کد خبر: ۸۹۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸ 13 September 2020

 

دانشگاه علوم پزشکی گیلان ماجرای گرفتن بیعانه برخی از داروخانه‌های صومعه سرا برای رزرو واکسن آنفلوآنزا را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، دبیریان ، مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  بر اساس بررسی ها میدانی متاسفانه خبر گرفتن بیعانه برخی از داروخانه‌های صومعه سرا برای رزرو واکسن آنفلوآنزا صحت دارد، گفت: گرفتن هر گونه وجه برای رزرو و یا ارائه واکسن آنفلوآنزا و یا هر داروی دیگری تخلف است و قطعا با این متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

او با بیان اینکه هیچ داروخانه ای حق دریافت بیعانه در قبال رزرو دارو و یا واکسن آنفلوآنزا را ندارد، افزود: مردم در صورت مشاهده تخلف می تواند موضوع را گزارش دهند و قطعا با مدیران داروخانه های متخلف بدون اغماض برخورد می شود.

مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه برخی از سودجویان در صدد تشویش اذهان عمومی برای هجوم به داروخانه ها برای دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند، گفت: واکسن آنفلوآنزا نمی تواند فرد را در مقابل ویروس کرونا مصون نگه دارد.

دبیریان افزود: این تصور که با تزریق واکسن آنفلوآنزا می توان بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی از خطر ابتلا به کرونا در امان ماند اشتباه است و مردم باید همچنان برای مقابله با ویروس کرونا ، دستورالعمل های بهداشتی را که همان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی ، شستن مرتب دست ها با آب و صابون و پرهیز از تردد های غیر ضرور است را رعایت کنند .

او تصریح کرد: البته تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی از افراد و گروه های پر خطر برای ایمن سازی بیشتر بدن توصیه می شود.


فروش واکسن آنفلوآنزا فقط با نسخه پزشک

افراد واجد شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا می توانند پس از تجویز پزشک با در دست داشتن نسخه برای دریافت و تزریق واکسن به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان به طور کلی گـروه هـای پرخطـر نیازمنـد دریافـت واکسـن فصلـی آنفلوانزا هستند، خانم‌های باردار (با تجویز متخصص زنان)، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه (به خصوص در سن زیر ۲ سال)، افراد بالای ۶۰ سال، کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان به ویژه افراد در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به آنفلوانزا از جمله گروه‌های پر خطر هستند که باید واکسن را تزریق کنند.

بیمارانی که باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند

دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: مبتلایان به برخی بیماری‌ها باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، افراد مبتلا به بیماری‌های سرکوب سیستم ایمنی شامل مبتلایان به HIV/AIDS و مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری‌های عصبی عضلانی، مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی (از قبیل آسم و بیمار‌های مزمن انسدادی ریوی)، بیمار‌های مزمن قلبی عروقی (بجز بیمارانی که صرفا دچار پر فشاری خون هستند)، مبتلایان به بیمار‌های مزمن کلیوی، کبدی، عصبی، مبتلایان به بیماری‌های خونی و اختلالات متابولیک (شامل دیابت قندی)، افراد مبتلا به چاقی مرضی، گروه سنی ۶ ماهه تا ۱۸ ساله که تحت درمان طولانی مدت آسپرین قرار دارند، از جمله بیمارانی هستند که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای آن‌ها ضرورت دارد.

همچنین ساکنان و کارکنان آسایشگاه ها، کارکنان شاغل در مرغداری‌ها و پرورش دهندگان طیور و کارکنان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می کنند، مراقبان و سایر افراد در تماس نزدیک و خانگی با بیمارانی که جزو گروه‌های پر خطر هستند، افراد مبتلا به چاقی شدید (BMI) بالاتر از ۴۰ باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند تا در برابر ویروس این بیماری واکسینه شوند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد سالم

افـرادی کـه متقاضـی دریافـت واکسـن آنفلوانزا هستند، در صورتی کـه منعی برای دریافت واکسـن نداشـته باشـند، مـی توانند واکسـن را تزریق کنند، اما با توجه به محدودیت منابع واکسن آنفلوآنزا خصوصا در اوایل دوره توزیع آن، درخواست می شود افرادی که جزء گروه‌های پرخطر نیستند، اجازه بدهند تا افراد پرخطر تحت واکسیناسیون قرار گیرند و سپس برای دریافت واکسن اقدام کنند.

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان، کودکان کمتر از ۶ ماه، افرادی که به واکسن آنفلوانزا یا ترکیبات آن (ژلاتین، آنتی بیوتیک‌ها و یا سایر ترکیبات) واکنش‌های شدید آلرژیک یا تهدیدکننده حیات نشان داده اند، ممنوعیت تزریق واکسن دارند.

واکسن آنفلوآنزا پس از دو هفته در بدن فعال می‌شود، دو هفته پس از دریافت واکسن، میزان آنتی بادی در اغلب افراد به حدی میرسد که توانایی پیشگیری از ابتلاء به سویه‌های موجود در واکسن را داشته باشند، در اغلب افراد تزریق یکبار واکسن کافی است، اما کودکان ۶ ماهه تا ۸ سال‌های که برای اولین بار واکسینه میشوند؛ توصیه میشود پس از تزریق دوز اول، دوز دوم را به فاصله یک ماه به عنوان یادآور دریافت کنند.

راهکاری برای تشخیص واکسن اصل و تقلبی

واکسن به صورت بسته بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه می‌شود، این واکسن بدون جعبه و برچسب اصالت، مورد تائید نیست.

واکسن آنفلوآنزا یخچالی است و شرایط حمل و نقل و نگهداری واکسن ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد (شرایط یخچالی) است و در صورت نگهداری و حمل و نقل طولانی مدت باید از داروخانه، یخِ خشک گرفت و واکسن را با یخ خشک جا به جا کرد و در این زمینه میتوان از راهنمایی دکتر داروساز در داروخانه استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار