مشاور سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با «تابناک» ؛
رجایی پاسخ با این پرسش که به نظر شما آینده سیاسی حسن روحانی با توجه به عملکرد هفت ساله دولت وی چگونه خواهد بود و آیا روحانی پس از ریاست جمهوری منزوی و گوشه نشین می‌شود یا کنشگری سیاسی خود را ادامه خواهد داد، تصریح کرد: حسن روحانی فردی نیست که گوشه‌ای بنشیند. آقای روحانی می‌خواهد پس از ریاست جمهوری هم جریان اعتدال را نمایندگی کند.
کد خبر: ۹۰۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ 22 September 2020

غلامعلی رجایی: خانواده هاشمی با کاخ مرمر کاری نداشتند/ برخی ها هنوز دنبال  انتقام جویی از آقای هاشمی هستند | پایگاه خبری جماران

 

تابناک گیلان/ کاهش حضور مردم در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد؛ جایی که جنس و عرصه اش با مجلس فرق می کند، اما حتما باید تدابیری درباره افزایش میزان حضور مردم در آن اندیشیده شود.

 

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه چندماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم نمانده، تنور انتخابات داغ نیست و فعالان سیاسی هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هم تحرک خاصی برای انتخابات انجام نمی‌دهند و هیچ سازوکار تشکیلاتی هم از سوی هر دو جناح شکل نگرفته است.

اصولگرایان خود را از الان برنده بلامنازع انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند

تصاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان مجلس سبب شده که اصولگرایان از هم اکنون خود را برنده بلامنازع انتخابات ۱۴۰۰ بدانند، اما تحرکات سیاسی و لاک پشتی این جناح حکایت از این دارد که مشکل آنها این است که همچون دوره‌های قبل با چالش تکراری تعدد کاندیداها مواجه خواهند بود.

هرچند جناح اصلاح‌طلب با ناز و تنعم با انتخابات ۱۴۰۰ برخورد می‌کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت غالب احزاب قدرتمند این جناح تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات دارند و از الان هم تاکید دارند که نگاه نظام به انتخابات ۱۴۰۰ با رویکرد حداکثری باشد.

اصلاح‌طلبان از تاکید بر معرفی کاندیدا تا عدم معرفی کاندیدا و تشویق مردم به حضور

البته طیف تندرو جریان اصلاحات تاکید دارد با توجه به ریزش اجتماعی که به دلیل عملکرد دولت «حسن روحانی» برای این جناح به وجود آمده، اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نامزدی معرفی نکنند و فقط مردم را به حضور بر پای صندوق‌های رای دعوت کنند.

غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با «تابناک» در همین زمینه اظهار کرد: استراتژی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ علی القاعده باید در چارچوب استراتژی نظام باشد و آن حضور حداکثری است که در همه عرصه‌های سیاسی و در قالب انتخابات متجلی می‌شود.

اصلاح‌طلبان باید سهم خود از ۱۴۰۰ را بگیرند

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید از هم‌اکنون برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کنند و سهم خود را بپذیرند، افزود: اصلاح‌طلبان در زمان حیات امام (ره) که مهندس موسوی نخست وزیر بودند دولت و مجلس در اختیار داشتند و تا هم اکنون هم فعالانه در عرصه سیاسی حضور داشته و دولت و مجلس را به تناوب در اختیار داشته اند؛ بنابراین، متناسب با این حضور باید به آنان سهم داده شود. اصلاح‌طلبان باید برای حضور اعلام آمادگی کنند تا سهم خود را بگیرند.

رجایی تصریح کرد: مردم هم تاکنون در برهه‌های از اصلاح‌طلبان استقبال کردند و در برهه‌های دیگر نیز به سمت اصلاح‌طلبان مسائل نبوده‌اند که این طبیعی است. مردم به آقای خاتمی ۲۰ میلیون رای دادند که البته رای خاتمی فقط متعلق به اصلاح‌طلبان نبود، اما رای غالب متعلق به اصلاح‌طلبان بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اگر حاکمیت و نظام هم به دنبال این سیاست است که برای ۱۴۰۰ همه جناح‌ها و احزاب حضور داشته باشند، باید آورده اصلاح‌طلبان را نیز محترم بشمارد.

نمی‌توان جریان اصلاحات را ایزوله یا حذف کرد

وی با بیان اینکه نمی‌توان جریان اصلاحات را ایزوله یا حذف کرد، گفت: اگر جریان اصلاح طلبی را ایزوله کنند، خود نظام ضرر می‌کند؛ بنابراین، من معتقدم باید استراتژی توامان و مشترک برای حضور هر چه بیشتر همه جریانات سیاسی در انتخابات آینده مدنظر باشد.

رجایی معتقد است که به دلیل آسیب‌های اقتصادی وارده به مردم اعتبار اجتماعی نظام و دولت آسیب دیده و رویکرد ضعیف مردم به انتخابات گواه این مطلب است.

وی افزود: آقای قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم با ۱۲ درصد از رای واجدین شرایط از حوزه انتخابیه تهران وارد به عنوان نفر اول تهران به پارلمان راه یافته که این در تاریخ انتخابات مجلس ایران بی‌سابقه است.

کاهش مشارکت مردم در انتخابات زنگ خطر است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب کاهش حضور مردم بر پای صندوق‌های رای را یک زنگ خطری برای نظام تلقی و تصریح دارد که هر لیستی به مجلس راه پیدا کند محترم است، چون مردم به آن رای داده‌اند، اما نباید به کاهش آرای مردم در انتخابات منجر شود.

وی می‌گوید، برگرداندن اعتبار و اقتدار اجتماعی نظام و مقبولیت نظام خارج از اراده و رویکرد اصلاح‌طلبان است. باید در نظر داشت که کشتی نظام باید بر دریای پرآب و مواج حرکت کند، هیچ کشتی بزرگی نمی‌تواند بر یک دریای کم عمق حرکت کند؛ بنابراین حاکمیت باید در یک پختگی سیاسی مبنا را بر حضور حداکثری بگذارد و حماسه حضور مدنظر رهبری را تکرار کند و شرط آن هم حضور همه جریانات است.

عملکرد دولت روحانی در کاهش مشارکت مردم در انتخابات تاثیر داشت

رجایی در پاسخ به این پرسش که عملکرد دولت حسن روحانی بر کاهش اعتبار اجتماعی دمید و عملکرد مجلس دهم در قضیه بنزین و دیگر مسائل اقتصادی نیز بر کاهش حضور مردم در انتخابات دوم اسفند تاثیر بسزایی داشت، گفت: بله، تاثیر دولت‌ها بر میزان اقبال و حضور مردم موثر است و آقای روحانی مستثنی از این قضیه نیست.

مشاور سیاسی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آقای روحانی در قضیه بنزین بد عمل کرد، اما افزایش نرخ بنزین مصوبه سران قوا بود و رهبری هم تایید کردند؛ بنابراین، خطای روحانی در نحوه اجرا بود.

وی ادامه داد: طبق رشد پلکانی باید افزایش بنزین چندسال قبل تر صورت می‌گرفت، اما تجمیع شد و مشکل این بود که این اقدام "یهویی" اجرا و اعلام شد.

رجایی در پاسخ به این پرسش که این "یهویی" اعلام شدن افزایش نرخ بنزین باعث افزایش لجاجت اجتماعی شد و آسیب‌های زیادی به نظام وارد شد، گفت: بله، ضربات زیادی وارد شد و مردم اعتراض کردند و به خیابان‌ها آمدند. سهم روحانی در این قضیه معلوم است، اما سهم نهادهای دیگر همچون مجلس هم باید در نظر گرفته شود. آقای روحانی که نمی‌توانست مصوبه مجلس را اجرا نکند.

مجلس کم کاری کند؛ کار دولت خراب‌تر می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اکنون که صادرات نفت ما با محدودیت رو به روست و آقای واعظی اذعان دارد که ما حتی نمی توانیم یک قطره نفت صادر کنیم، علی القاعده باید منابع دولت از جاهای دیگر تعیین شود که وظیفه مجلس نحوه تامین این منابع را مشخص کند. ما نباید بگوییم که صرفا دولت در افزایش حامل‌های انرژی مقصر است. وقتی دولت نتواند نفت بفروشد باید درآمدها را از داخل تعیین کند که افزایش نرخ حامل‌های انرژی در همین جهت بوده است.

وی درباره اظهارات برخی از اصلاح طلبان مبنی بر اینکه باید اصلاح طلبی جامعه‌محور را دنبال کرد، گفت: من این اظهارات را چون مطالعه نکرده ام نمی توانم نظری بدهم، اما علی القاعده باید همه جریانات به جامعه توجه داشته باشند.

روحانی شخصیت گوشه‌نشینی ندارد و حتما بعد ریاست‌جمهوری‌اش کنشگر خواهد بود

مشاور سیاسی مرحوم آیت الله هاشمی پاسخ به این پرسش که به نظر شما آینده سیاسی حسن روحانی با توجه به عملکرد هفت ساله دولت وی چگونه خواهد بود و آیا روحانی پس از ریاست جمهوری منزوی و گوشه نشین می‌شود یا کنشگری سیاسی خود را ادامه خواهد داد، تصریح کرد: حسن روحانی فردی نیست که گوشه‌ای بنشیند. آقای روحانی می‌خواهد پس از ریاست جمهوری هم جریان اعتدال را نمایندگی کند و دو حزب همچون حزب اعتدال و توسعه هم با ایشان همراه و مرتبط خواهند بود.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که بعد از پایان دولت آقای روحانی و احزاب همسو با ایشان به حاشیه رانده می‌شوند و کار چندانی هم نخواهند داشت، چون احزاب در ایران بروز و نمود جدی ندارند. اگر شرایط به گونه‌ای شود که احزاب نقش آفرینی بیشتری داشته باشند، علی القاعده سهم احزاب در شکل گیری دولت‌ها و دیگر نهادهای انتخابی بیشتر می‌شود.

روحانی هم‌قواره هاشمی نیست

رجایی در پاسخ به این که آیا حسن روحانی در رویای کسب همان صندلی است که مرحوم هاشمی رفسنجانی در صحنه سیاست بر آن تکیه می‌زد را دارد، اظهار کرد: هرکسی پوزیشن و موقعیت خود را دارد و آقای روحانی به اندازه سهم خود در جریان اعتدال نقش آفرینی‌هایی را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نقش مرحوم هاشمی در سیاست ایران در اندازه‌ آقای روحانی نیست، چون روحانی نه در جهت آقای هاشمی بود و نه نقش تاسیس آقای هاشمی در جریان اعتدال را دارد. روحانی در حقیقت جریان اعتدال را از نگاه آقای هاشمی با افرادی که در اطرافش هستند، نمایندگی می‌کند‌.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار