وزیر نفت امروز به مجلس رفت تا گزارشی درباره برنامه‌های این وزارت خانه ارائه کند؛ او درباره فروش نفت در شرایط تحریمی، بورس انرژی، قرارداد گاز ترکمنستان، الگوی مصرف انرژی و انتقادات درباره نحوه سهمیه بندی بنزین توضیح داد و گفت که اتاق تاریک برای خارجی‌ها، نه داخلی هاست.
کد خبر: ۸۹۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 15 September 2020

تابناک گیلان/ امروز وزیر نفت به مجلس رفت تا گزارشی درباره برنامه‌های این وزارت خانه ارائه کند؛ او درباره فروش نفت در شرایط تحریمی، بورس انرژی، قرارداد گاز ترکمنستان، الگوی مصرف انرژی و انتقادات درباره نحوه سهمیه بندی بنزین توضیح داد و گفت که اتاق تاریک برای خارجی‌ها، نه داخلی هاست.

 

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز به دلیل برگزاری نشست غیر علنی با یک ساعت تاخیر تشکیل شد، در این فرصت نمایندگان درباره مسائل داخلی پارلمان، دستور کار کمیسیون‌ها و صحن علنی و برخی هماهنگی‌ها بحث و بررسی انجام دادند.

اولین دستور نشست علنی ارائه گزارش بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت درباره عملکرد این وزارت خانه بود؛ او از جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا و صهیونیست‌ها با همکاری منافقین و دیگر متحدانشان علیه ایران سخن گفت و لازمه مقابله با آن را هم اندیشی دولت و مجلس و سایر قوا دانست.

همچنین افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز را از اولویت‌های کاری برشمرد و این توضیح را داد که طبق اولویت بندی صورت گرفته، مهم‌ترین میدان نفتی دو بخش غرب کارون، خوزستان و پارس جنوبی است. تولید میدان‌های غرب کارون در این هفت سال از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و در این زمینه از همسایگانمان عقب نیستیم.

وزیر نفت درباره تلاش‌های صورت گرفته برای دور زدن تحریم‌های نفتی گفت: «ما از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم؛ از نیرو‌های امنیتی و خارجی کمک گرفتیم و امیدواریم مجلس با استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین‌المجالس به ما کمک کند. باید بتوانیم راهی را باز کرده و صادرات مویرگی را آغاز کنیم. در حوزه صادرات نفت نیز از هر پیشنهاد و از تهاتر نفت با کالا استقبال می‌کنیم.»

پس از بخش اول صحبت‌های وزیر نفت، نوبت ارائه نکاتی از سوی نمایندگان درباره مشکلات پیش رو در حوزه نفت رسید. فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، خواستار تعامل بیشتر مسئولان وزارت نفت با مجلس برای حل مشکلات شد و وعده همکاری با این وزارت خانه را داد، محور صحبت ۵ نماینده دیگر هم درباره لزوم اصلاح الگوی مصرف انرژی، وضعیت پرونده ایران در قرارداد گازی با ترکمنستان، علت فعال نبودن بورس انرژی، توجه به معیشت کارکنان و کارگران صنعت نفت، شفاف‌سازی سهم ایران از میادین مشترک و مطالبات نفتی ایران از سایر کشور‌ها و جلوگیری از خام فروشی بود و در جمع بندی نیز علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای کمیسیون انرژی، وزارت نفت و مرکز پژوهش‌ها را داد تا طی ده روز ضمن بررسی ابعاد مشکلات این حوزه، پیشنهادهای عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس ارائه دهد.

وزیر نفت در مقام پاسخ گویی به سوالات و انتقادات نمایندگان، دوباره پشت تریبون پارلمان رفت و با استقبال از پیشنهاد زاکانی درباره ابهامات قرارداد گاز با ترکمنستان گفت: «ترکمنستان گاز ایران را قطع کرد و مقابل آن‌ها ایستاده ایم، این کشور در گذشته، چهار بار این کار را انجام داد و امتیازاتی گرفت که ما این بار گفتیم امتیازی نمی‌دهیم. آن‌ها به داوری رفتند و دستاوردی برایشان نداشت؛ پس باید برای این مقاومت تحسین و نه تنبیه شویم.»

زنگنه درباره بورس انرژی نیز این طور توضیح داد که طبق گزارش رئیس بورس انرژی، امسال ۷ میلیون تن در پنج ماه فرآورده در بورس انرژی فروخته شده؛ پس ما به بورس انرژی و حتی نفت خام اعتقاد داریم. نمایندگان می‌توانند برای اطمینان خاطر از اینکه وزارت نفت در جهت منویات آن‌ها حرکت می‌کند، در تمامی مذاکرات باشند و از نزدیک عملکرد ما را مشاهده کنند. ما برای شما اتاق تاریک نداریم، ولی برای دشمنان داریم. پرسنل ما شبانه روز زحمت می‌کشند.

او درباره سهمیه بندی بنزین گفت که سهمیه بندی بنزین را لغو نکرده، بلکه تصمیم دولت بوده و مجلس هم در آن زمان هیچ مخالفتی نکرد. لغو سهمیه بندی بنزین در ششم خرداد ۱۳۹۴ تصویب و بنزین با تصمیم دولت تک نرخی شد و هیچکس هم به آن اعتراضی نکرد، حال پس از گذشت پنج سال می‌گویند چرا این موضوع تصویب شده است.

بعد از این توضیحات، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم تبدیل تهدید تحریم به فرصت تاکید کرد و خواستار پاسخ به این سوال شد که چرا بورس انرژی آن گونه که باید رونق نگرفته است؟! او همچنین با انتقاد از میزان مصرف زیاد انرژی در کشور، حل مشکل تامین گاز مایع روستاییان و سوخت مورد نیاز کشاورزان را ضروری خواند.

دستور بعدی مجلس، بررسی سوال محمد رشیدی و عبدالرضا مصری، نمایندگان کرمانشاه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت عدم افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی طبق بودجه سال ۹۹ بود که در اتفاقی نادر با موافقت نمایندگان جلسه برای رسیدگی به این سوال غیرعلنی شد؛ طبق ماده ۱۰۲ آیین نامه داخلی مجلس ده نماینده مجلس می‌توانند درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی را بدهند.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت و گویی درباره جلسه غیرعلنی توضیح داد که طبق بودجه سال جاری قرار بود بودجه مربوط به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به ۸۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و مستمری مددجویان این نهاد‌های حمایتی به میزان ۲۰ درصد اضافه شود، اما متأسفانه دولت با انگیزه‌های انتخاباتی به جای افزایش رقم مستمری، تعداد مستمری‌بگیران را زیاد کرده است. پاسخ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی این بود که قانون بودجه ابهام داشته و سازمان برنامه آن را به اشتباه اجرا کرده است؛ در نهایت سوال به رای گذاشته نشد، چون رئیس سازمان برنامه و بودجه، کتبی اعلام کرد که اصلاحات لازم در اجرای این بند قانون بودجه اعمال خواهد شد و مستمری افزایش پیدا می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار