شیوه جدید، پردرآمد و کمتر محسوس بهره‌برداری غیرمجاز از منابع طبیعی است که به وفور در رودخانه شاهرود طالقان اتفاق می‌افتد.

مسعود غیاثی، مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز در این باره به خبرنگار ما گفت: افرادی هستند که به رودخانه طالقان می‌آیند و سنگ‌های تخته‌ای آن را برای مصارف ساخت و ساز با خود می‌برند.

او افزود: علیه این افراد اقامه دعوا کرده‌ایم و پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه جمع‌آوری سنگ‌های رودخانه‌ای اگر با کارشناسی انجام شود برای رودخانه مفید است و باعث لایروبی آن می‌شود، گفت: افراد یادشده می‌توانند برای این کار از سازمان صمت مجوز دریافت کنند تا ما محل مناسبی را برای جمع‌آوری آن مشخص کنیم.

او افزود: با این کار هم رودخانه لایروبی و هم جمع‌آوری سنگ‌ها در بستر قانون انجام می‌شود.

صدای خاموش برخی مسئولان برابر دست درازی به منابع طبیعی

صدای خاموش برخی مسئولان برابر دست درازی به منابع طبیعی

اما به گفته غیاثی پیگیری‌های قضایی به کام سارقان سنگ خوش نیامده و چند باری به نشانه اعتراض به دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری مراجعه کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که محل روزی‌شان همین سنگ‌های رودخانه‌ای است گویی که محل کسب کم درآمدی را هم برای تامین معیشت‌شان انتخاب کرده‌اند! و از آنجا که برخی مسئولان ادعا می‌کنند که سارقان سنگ بعضا مورد حمایت عده‌ای از دستگاه‌های اجرایی قرار دارند، خواستیم تا اصل ماجرا را از جهانی، فرماندار طالقان جویا شویم، اما سکوت و بوق تلفن تنها پاسخ دریافتی پیامک‌ها و تماس‌های ما با او بود.

بهارستان، جزای سارقان سنگ را پس می گیرد؟

بهارستان، جزای سارقان سنگ را پس می گیرد؟

پس از آن که موفق نشدیم نماینده عالی دولت در طالقان را به پاسخ‌گویی در این مورد مجاب کنیم، موضوع را به بهارستان کشاندیم.

علی حدادی، نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در واکنش به سرقت سنگ‌های رودخانه طالقان گفت: اگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی از این سارقان حمایت کنند ما قطعا حق مردم را مطالبه می‌کنیم و جلوی آنان می‌ایستیم.

باتوجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی ملی و تاراج مستمر این اموال در رودخانه شاهرود طالقان انتظار می‌رود آرمان‌ها با عمل آمیخته شود تا همه باهم شاهد سدی مقاوم برابر سیل سودجویان باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار