کد خبر: ۸۹۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰ 13 September 2020

 

 

اعطای تسهیلات کم‌بهره به فارغ‌التحصیلان کشاورزی؛ آزمایشگاه‌های زیستی در گیلان توسعه می‌یابد

گروه استان‌ها- استاندار گیلان با اشاره به اعطای تسهیلات کم‌بهره به فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی گفت: توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های زیستی گیلان در دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ارسلان زارع امروز در وبینار تخصصی پدافند غیرعامل زیستی که به‌صورت ارتباط تصویری و با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد اظهار داشت: پدافند غیرعامل به‌عنوان یک عامل مهم جهت حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات زیستی می‌شود.

استاندار گیلان رصد، آشکارسازی، تشخیص و کنترل و مدیریت بحران را از جمله اقدامات در پدافند غیرعامل برای تهدیدات زیستی عنوان کرد و افزود: در این نوع پدافند غیرعامل، منابع موجود بازیابی و بازتوانی می‌شوند که این خود یک عامل مهم برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آثار ناشی از تخریب آن محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان شناسایی منشاء تهدیدات زیستی در حوزه بیولوژیک را امری مهم تلقی کرد و با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور برای مقابله با این نوع تهدیدات اقدامات خوبی انجام داده است گفت: این نوع تهدیدات شامل انسان، دام، منابع طبیعی، آب آشامیدنی، نباتات، محیط زیست و غذا و دارو می‌شود.

وی به ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و با بیان اینکه حفظ و صیانت از این سرمایه‌های طبیعی و خدادادی وظیفه همه مسئولان است بیان داشت: استان گیلان علاوه بر دارا بودن منابع نفت و گاز از تنوع زیستی و فراوانی آب و غذا نیز برخوردار است که باید به‌درستی و با برنامه‌ریزی حفاظت شود.

رئیس شورای پدافند غیرعامل گیلان با اشاره به اینکه همایش استانی پدافند غیرعامل به‌منظور شناسایی تهدیدات زیستی و پیدا کردن راهکارهای مقابله با آن برگزار می‌شود افزود: دستگاه‌های اجرایی استان گیلان موظف هستند که نتایج این همایش را به‌کار گیرند و از آن برای بهبود عملکرد خود و مقابله با انواع تهدیدات استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان ورود شیرابه زباله به آب‌های زیرزمینی را نتیجه عملکرد غیرکارشناسی و غیرعلمی مسئولان در سال‌های گذشته عنوان کرد و ابراز داشت: در سال‌های اخیر مبلغ 200 میلیارد تومان برای ساماندهی این بخش اختصاص یافته و در حال حاضر نیز اقدامات خوبی در حال انجام است و مردم نیز باید درباره این حوزه حساسیت بیشتری داشته باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه افزایش تولیدات کشاورزی صادرات محور با استقبال کشاورزان و فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی روبه‌رو شده است گفت: علاوه بر افزایش اقلام کشاورزی باید موضوعاتی همچون سموم کشاورزی، آلودگی‌های نیتراتی و فلزات سنگین که در کاهش کیفیت محصولات کشاورزی اثرگذار هستند نیز بررسی شود.

وی با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در سال‌های اخیر در راستای جایگزینی کودهای زیستی با کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: مبارزه با آفات محصولات استراتژیکی مانند برنج، چای و مرکبات و کرم ابریشم نیازمند توسعه روش‌های مبتنی بر مبارزه بیولوژیک است و فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی باید در این راستا بیشتر تلاش کنند.

زارع با تاکید بر توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های زیستی در استان گیلان با هدف شناسایی به‌موقع تهدیدات زیستی و عوامل آلوده کننده محصولات کشاورزی عنوان کرد: تالاب بین‌المللی انزلی به‌عنوان یک سرمایه ملی باید با جذب اعتبارات بیشتر احیا و صیانت شود و در این بین کنترل رشد گیاهانی مانند سنبل آبی نیز حائز اهمیت است.

رئیس شورای پدافند غیرعامل استان گیلان یکی از عوامل موثر در کاهش آثار و تهدیدات زیست محیطی را ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه دانست و تصریح کرد: دولت و استانداری گیلان به فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی وام‌هام کم‌بهره اعطا می‌کنند تا آنها بتوانند به‌صورت علمی و هدفمند در این راستا گام‌های موثری بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار