کد خبر: ۹۰۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 20 September 2020

کشت میگو در شهرستان‌های ساحلی چابهار، دشتیاری و کنارک به دلیل درجه حرارت مناسب، پاکیزه و به دور از آلودگی‌های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتاً گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون از کیفیت بالایی برخوردار است و بهترین ظرفیت برای اشتغالزایی، افزایش تولید این محصول، تامین نیازهای داخلی و صادرات به ده‌ها کشور است.

ظرفیت‌های آبزی پروری نوار ساحلی در محدوده سواحل مکران استان سیستان وبلوچستان بسیار بی‌نظیر است و علاوه‌بر میگو دارای قابلیت‌هایی همچون پرورش آبزیانی از جمله انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتمیا و آبزیان زینتی است که به توجه و توسعه و سرمایه گذاری در این زمینه نیاز دارد.

چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستانهای ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان ها در طول سال مناسب برای پرورش میگو، صید و صیادی و بویژه تن ماهیان هستند که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مکران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر سواحل مکران را فراهم کرد.

پرورش میگو در هر هکتار ۲ شغل ایجاد می‌کند

 مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر هکتار از مزارع پرورش میگو در این شهرستان برای ۲ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

محمد شهلی‌بر افزود: سایت پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر در ۱۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان چابهار و در نزدیکی مرز پاکستان با حدود چهار هزار هکتار اراضی یکی از مناطق مستعد برای کشت و برداشت میگو است.

وی گفت: ورود سرمایه گذاران به حوزه شیلات و اجرای برنامه ها و اهداف برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه پرورش آبزیان بویژه جلبک و خیار دریایی می‌تواند براحتی و در کمترین زمان بازگشت سرمایه و سود قابل توجه را به دنبال داشته باشد.

برداشت میگو در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ روز است

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زمان ذخیره سازی میگو از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت هر سال و زمان برداشت نیز حدود ۹۰ تا ۱۲۰ روز بعد از آن است.

حمیدرضا نصیری با اشاره به اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو به مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار، دشتیاری و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه گواتر و رودیک با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

وی ادامه داد: جلسات کارگروه فنی میگو به منظور ایجاد هماهنگی و اعلام برنامه مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو بصورت مستمر برگزار و تصمیمات لازم برای پیگیری مشکلات پیش رو و اعلام برنامه ها برای توسعه سطح زیرکشت برگزار می شود.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود بزودی فاز نخست ۲ مجتمع بزرگ پرورش میگو رودیک و کشت و صنعت مکران در منطقه گوردیم کنارک به بهره برداری رسد و به عرصه تولید و پرورش اضافه شوند.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش سطح زیر کشت مزارع پرورشی در سال آینده خاطرنشان کرد: نیاز به تامین بچه میگو در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون قطعه پست لارو است که بر همین اساس تامین این نیاز مستلزم برنامه ریزی دقیق و هماهنگی مزارع با مراکز تکثیر و اقدام به موقع است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرورش میگو یکی از ظرفیت های قابل توجه در نوار ساحلی استان است برای سال آتی سطح زیر کشت بیش از یک هزار و۵۰۰ هکتار و تولید بیش از سه هزار تن پیش بینی می شود.

به گزارش ایرنا چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت، صادرات و واردات کالا و صید و صیادی دارد و با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران و اجرای طرح‌های مهم توسعه از سوی دولت تدبیر و امید در حال پیشرفت و تبدیل شدن به یکی از بنادر مهم دنیا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار