معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه از دو غار "پرآو" و "قوری قلعه" به عنوان مهمترین غارهای کرمانشاه یاد کرد که حفاظت از آنها با جدیت در دستور کار محیط زیست است.
کد خبر: ۹۰۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ 23 September 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،فرحناز اقبالی به مناسبت روز غار پاک(دوم مهر)، از غارها به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد یاد کرد که حاصل هزاران سال فعالیت زمین‌شناسی است و افزد: غارها از جنبه‌های مختلف زمین شناسی، اکولوژیک، تنوع زیستی، زیباشناسی و حتی بعد ورزشی و توریستی حائز اهمیت هستند.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی حفاظت از غارها، حفظ پاکی و ارزش محیط زیستی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: در همین راستا دوم مهر ماه هر سال به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده است.

اقبالی به سابقه نامگذاری روز غار پاک در کشور هم اشاره داشت و افزود: سال 1387 گروهی از غارشناسان معروف جهان و اعضای اتحادیه جهانی غارشناسی به ایران سفر کردند و طی بازدیدی که از چند غار کشور داشتند به هم ریختگی اکوسیستم برخی از این غارها توجه آنها را جلب کرد و بر پاکسازی آنها تاکید کردند.

وی گفت: از آن زمان تا کنون هر سال در دوم مهرماه برنامه‌هایی با همکاری سازمان محیط زیست و انجمن غارشناسی ایران برای بزرگداشت روز غار پاک در نظر گرفته می‌شود.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: امسال نیز روز غار پاک با شعار غار پاک، حفاظت از تنوع زیستی در کشور گرامی داشته می‌شود.

اقبالی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت غارها در استان کرمانشاه داشت و از وجود حدود 100 غار در استان خبر داد.

وی عنوان کرد: از این تعداد برای 40 غار کار کارشناسی، بازدید میدانی، ثبت تصاویر و مختصات و ... انجام شده است.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه غارها بر اساس منابع حساس آبی، دیرینه شناسی و فسیل‌های موجود در آن، آثار تاریخی زندگی بشر، گونه‌های خاص جانوری و ... به چهار درجه تقسیم بندی می‌شوند، افزود: در کرمانشاه دو غار پرآو و قوری قلعه درجه یک هستند و از سال 1380 توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان اثرطبیعی ملی به ثبت رسیدند و در درجه حفاظت قرار دارند.

وی به ویژگی‌های این دو غار نیز اشاره و یادآوری کرد: غار پرآو به عنوان اورست غارهای جهان و یک غار منحصر به فرد شناخته می‌شود و ارتفاع ورودی آن از سطح دریا نزدیک به 3050 متر است، به گونه‌ای که تنها غارنوردان حرفه‌ای امکان ورود به آن را دارند.

اقبالی از پراو به عنوان یکی از سخت‌ترین غارهای جهان یاد کرد و افزود: دمای هوا و آب درون این غار بسیار خنک است.

وی ادامه داد: به جهت آنکه ورود به این غار فقط برای برخی از افراد حرفه‌ای امکان پذیر است، در این منطقه آلودگی خاص و یا به هم ریختکی اکولوژیکی نداریم.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه حتما میکروارگانیسم و جاندارانی در پراو زیست دارند، گفت: تاکنون گونه جانوری منحصر به فردی در این غار شناسایی نشده است.

وی درباره غار قوری قطعه نیز عنوان کرد: این غار به عنوان عمیق‌ترین غار آسیا با عمق 3140 متر، وسعتی نزیک به چهار هکتار دارد.

اقبالی با بیان اینکه در گذشته یک نوع خفاش خاص به نام "گوش موشی" در غار قوری قلعه زندگی می‌کرده، افزود: اکنون وجود گردشگران باعث شده زیستگاه این گونه تخریب شود و دیگر در این غار زندگی نکند.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بهره‌برداری از این غار را به شرکت توسعه گردشگری واگذار کرده، یادآور شد: مذاکراتی با میراث فرهنگی داشتیم که مدیریت غار به نحو بهتری انجام شود و اکنون یک غرفه محیط زیست در این غار مستقر است تا فعالیت‌های مغایر با میحط زیست در این منطقه انجام نشود.

اقبالی تاکید کرد: به علاوه برای حفاظت بیشتر از این غار، اجازه توسعه گردشگری به عمق بیشتر غار و خصوصا نورپردازی را ندادیم، زیرا نورپردازی باعث رشد جلبک شده و به اکوسیستم غار آسیب می‌زند.

وی اضافه کرد: برای 40 غاری که مطالعات آنها انجام شده نیز به تدریج اقداماتی برای درجه بندی در حال انجام است.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تشکیل کارگروه ملی غارشناسی در سطح کشور که کارگروه متناظر آن نیز در استان‌ها به ریاست معاون عمرانی استانداری تشکیل می‌شود و در آن به مباحث مربوط به غارها، درجه بندی آنها، پیش بینی اعتبارات، مطالعه و مدیریت غارها توجه می‌شود، عنوان کرد: کار درجه بندی این 40 غار را در کارگروه استانی بررسی می‌کنیم و در مراحل بعدی سراغ سایر غارهای استان خواهیم رفت.

اقبالی در پایان اشاره‌ای هم به اهمیت حفاظت از غارها به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد داشت و افزود: مردم باید یاد بگیرند هنگام ورود به غار از آسیب زدن به دیواره و یا قندیل‌های آن که حاصل چند هزار سال فعالیت زمین شناسی است خودداری کنند که این کار نیازمند فرهنگسازی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار